הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

ספורט לשיפור הקשב והריכוז

מבחינים בין ילדים עם בעיות קשב, ילדים עם היפראקטיביות ואימפולסיביות וילדים עם שילוב של קשיים. פעילות גופנית מאפשרת להתמודד עם מכלול המקרים והיא עדיפה אם היא נמרצת ונדרשת בה הפעלה של כוח. יש תרגילים טובים שמסייעים בשחרור עודף אנרגיה ובמיקוד תשומת הלב במטלה רלוונטית.
אפשר לציין מספר סיבות ליעילות הטיפול באמצעות ספורט: שיפור יכולת הרפיה ושחרור אגרסיות בדרכים מקובלות (ניתוב עודף אנרגיה לאפיקים קונסטרוקטיביים), פיתוח יכולות קואורדינטיביות, הקניית יכולת התמדה, יצירת קשרים חברתיים והזדמנות להשתלבות חברתית, הפחתת דיכאון ושיפור במצב הרוח, חיזוק תחושות ערך עצמי והעלאת הדימוי העצמי, ולא פחות חשוב - יצירת עניין והנאה.

אלו פעילויות מומלצות לטיפול בבעיות קשב?
- יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך תורמים להרפיה ורגיעה.
- משחקי כדור קבוצתיים או תופסת מזמנים אינטראקציה חברתית והזדמנות להוצאת אנרגיה. זאת ועוד, משחקים ככדורגל וכדורסל מהווים הזדמנות לתרגול והתמודדות עם כללים, חוקים וגבולות ברורים, להם זקוקים הילדים. משחקים אלה אף משפרים את תחושת ההתמצאות במרחב, אבחנה בין צדדים (שמאל וימין).
- במסגרת משחקי כדור ניתן להגביר את טווח הקשב והריכוז בגלל הצורך במעקב אחר תנועת הכדור, היריב והוראות המאמן, ובגלל שבמשחק יש לילד תפקיד מוגדר.
לקלוע סל
כדורסל לתרגול חוקים

איך תבחרו פעילות מתאימה?
- חשוב לבחור בפעילות שהילד מתחבר אליה באופן אישי: פעילות אינדיבידואלית או קבוצתית, תחרותית, הישגית, קצבית או רגועה. בסופו של דבר, הילד יתמיד רק בפעילות שתעניין אותו.
- על הפעילות לזמן חוויות הצלחה, הזדמנות לשיפור יכולות ותחושת התקדמות. חשוב שבמהלך הפעילות יינתנו לילד חיזוקים מידיים ובתדירות גבוהה.
- מומלץ לעסוק בפעילות המקדמת אינטראקציה חברתית תחת הכוונה ופיקוח מנחה אחראי.
- מומלצת פעילות שבה המטלות מפורקות למנות קטנות וברורות.
- חשוב להיות עם היד על הדופק ולבחון את השפעת הפעילות על הילד. ילדים עשויים להגיב בצורה שונה לאותה הפעילות.

תרגילים שניתן לבצע לבד עם הילד
התרגילים הבאים מיועדים לשיפור הריכוז, מיקוד הקשב, ביצוע פעולה על פי הנחיות וכמובן הוצאת אנרגיה. ניתן להעלות בהתאם לצורך את דרגות הקושי:
הילד שבגבו למנחה מתבקש לבצע פעולה בתגובה לגירוי מסוים, המשתנה בין התרגילים. על הילד להימנע מתגובה לגירויים אחרים.
1) על הילד לצאת לריצה, או לקלוע לסל, או להסתובב לכיוון המנחה ולבעוט לשער. בתחילה עליו לבצע את הפעולה בתגובה לכל רעש. לאחר שהילד עושה זאת בהצלחה החליטו על קול ספציפי שכשישמע יידרש הילד לבצע את המטלה. למשל, שריקת משרוקית, מחיאת כף אחת או רק לאחר שתי מחיאות כפיים.
2) המנחה זורק כדור מעל הילד שמתבקש לתפוס אותו ברגע שהוא מבחין בו במבטו (עם כניסת הכדור לשדה הראיה של הילד). ניתן להקשות עליו על ידי ההנחיה לתפוס את הכדור לפני שהוא נופל על הרצפה או לתפוס את הכדור ולקלוע מיד לסל.
3) הילד מתבקש לבצע מטלה בתגובה לתחושת מגע הכדור בכתפו או בגבו למשל.
4) ניתן לצרף ילד נוסף או קבוצת ילדים, ולשלב יסוד תחרותי בתרגיל. לדוגמא, על הילדים לצאת לתחרות ריצה לקול מחיאת כף. עליהם להישאר במקומם אם ניתן גירוי אחר, לדוגמא, שריקה או מגע יד. המנחה והילד או שני ילדים עומדים צמודים גב אל גב. תפקידו של הילד לתפוס את בן זוגו ברגע שבן הזוג מתנתק ממנו.


* יובל קפיטולניק הוא מנכ"ל "דינמיקל שירותי כושר", מאמן ספורט מוסמך, מדריך בכיר למועדוני בריאות וכושר, מרצה בקורסי הכשרת מדריכים ב"וינגייט", בקורסי הכשרת מאמני כדורגל של ההתאחדות לכדורגל ומומחה בבניית תוכניות אימון לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. עוסק בתחום הספורט משנת 1983.