הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

שיטת אלכסנדר

שיטת אלכסנדר מהי?
שיטת אלכסנדר, המוכרת גם בשם טכניקת אלכסנדר, מסייעת למתעמל להתבונן בהרגלי התנועה הלקויים השולטים בו ובגופו, ולשפרם. הרגלים אלו מתפתחים בילדות המוקדמת ומתחזקים בתהליך ההתבגרות.
לגופנו מנגנון פעולה מורכב, ובאופן מפתיע איננו יודעים להפעילו נכון. הגחנו לאוויר העולם בלי ספר "הוראות הפעלה", ולא מלמדים אותנו בשום מקום איך להשתמש בגוף ולהפעילו בחיי היומיום.
שיטת אלכסנדר מעוררת מודעות לאופן הפעלתו של הגוף, ובתוך כך מתגלים הרגלים שגויים הנוגעים לשימוש בו. המודעות הזאת מסייעת לתקן את ההרגלים השגויים הללו ולהגיע לשיווי משקל, לאיזון ולקואורדינציה ראויים.
קיים קשר הדוק בין השימוש בגוף ואופן הפעלתו, לבין תפקודו בסוגי הפעילות השונים, ולמעשה השימוש הוא הבסיס לתפקוד, והוא הקובע את איכותו.

מה נלמד בטכניקת אלכסנדר?

בסיס לשיפור התפקוד
שיטת אלכסנדר לא מספקת "הוראות הפעלה" לשימוש בגוף, אלא מלמדת את אופן תפקודנו כבני אנוש, ובתוך כך מעניקה כלים לשיפור איכות התפקוד. התועלות הצומחות ללומד הן: תנועה חופשית ונוחה יותר, התנהלות גוף משופרת ומתואמת, נשימה קלה ובריאה יותר, כוח וחיוניות. בנוסף, הלומד מפתח מיומנויות לשינוי הרגלים שגויים – מיומנויות המאפשרות תפקוד טוב יותר ומכינות את הלומד להסתגל ולהתמודד עם השינויים המהירים המאפיינים את העידן שלנו.


אחדות הגוף והנפש
חשיבות רבה נודעת להבנת אחדות הגוף והנפש, זאת משום שקיים קשר בין המחשבה על הדרך שבה אנו יושבים, עומדים ומתנועעים, לבין האופן שבו אנו מבצעים זאת בְּפועל – זהו הקשר בין איך שאנחנו עושים את מה שאנחנו עושים. כאשר הגוף פועל בצורה המשוחררת והטובה ביותר בשבילו, הרי שגם הנפש משתחררת. אנחנו נרגעים ומרגישים הרבה יותר שמחים, העולם סביבנו נראה לנו הרבה יותר יפה, ואנחנו יכולים למצות בצורה טובה יותר את יכולותינו הפיזיות, השכליות, היצירתיות והנפשיות.


פרידריך מתיאס אלכסנדר (1955–1869)



אלכסנדר נולד באוסטרליה והתגורר בלונדון. בילדותו סבל מבעיות נשימה, ובבגרותו היה שחקן. במהלך השנים סבל מליקויים בגרונו ובמיתרי הקול שלו, רק בזמן הופעותיו, והרפואה לא מצאה מזור לבעייתו זו. אלכסנדר הניח שמשהו שהוא עושה באופן לא מודע, הוא אשר גורם לו לבעיות בהפקת הקול בעת ההופעה, ובתהליך של עשר שנים, שכלל ניסויים על עצמו והתבוננות במראות, הגיע למסקנה כי בעת הקריאה הוא מכווץ את צווארו וגורם לגבו להתכווץ ולהתקשות.

התגליות

הפיקוד הראשוני The primary control
תגליתו הראשונה הייתה כי קיים מנגנון מולד השולט בפעולת כל מערכות הגוף, והוא כינה אותו "הפיקוד הראשוני". מנגנון זה קובע את איכות השימוש והתפקוד של הגוף כולו, כלומר הוא קובע את מתח השרירים המופעל בכל פעולה. בקרב ילדים פועל הפיקוד הראשוני באופן אינסטינקטיבי, אך מבוגרים "מקלקלים" אותו שלא במודע. אלכסנדר מצא דרך לשפר את הפיקוד הראשוני בתהליך של חשיבה. הוא פיתח הליך שבאמצעותו אפשר להנחות את הצוואר להיות חופשי באופן מודע וכך הראש יכול להוביל לפנים ולמעלה, הגב יכול להתארך ולהתרחב וכל מנגנוני הגוף פועלים באופן חופשי יותר. כאשר אנו משנים את התנאים שאפשרו את קלקולו של הפיקוד הראשוני וחוזרים לתנאים הראשוניים של חופש, שיווי משקל טבעי ואיזון הטבועים בנו מלידתנו, הפיקוד הראשוני פועל כראוי.

טכניקת אלכסנדר
אלכסנדר פיתח את תגליותיו לשיטה המבוססת על חמישה עקרונות משולבים:
· הכרה בכוחו של ההרגל וביכולתו להשפיע על תפקודנו בכל תחומי החיים.
· השהייה ואי עשייה (Inhibition) – הכרה באפשרות להשהות פעולות מורגלות ולהיערך מחדש.
· הבחנה והכרה בכך שערנות התחושה שלנו עלולה להיות לקויה.
· הנחיית כיוונים לשליטה בשימוש בעצמנו בְּמודע.
· הבנת קיומו של הפיקוד הראשוני והאפשרות לשקמו (The primary control).
כאשר עקרונות הטכניקה נטמעים בנו, ניתן ליישמם בכל מצב בחיי היומיום.

לימוד טכניקת אלכסנדר – כיצד?
את טכניקת אלכסנדר לומדים בשיעור פרטי. הלימוד מתמקד בתנועות הבסיסיות והשגרתיות בחיי היומיום: תנועה מישיבה לעמידה ומעמידה לישיבה, עמידה, הליכה ושכיבה. הלימוד הוא בהתנסות, והוא ניתן בשתי דרכים: מגע ידיים עדין ומכוון של המורה, והסבר מילולי. המורה, במגע ידיו, מעורר את התלמיד לשחרר את תגובות השרירים המכווצות המורגלות ולאפשר לרפלקסים הטבעיים הבריאים לתפוס את מקומן.

טכניקת אלכסנדר לילדים – "להקדים תרופה למכה"
אלכסנדר המליץ ללמד ילדים קטנים את הטכניקה כדי "להקדים תרופה למכה".
לפי תפיסתו, לתהליך חינוך ילדים לשימוש נכון בגופם תועלת רבה יותר מאשר שינוי הרגלים שגויים המושרשים בהם היטב בבגרותם. אלכסנדר מוסיף בספרו השימוש בעצמי כי התפתחות תנאי שימוש לקויים בקרב ילדים עלולים להוביל עם הזמן לירידת רמת התפקוד שלהם ורמת התנגודת שלהם למחלות.