הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

? אימון אירובי סימטרי

מאת:אמיתי גזית

יואב, בוא נעשה סדר, מהו האירובי הא-סימטרי?
לפני כעשור הכניסו ניסים ותמי את שיעורי ה"אירובי דאנס"לארץ – שיעורי אירובי עם מוטיבים מעולם הריקוד.
אפשר לומר כי במהלך השנים התפתחו שתי אסכולות עיקריות – אלו הדוגלים באירובי הסימטרי מול אלו הדוגלים באירובי הא-סימטרי.
באירובי הקלסי, הסימטרי, נהוג לבצע את הכוריאוגרפיה באופן שווה בימין ובשמאל, ולמעשה כוריאוגרפיה בצד אחד היא תמונת מראה לכוריאוגרפיה בצד הנגדי, כלומר, כל צעד בצד אחד יחזור על עצמו בצד שמנגד; אם עשיתי פסיעה ברגל ימין, הרי אעשה את אותה פסיעה גם ברגל שמאל.
לעומת זאת, כוריאוגרפיות במחול אינן סימטריות כידוע, הרי בריקוד אמנותי אין חשיבות לסימטריות; וכעת, כפי שהכניסו מוטיבים שונים מעולם הריקוד לאירובי דאנס, מנסים להכניס אליו גם את המוטיב הא-סימטרי הקיים במחול.

מדוע אתה מתנגד לאירובי א-סימטרי?
אני מתנגד לכך משתי סיבות עיקריות:
הראשונה – את הכוריאוגרפיה בשיעור אירובי נהוג ללמד בשלבים ("שכבות" בעגה המקצועית); המדריך מפרק את הכוריאוגרפיה לתנועות, ובכל שלב הוא חוזר על התנועות שנלמדו עד לאותו שלב, ומוסיף תנועה נוספת – עד לקבלת הכוריאוגרפיה השלמה. באופן לימוד כזה יכול המורה להתאים את קצב הלימוד ואת רמתו לרמת הכיתה, ואם הוא מזהה כי המתאמנים בשיעור אטיים או שרמתם נמוכה, הוא יכול לבחור לדלג על תנועות מסוימות.
לעומת זאת, מורים המלמדים אירובי א-סימטרי מגיעים עם כוריאוגרפיה, והם מציגים אותה בשלמות, תוך כדי ניסיון ללמד את מלוא הכוריאוגרפיה בשיעור, באופן הדומה לשיעור מחול.
צורת לימוד כזאת אינה מתאימה למתאמנים שאינם רקדנים מקצוענים. בנוסף, האפקט האירובי, הקארדיו-וסקולארי בשיעור אובד, משום שאין רצף, והכיתה מתעכבת הרבה כדי לשננן כל צעד.
אין לי בעיה עקרונית עם שיעור בסגנון כזה, אך יש לי בעיה עם כותרת השיעור ועם ההקשר שבו הוא ניתן. רוב המתאמנים המצטרפים לשיעור אירובי במועדון כושר מצפים לקבל fitness ולא שיעור ריקוד.
הסיבה השנייה להתנגדותי היא בריאותית ­– עבודה א-סימטרית מתמקדת בקבוצת שרירים בצד אחד של הגוף, תוך כדי הזנחה של הצד השני.

תמי וניסים טוענים כי הם שומרים על איזון בתוך הכוריאוגרפיה, מדוע זה לא מספק ?
משום שלא ניתן לשמור על איזון בעבודה בשני הצדדים אם לא מבצעים את התרגיל באופן זהה בשניהם. קפיצה ברגל ימין ניתן לאזן רק על ידי קפיצה ברגל שמאל.
הדבר דומה לאימון כוח באמצעות משקולת ביד אחת, ובאמצעות שכיבות שמיכה ביד השנייה. עבודה שאינה מאוזנת עשייה לגרום לפציעות.
אני מאמין שיש מקום לכל סגנון, אך אסור לבטל מרכיבים חשובים מעולם הכושר. אנשים המצטרפים לשיעורים אלו מאמינים שהמורה יספק להם קודם כול אימון כושר טוב.
אני מצפה מדמויות מרכזיות כמו תמי וניסים, המובילות את ענף האירובי – לתת דעתם גם על דברים אלו.

שיעורי מדרגה
בראיון עמם טענו תמי וניסים כי שיעורי המדרגה עתידים להידחק לפינה ולהפוך לשוליים. גם לאמירה זאת מתנגד יואב משום שלטענתו זהו שיעור אירובי טוב, והעובדה שהוא קיים כבר למעלה מעשרים שנה ואינו עוד טרנד חולף היא הוכחה לכך. לדבריו המקומות שבהם שיעורי המדרגה נשארו פופולריים, הם המקומות שמלמדים בהם מורים טובים, ולכן לדעתו יש לשמר ולפתח את שיעורי המדרגה, וזאת בעיקר על ידי פיתוח מורים איכותיים בתחום.
"אין היום סטודיו שמכבד עצמו שלא מחזיק במחסן מלאי של מדרגות, ואני לא רואה סיבה לזרוק ציוד יקר זה," מסכם יואב את הנושא.

לסיכום, כיצד אתם בסטודיו B מתכוונים לתת מענה לצורך של הקהל בריקוד?
אנחנו מכירים היטב את עולם הריקוד ומתכננים לפתח את האירובי דאנס עם דגשים ופרשנות מקצועית שלנו.
בנינו סדנה המורכבת מסדרת מפגשים שנשלב בהם מורה מעולם המחול עם מורה מעולם האירובי וה-fitness . כל מורה יציג את הדגשים שלו, וכך ירחיבו התלמידים את האופקים וייחשפו לעולם המחול, כל זאת בתוך מסגרת של fitness.
הסדנה תהווה לימודי המשך לבוגרי קורס מדריכי האירובי שלנו, אך גם מדריכי אירובי ותיקים שירצו להרחיב את האופקים שלהם יהיו מוזמנים להצטרף אליה.
כידוע אנו מאגדים צוות של מורים למחול מהמובחרים בארץ ובכוונתנו לשלבם בסדנה; כך למשל יפגשו תלמידי הסדנה את אונה הולברוק (שופטת בתוכנית הטלוויזיה "נולד לרקוד").