הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

הכנת תוכנית אימונים במעבדה

תוכנית אימון מדעית
אימוניהם של ספורטאים מקצוענים הפכו בעת האחרונה למדע מדויק, הכנה לתחרות חשובה כרוכה בבדיקות פיסיולוגיות שונות המאפשרות למאמנים להגדיר במדויק את תוכנית האימונים של הספורטאי. לאחר שיכלול תוצאות הבדיקות בהתאם למטרה ולנתונים שהתקבלו נקבעים במדויק הפרמטרים הבאים: דופק המטרה של הספורטאי, תדירות האימונים ומשכם, תפריט המזון ועוד. שיטה זו מאפשרת לספורטאי מצד אחד להשיג את מטרותיו באימונים ביעילות ומצד שני לקבוע מטרות ברות השגה.
השימוש באמצעי מדידה אילו החל אצל ספורטאים העוסקים במקצועות יחידניים (בהם הספורטאי מתחרה לבד בספורטאים אחרים). בתחומים אלו קל להעריך את השיפור באימונים משום שהתוצאות מדידות (מהירות הריצה או השחייה, משקל שהונף, מרחק הדיפה וכדומה..) ותלויות אך ורק בספורטאי ויכולותיו.
במרוצת השנים החלו להשתמש במדידות גם במקצועות קבוצתיים תוך הבנה כי התוצאה אמנם תלויה במספר אנשים אך יכולת הקבוצה היא למעשה שיכלול של סך מרכיביה. מאחר שתוצאות המדידות והמצב הפיסיולוגי שונה מאדם לאדם, הרי שבקבוצת הנעזרות בשיטה מבצע כל ספורטאי אימון כושר שונה המתאים למטרותיו האישיות.
בעונה שחלפה הייתה מכבי ת"אבכדורסל הקבוצה הראשונה בארץ שיישמה גישה זו ובניהול מולי אפשטיין בוצעו מדידות לכל השחקנים ונקבעה לכל אחד תוכנית אימונים ייעודית.

בדיקות פיסיולוגיות לכל אחד
ההבנה כי בעזרת בדיקות פיסיולוגיות ניתן להגדיר ולהשיג מטרות באימונים מחלחלת גם לתחום הספורט החובבני ולאחרונה פתח מכון וינגייט את שעריו גם לחובבנים.
המכון מאפשר לכל אדם הרוצה בכך לבצע סידרה של בדיקות פיסיולוגיות, בסיומם צוות מומחי המכון יציג המלצות באשר לתוכנית האימון ותפריט התזונה של הנבדק.
במכון טוענים כי יישום ההמלצות יאפשר לכל אדם לעסוק בפעילות גופנית בצורה מאוזנת המותאמת לצרכיו.
מה הן הבדיקות ומפגשי הייעוץ שמציע המכון ?

קצב חילוף חומרים במנוחהResting Metabolic Rate - RMR
בעזרת הבדיקה קובעים מומחי המכון את קצב חילוף החומרים בגוף ובמילים אחרות את ההוצאה הקלורית במנוחה של הנבדק. תוצאות הבדיקה משמשת את התזונאית לתכנון התפריט היומי המומלץ בהתאם למטרה שהגדיר הנבדק (למשל ירידה במשקל).

פרופיל חומצת חלב
מהו דופק המטרה שלכם באימון ? מי שעסק בחישובי דופק שונים יוכל לוותר עליהם לאחר בדיקה זו- בבדיקה מתבצעת מדידה של ריכוז חומצת החלב בגוף בעת מאמץ וכן ארגומטריה קלינית לבדיקת הכשירות הרפואית, הבדיקה מתבצעת תוך מעקב רציף של א.ק.ג. ומדידות לחץ דם.
תוצאות הבדיקה מאפשרות לפיזיולוג לבנות תכנית אימונים אופטימאלית בה עצימות האימון ומשכו יותאמו ליכולת האירובית שלכם ולמטרות שתגדירו. בכפוף לתוצאות הבדיקה תקבלו אישור כשירות רפואית, התקף לשנה.

בסיום סדרת הבדיקות מופנה הנבדק לייעוץ הניתן על ידי מומחי המכון:
ייעוץ תזונתי
ייעוץ אישי לשינוי הרגלי אכילה והתאמתם למטרות כירידה במשקל.
הייעוץ כולל עיצוב הרגלי אכילה לשמירה על אורח חיים בריא, התאמת תפריט אישי למתאמנים, הפחתת מסת השומן והעלאת מסת שריר, טיפול בהפרעות אכילה, שימוש בתוספי תזונה.

ייעוץ פיזיולוגי
ייעוץ זה כולל פענוח תוצאות מבדק סף חומצת חלב והתאמת תכנית אימון אישית.
הייעוץ כולל ניתוח תוצאות מבדק סף חומצת חלב, המלצות לגבי העיסוק בפעילות גופנית: סוג האימון, עצימות ומשך האימון.למידע נוסף אודות חבילת הבדיקות במכון
או בטל': 09-8639400/401