הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

מהי פעילות גופנית מותאמת

הקשר לפעילות גופנית
פעילות גופנית לבעלי צרכים מיוחדים מכונה פעילות גופנית מותאמת. מושג זה מבטא את הצורך להתאים את אופן הפעילות, את חוקיה, את הסביבה ואת האביזרים הנלווים לה לאוכלוסייה זו.
פעילות גופנית מותאמת (Adapted Physical Activity – APA) מתייחסת לכל פעילות גופנית, תנועתית וספורטיבית שעיסוקה עם אנשים בעלי מוגבלויות (גופניות, שכליות, נפשיות ואחרות). כתוצאה ממוגבלותם, אנשים אלה מתקשים לעסוק בפעילות גופנית ובספורט בהנאה ובבטחה כיתר האנשים, משום הסיכון לעצמם או לסובבים אותם. לפיכך יש להתאים את התנאים לפעילותם התנועתית, הגופנית והספורטיבית למוגבלויות המיוחדות שלהם, על ידי שימוש בציוד מיוחד, התאמת הסביבה או הדרכה מיוחדת אשר תסייע להם.
מהו יעודה של הפעילות הגופנית המותאמת?
לאושש ולפצות את הפרט בגין ליקויים ספציפיים בתפקודו הגופני, השכלי והרגשי ולשפר את מצבו באמצעים מתחום התנועה, הפעילות הגופנית והספורט. למנוע ולהאט הופעתם של ליקויים משניים, לטפח רווחה בריאותית מתמשכת, ולסייע בשילובו של הפרט במשפחה, בקהילה ובחברה.
הפעילות הגופנית והספורט המותאמים משלימים את הפעילות הרפואית, את הפיזיותרפיה, את הריפוי בעיסוק ואת הפעילות החינוכית והחברתית של הפרט.
הפעילות הגופנית והספורט המותאמים תורמים לרווחתו של הפרט ומאפשרים לו להמשיך ולעסוק בפעילות גופנית כל חייו, בין שהפעילות נעשית לנופש פעיל, לפעילות הישגית, או להתעמלות בריאותית.
נהוג לחלק את הפעילות הגופנית המותאמת לארבע קטגוריות:
פעילות גופנית בעלת תרומה טיפולית ושיקומית; לקטגוריה זאת שייכים תחומים כגון הידרותרפיה (טיפול בבריכה), טיפול בעזרת סוסים, חדר כושר טיפולי ועוד. מדריכים בתחום הטיפולי והשיקומי צריכים להיות בעלי תעודת Be.d בחינוך גופני, עם התמחות טיפולית. חשוב לוודא כי קיים ליווי והנחיה של רופא שיקומי (התמחות בפני עצמה).
פעילות למטרות פנאי ונופש; פעילות גופנית ללא מטרה מוגדרת, למעט הנאה. בפעילויות הללו ניתן כמובן לשלב משפחה וחברים.
פעילות אתגר; בפעילות זאת יש הצהרה חברתית בשל מתיחת הגבולות (אשר קיימת ממילא בספורט אתגרי ומתחדדת כשמדובר באנשים עם מוגבלויות). תחום זה בפעילות הגופנית המותאמת התפתח החל מ- 95' כאשר קבוצת נכי צה"ל הקימה את עמותת "אתגרים". העמותה מארגנת מגוון פעילויות אתגר לבעלי מוגבלויות, בהם
שיט, סנפלינג, סקי, מסעות שונים ועוד. ספורט תחרותי;באופן טבעי קטגוריה זאת היא הקטגוריה הידועה ביותר, בשל החשיפה התקשורתית הרבה (יחסית) שהספורט התחרותי זוכה לה.
ישראל נחשבת לחלוצה בתחום, וכבר ב 48' הוקמה בריכה שיקומית על ידי פרופ' לודביג גוטמן.
במהלך השנים נוסדו תחרויות עולמיות בסגנון האולימפיאדה לענפים מותאמים. מלבד אולימפיאדת הנכים ניתן למנות תחרויות ה Specia Olympicלבעלי פיגור שכלי, אולימפיאדה למושתלים, ובשנת 1988 נעשה ניסיון לייסד אולימפיאדה להומואים ולסביות.

 נקודות ציון בספורט האולימפי המותאם:
רומא 1960: אולימפיאדת הנכים הראשונה, בהשתתפות 400 ספורטאים פגועי עמוד השדרה מ-23 מדינות.
מונטריאול 76'; אולימפיאדת חורף ראשונה. לראשונה אולימפיאדה בהשתתפות עיוורים וקטועי גפיים.
ארה"ב 81'; לראשונה נפתחות תחרויות ה special Olympics לסובלים מפיגור שכלי.
לוס אנג'לס 84';לראשונה מתחרים בקטגוריית האחרים: גמדים וקצרי גפיים