הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

ריצה מול מראה למניעת פציעה

ד"ר אירנה דיוויס מאוניברסיטת דלוור שבארצות הברית ביצעה כמה וכמה מחקרים בתחום פציעות הספורט בקרב רצים, ואת כולם סיכמה בכנס מדעי גדול לביולוגיה ניסויית שהתקיים לאחרונה בוושינגטון. דיוויס ציינה כי הצליחה לאמן מחדש רצים ותיקים, ולהפחית ביותר מחצי את עוצמת הזעזוע שסופגת הרגל במהלך הריצה – גורם הסיכון העיקרי, בין היתר, לשתי הבעיות הנפוצות בקרב רצים: כאבים בפיקת הברך וסדק בעצם השוק הפנימית.

בניסוי שערכה, הריצה דיוויס את המשתתפים על הליכון, מול מראה, הצמידה חיישנים לרגליהם, ולדאבונם הרב כיבתה את המוסיקה. בתוך כשבועיים, אשר במהלכם אסור היה לרצים להתאמן מחוץ למעבדה, הם רצו בצורה נכונה ובריאה יותר, ודיווחו על שיפור משמעותי בהרגשה במהלך ריצה, לאחר ריצה ובכלל.

המסקנה
ד"ר דיוויס הסיקה כי הקטנת עוצמת הזעזוע של הרגל יכולה להקל על הרץ, ולאפשר ריצה למרחק גדול יותר. כמו כן לדבריה הרץ יסבול פחות מבעיות ברגליים (בהווה ובעתיד), ויסיים את הריצה בתחושה קלילה יותר, ובלי תחושה המזכירה דפיקות פטיש על הרגליים.

אז מה עשתה החוקרת במעבדה?
לדברי דיוויס, הפידבק המיידי שקיבלו הרצים מהחיישנים, במקביל לרעש שעושה כל צעד בריצתם ולתמונת הברכיים שלהם המשתקפת מהמראה – סייע להם להבין מה הם עושים לא נכון ולשפר את אופן הריצה שלהם בקלות.

כיצד מקטינים את הסיכון לפציעה?
עצותיה של דיוויס למי שלא יכול להגיע למעבדתה הן פשוטות:
רככו את עוצמת הפגיעה של כף הרגל במשטח הריצה, על ידי ריצה רכה יותר, המתחילה מהעקב וממשיכה לאצבעות.
ודאו מול מראה כי הברכיים שלכם לא נוטות פנימה (אחת לכיוון השנייה) בכל צעד.

שינויים אלה יפחיתו ביותר מחצי את עוצמת הזעזוע שרגליכם יספגו.

אגב, דיוויס ממשיכה להריץ נבדקים, וכרגע היא מגייסת רצים חדשים למחקר שלה. אם יש לכם תוכניות לבקר באוניברסיטת דלוור שבארצות הברית, אפשר ליצור אתה קשר. אולי תוזמנו להשתתף במחקר.

אתר ממתקים – עדכונים וטיפים מהמחקרים החדשים ביותר בתחומי הבריאות, תזונה וכושר.