הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

שיטת חמשת השלבים

בספורט מקצועי לא משאירים דבר ליד המקרה ולצד האימונים הפיסיים מתקיימים אימונים מנטאליים שמטרתם להכין את הספורטאי לרגע השיא.
אחת השיטות הפופולאריות בארץ ובמקומות רבים בעולם להכנה מנטאלית היא שיטת חמשת השלבים אשר פותחה על ידי ד"ר בוריס בלומנשטיין ממכון וינגייט.
ד"ר בלומנשטיין משתמש בטכניקת הביו פידבק (משוב ביולוגי) המאפשרת לספורטאי לצפות תוך כדי האימון בנתונים פיסיולוגיים שונים המציינים את מצבו הגופני.
למעשה רבים מאיתנו נעזרים בביו פידבק - שעון הדופק אשר הפך אביזר חובה לעוסקים בפעילות גופנית מספק משוב ביולוגי אודות קצב פעימות הלב.

ד"ר בלומנשטיין, מה הקשר בין ביו פידבק ליכולת מנטאלית?
"בשנות ה90 כשעליתי ארצה והתחלתי לעבוד עם ספורטאים ישראלים, הבנתי שהספורטאי הישראלי שונה מאחרים איתם עבדתי בכך שהוא רוצה לראות תוצאה מיידית, חשוב לו להרגיש שמה שהוא עושה באמת מביא לשינוי או שיפור אמיתי.
שיטת המשוב הביולוגי מאפשרת לספורטאי לראות את מצבו הגופני תוך כדי אימון, כך הוא מבין את הקשר בין התנהגותו למצבו הפיסיולוגי, הוא לומד כי התנהגותו משפיע על הנתונים הפיסיולוגיים"

כיצד ביו פידבק מסייע בהכנה המנטאלית ?
"במהלך השנים למדתי כי משוב פיסיולוגי מחזק טכניקות פסיכולוגיות, בשיטת חמשת השלבים אני מנצל ידע זה ומבצע הכנה מנטאלית בעזרת משוב שכזה.
בשלב הראשון הספורטאי לומד טכניקות שונות להירגעות ולעוררות, למשל הרפיה, הדמיה , דיבור עצמי ועוד.לאחר מכן הספורטאי לומד על המשוב הביולוגי- אנו מראים לו מדדים במכשירם שונים(דופק, מתח שריר, מוליכות חשמלית ועוד) תוך כדי עבודה הספורטאי נוכח לדעת כי טכניקות ההרגעה שלמד אכן עובדות- על ידי צפייה במדדים, הוא נוכח לדעת כי קצב פעימות הלב הואט או שמתח השריר קטן.
בשלבים הבאים נתאים לספורטאי את ערוצי הביו פידבק המתאימים לו ולמקצוע בו הוא מתחרה.בשלבים המתקדמים יותר תתבצע סימולציה של סביבת תחרותית , אנו ניצור הפרעות כגון רעש של קהל, טלוויזיה והפרעות אחרות, הספורטאי ילמד להרגיע את עצמו גם בסיטואציה זו. בשלבים הרביעי והחמישי יתרגל הספורטאי את טכניקות ההירגעות בשטח, בתחילה באימון ואחר כך בתחרות אמיתית כאשר אנו מלווים אותו בציוד נייד מתאים.

מי משתמש בטכניקה זו?
עד עתה פנו אלינו כמעט 200 אוניברסיטאות ברחבי העולם שביקשו ללמוד את השיטה- בסין, קנדה, ארה"ב, פולין ומדינות רבות נוספות.
בארץ, משנת 92', כל ספורטאי הסגל האולימפי מתאמנים בעזרת טכניקת חמשת השלבים.

האם השיטה מתאימה גם לאנשים אחרים שאינם עוסקים בספורט?
לפני מס' שנים קיימנו מחקר בביה"ס בו לומדים תלמידים מסביבה סוציו אקונומית נמוכה, המורים התקשו מאוד להשליט סדר ולהרגיע את הילדים.עבדנו עם הילדים על שלושת השלבים הראשונים. הילדים למדו להירגע ולהתרכז והתוצאה של התהליך הייתה הצלחה ניכרת בבחינות הבגרות.
בעזרת הטכניקה המחשנו לילדים מה זה רוגע.ניתן להניח כי לא פעם הילדים התבקשו "להירגע" אך משמעות הבקשה אינה ברורה- מה בדיוק לעשות? כיצד להירגע?
בעזרת הביו פידבק הילדים הבינו מה עליהם לעשות בכדי להיות רגועים