הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

דרור רז אודות פילאטיס

הייתי רוצה לדעת באיזה שלב בחיים התחלת עם הפילאטיס, ומאיזה רקע באת לפני הפילאטיס?
אני פיזיותרפיסט בוגר אוניברסיטת בן-גוריון משנת 81', מתמחה זה 25 שנה ברפואת מחול ורקדנים. מזה 20 שנה אני שייך לעמותה בינלאומית של פיזיותרפסיטים , אורטופדים ואנשי מחול הנפגשת מדי שנה למשך שלושה ימים במקומות שונים בעולם (פעמיים אירחנו את המפגש בארץ), שם נפגשתי לראשונה עם השיטה כשיטה תומכת ומשלימה את הנושא השיקומי לרקדנים ובכלל.
כשפתחו את מרכז סוזן דלל בנווה צדק (מרכז למחול) התחלתי לעסוק בפילאטי באספקט השיקומי כהשלמה לטיפולים שלי, ומאז אני שם בפילאטיס, שבמהלך השנים הפך כלי למניעת פציעות ותחזוק נכון של הגוף. מבחינתי הפילאטיס היא המתודה האולטימטיבית לאחזקה נכונה ומאוזנת של הגוף כדי למנוע פציעות, והיא גם תרומת לשיפור איכות החיים.
המודל הפילאטיסי המקצועי שעליו אנו מתבססים הוא: polestar pilates . ראו בלינק המצורף:http://polestarpilates.com/

שתי שאלות לי:
1. בהסבר מהי שיטת הפילאטיס מופיעים בין היתר המשפטים הבאים: "לחזק את ההרמוניה בין הגוף לנפש "ו "הבנה ושליטה על הגוף דרך המחשבה והרוח".
התוכל בבקשה לתת דוגמאות להבנת רעיונות אלו?
2.מדוע המדריכים אומרים כל הזמן "לנשום!" הרי ברור שנושמים.
חיזוק ההרמוניה בין הגוף והנפש – משמעותו שעבודת פילאטיס (וגם יוגה (היא פעילות פיסית, עם התבוננות פנימה. העבודה בפילאטיס הנה עבודה מורכבת הפועלת על מפרקים רבים ועל שרירים רבים, ואינה שיטה המבודדת ומקצרת. כדי לבצע את התנועה הנדרשת בפילאטיס בצורה הנכונה המתבקשת, דרושה מידה רבה של ריכוז, נוכחות והקשבה פנימית כדי לבצע את התנועה המשולבת. כל זה מכריח אותנו להיות מרוכזים בביצוע התנועה, הראש מתרוקן מכל התעסקות אחרת השייכת ליום יום ובעצם אנחנו בסוג של מדיטציה אקטיבית שגורמת למחשבות היום יום להיעלם. בסיום שיעור פילאטיס אנו יוצאים "נקיים יותר".
זה הקשר בין הגוף הפיסי לבין מה שקורה לנו בנשמה, ב-maind , בפילאטיס.
ברצוני להוסיף שמרכיב הנשימה בפילאטיס הנו משמעותי ועקרוני מאין כמוהו; כידוע, הנשימה, חמצון הדם, האוורור המקסימלי של כל חלקי הראות שלנו ­– תורמים לרוגע, למיקוד ולריכוז, ואם נחבר את זה לשאלה השנייה – סדר הנשימות הוא עקרוני לביצוע הפעילות הנכונה והמתוזמנת של השרירים. למשל בתרגיל שנקרא chest lift - שמתבצע בשכיבה על הגב תוך כדי הרמת החזה והגב לישיבה. התרגיל מתבצע בסדר הבא – כיווץ שרירי קרקעית האגן, נשיפה והתחלת התרוממות משכיבה לישיבה. אותה נשיפה אמורה להפעיל שרשרת מתוזמנת של שרירים שיפעלו כדי שנוכל להתרומם נכון משכיבה לישיבה: ראשון ייכנס לפעולה שריר שנקרא transversus abdominis , ב- 0.14 מילי שניות אחריו ייכנס לפעולה שריר ה- multifidus , שהוא שריר של זוקפי הגב. הכיווץ המתוזמן הזה יאפשר הארכה והפרדה בין החוליות כדי לאפשר כפיפה שלהן, ואחר כך ייכנסו שרירים נוספים לפעילות.
הנשיפה היא זאת שמתחילה את השרשרת הביו-מכנית הזו של התכווצויות השרירים לאורך התנועה. זו דוגמה אחת שבעזרתה אני מנסה להסביר את חשיבות הנשימה הנכונה בפילאטיס, כיוון שהיא תומכת בהפעלה נכונה של שרירים.

האם השיטה יכולה לזרז החלמה מפציעות בפעילויות כמו כדורגל, כדורסל?
ללא כל ספק דרך הבנת הפילאטיס ודרך הבנת הביו-מכניקה והשרירים הקשורים לאותה פציעה, אפשר לזרז ולשפר את השיקום ולהוסיף מרכיבים חסרים בתפקוד הביו-מכני.
לדוגמה – בעיות פטלו פמורליות (כאב בין הפיקה לעצם הירך) יכולות לנבוע מסיבות הבאות: חולשה של הראש הפנימי של השריר הארבע ראשי של הירך. קיצור, משיכת יתר של illio- tibia bendl , , כיווץ , קיצור של שרירי השוק, חולשה בשרירים המסובבים של מפרק הירך, ובעיות בקרסול.
הפילאטיס, שהנה מתודה הוליסטית העובדת על כל הגוף, תוכל לתת פתרונות עמוקים יותר ורחבים יותר לפציעה.
יתרון נוסף: כפיזיותרפיסט ידוע לי שבדרך כלל החיזוקים נעשים בצורה מבודדת ומקוצרת (מסל טסטינג) ולכן חשוב להכניס את החשיבה של הפילאטיס לארגז הכלים הטיפולי שלנו, כי יש לו הרבה מאוד מה להציע בעניין.

האם הפילאטיס יכול להתאים למי שיש לו פריצת דיסק בכמה חוליות?
אם משהו יכול לעזור זה פילאטיס המבוצע נכון. העיקרון המנחה אותנו בפילאטיס בעניין של פריצות דיסק הוא לנסות ולשנות את מיקום החוליות על ידי מציאת מנח ניטרלי של החוליות ובכך להוריד את העומס של החוליה על הדיסק הפרוץ.
החשוב ביותר הוא חיזוק שרירי הליבה; אותם שרירים המסייעים לייצב את החוליות – בדרך כלל [מדובר ב??] המולטיפידוס העמוקים, אלה העוברים בין חוליה לחוליה, והשרירים הקטנים העוזרים בפתיחת המפרק בביצוע תנועה סיבובית של הגב, וכמובן הרחב הבטני ושרירי קרקעית האגן.
תהליך החיזוק הזה הוא תהליך של מספר חודשים, כשיש סיכוי שבשבועיים הראשונים תהיה החמרה מסוימת בסימפטומים, לא עקב החמרה בפתולוגיה אלא מכיוון שהשרירים העמוקים שאינם פועלים ואינם חזקים, ודוכאו עצבית על ידי הכאב, יתחילו לפעול, וחיזוקם יהיה מלווה בתחילה בהגברה מסוימת של כאב. לא לעצור! להמשיך את הפעילות, כי ברצוננו לעצור את אותו מעגל קסמים שבו כל פעילות חריגה יומיומית גורמת להיתפסות השרירים ולהגברה בסימפטומים.
אנו רוצים לעצור את המעגל הזה ולחזק באופן מבוקר וקבוע את השרירים כדי שיאפשרו תפקוד פונקציונלי, כל אחד בהתאם לצרכיו.
ברצוני לציין למען הזהירות שיש מצבים שרק ניתוח יכול לעזור, אך ב-99% מהמקרים בעיות הגב נפתרות בטיפול מתאים, בהפעלה נכונה ובשינוי הרגלי חיים כשהפילאטיס הנה השיטה המוכחת והמועדפת, עם התשובות הנחרצות ביותר
בטיפול בבעיות גב.
מניסיון אישי רב שנים, הפילאטיס עושה פלאים לאנשים הסובלים מבעיות גב.

תודה לדרור, האם תרצה לומר דברי סיכום?
תודה לכל המתעניינים, אשמח לחלוק מניסיוני בנושא הפילאטיס והשיקום.
חשוב לי ששיטת הפילאטיס תישמר בצורתה המקורית, כפי שג'וזף וקלרה פילאטיס הנחילו אותה. אני חושב ששיטה זאת הנה אולטימטיבית, מעמיקה ועמוקה לחיים בריאים יותר, איכותיים יותר, המקנה מודעות גוף עמוקה, עיצוב וחיטוב מדהימים (לחשוב רקדן /ית), מצוין לאתנחתא בגו'נגל המטורף של החיים, לעצור את המחשבות ולנשום עד עמקי הנשמה,מתנה גדולה.