הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

לרוץ עם הכלב

הציוד הדרוש
כדי לצאת לדרך אתם זקוקים לקולר טוב ולרצועה. אם הכלב הוא שמושך אתכם בטיול, כדאי לתרגל אתו הליכה שבה אתם תמיד מובילים. אם גם לאחר התרגול אתם חוששים שהכלב ימשוך אתכם אפשר להשתמש בקולר חנק שאינו מזיק לכלב אך ידכא את רצונו למשוך אתכם קדימה. כל רצועה היא טובה אך כדי להשיג שליטה בכלב מומלץ להשתמש ברצועה באורך של כמטר, היא תאפשר לכם למשוך אותו בקלות אם הוא יתקרב למכשול או סכנה.

רצים עם הכלב

מתחילים
אם משך הריצה המתוכננת הוא יותר מ-25 דקות חשוב להצטייד במים לכלב. אפשר לרוץ עם בקבוק נישא או לתכנן את המסלול כך שיעבור בסמוך למקור מים ממנו יוכל הכלב לרוות את צימאונו.
כמו כל אימון, גם אימון ריצה עם כלב צריך להתחיל בהדרגה ובמתינות. כדאי להתחיל בהליכה בקצב מתון למרחק של לפחות קילומטר.
לאחר כשבוע התחילו לשלב בהליכה מקטעי ריצה קלים. וכדי שמשך האימון לא יהיה קצר מ-30 דקות האריכו את המסלול. מומלץ להאריכו בשיעור של 10% מדי שבוע.
הנה דוגמה לתוכנית אימון והסתגלות טובה לכלב:

 שבוע1 3 קילומטר 30 דקות
 שבוע2 3.3 קילומטר (5 דקות ריצה) 30 דקות
 שבוע3 3.6 קילומטר (8 דקות ריצה) 30 דקות
 שבוע4 4 קילומטר (10 דקות ריצה) 30 דקות
 שבוע5 4.4 קילומטר (12 דקות ריצה) 30 דקות

היו קשובים לכלב. אם קשה לו, האטו את הקצב והאריכו את תוכנית האימון.
המטרה, בסופו של דבר, היא לרוץ ברציפות עם הכלב במשך 30 דקות לפחות.

איפה רצים?
כדאי לזכור כי הכלב לא מצויד בסוליית גומאוויר, ומשטח קשה יגרום לו לאי נוחות. מרחבים רכים כחול או דשא הם מקומות מעולים לריצה עם הכלב.
גובה ראשו של הכלב הוא כגובה האגזוז של מרבית הרכבים. לכן ריצה בסמוך לכביש סואן היא חוויה מאוד לא נעימה עבורו.

מתי לרוץ?
בייחוד בקיץ חשוב לצאת לריצה עם הכלב רק בשעות הערב או הבוקר ולהימנע מאימון בשעות היום החמות. כידוע, מנגנון הקירור של הכלב אִטי מזה של האדם וריצה בטמפרטורה של °30 אינה מומלצת לו כלל וכלל.

לאחר הריצה
הגישו לו מים מיד. כדי לסייע לו להתקרר אפשר לכוון אותו להתחיל בשלוקים קטנים.
לאחר שהכלב חזר לאיתנו בדקו את כפות רגליו וודאו שהוא לא נחתך בריצה.

כיצד נרגיל את הכלב לרוץ עם רצועה?
הורו לכלב לשבת ורק כשהוא רגוע רתמו את הקולר לצווארו. אם הכלב יקפוץ וימשוך אתכם קדימה משכו את הרצועה בתקיפות, הרפו מיד ואמרו "לא!" הורו לו לשבת ולהישאר, וכשיעשה כן שבחו אותו.
לאחר רגעים מספר צאו אתו החוצה. התחילו בתרגול קל של הליכה בסמוך לבית. בשום פנים ואופן אל תאפשרו לו ללכת לפניכם. אם הוא עושה כך משכו ברצועה, הרפו מיד ואמרו "לא!". אחר כך הורו לו לשבת ושבחו אותו לאחר שעשה כן. חזרו על התרגיל מספר פעמים עד שהכלב יפסיק לרוץ קדימה וילך בקצב שלכם. הקפידו לשבח את הכלב כל עוד הוא הולך או רץ בקצב הנכון.

מי הם הכלבים שמתאימים לאימון ריצה?
כלבים השייכים לקבוצות הכלבים שלהלן הם רצים טובים וישתפו אתכם פעולה בשמחה:
גרייהאונד (Greyhound), רטריבר (לברדור וגולדן), טריירים למיניהם, בורדר קולי, רועה גרמני, סטר ודלמטיים.
כלבים בעלי חוטם פחוס יתקשו לרוץ. אם יש לכם בולדוג או בולטרייר ותרו להם על אימון הכושר. כמובן לא מומלץ להריץ בקיץ כלבים בעלי פרווה עבה. בייחוד למאסטיף ולבול מאסטיף יש קושי בוויסות הטמפרטורה.

ריצה והנאה
אימון הריצה הוא בריא וחשוב לכם ולכלב אך אם הכלב סובל ואינו משתף פעולה, רדו מזה.. בכלל רצוי שהריצה תהיה מהנה ולכן אפשר לשלב לאורך הדרך משחקים שונים, העיקר שהכלב יזכור זאת כחוויה נעימה.