הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

בתי אבות סיעודיים

גיל הזהב?

כולנו זוכרים את הסדרה "בנות הזהב", שגם נעשתה לה גרסה ישראלית בשנים האחרונות. בסדרה ניתן לראות נשים חזקות ועצמאיות לחלוטין, שחוגגות את החיים של הגיל השלישי, שנקרא גם גיל הזהב. אך האם זה באמת המצב? מרבית בני הגיל השלישי, סובלים מבעיות בריאותיות שונות, מבדידות וקשיים נוספים, הקשורים לגילם ולשלב בחיים, בו הם נמצאים והקושי מועבר באופן ישיר לבני משפחותיהם, אשר אמונים על הטיפול בהם והדאגה להם. זוהי הסיבה לכך, שרבים בוחרים לעזוב את הבית ולעבור לבית אבות.

עניין של גישה

בעבר הגישה הרווחת הייתה, שכאשר ההורה עובר לבית אבות, הוא למעשה ננטש ולא רצוי על ידי משפחתו. חשוב לציין שכיום, במרבית המקרים, לא רק שהתחושה היא לא של נטישה, אלא קשישים רבים חשים שהחיים הטובים והרגועים מתחילים דווקא במסגרת כזו. בנוסף, אף אחד לא היה רוצה להוות נטל על הילדים שלו וזוהי סיבה נוספת לכך, שקשישים רבים מעדיפים לקבל את העזרה הדרושה להם מאנשי מקצוע זרים ולא מילדיהם ונכדיהם.

סוגים של בתי אבות

בתי האבות של היום הם מושקעים ויוקרתיים ברובם. למעשה, זהו סוג של סמל סטאטוס! לכן ניתן לבחור מתוך מגוון רחב של בתי אבות, המציעים שירותים שונים. לדוגמה, דיור מוגן, בו ניתן להמשיך לנהל חיים עצמאיים לחלוטין ולהיות תחת השגחה ועם האפשרות לקבל מענה לצרכים רפואיים או אחרים באופן מידי.

אפשרות נוספת היא בתי אבות סיעודיים, המיועדים לקשישים בעלי צרכים, הדורשים עזרה באופן שוטף. לדוגמה, קשיש שאיננו יכול להתקלח בעצמו וזקוק לעזרה, קשיש שמתקשה בהליכה וכדומה. כמו כן, ישנם בתי אבות סיעודיים מורכבים, בהם ניתן לקבל מענה רפואי באופן שוטף. אפשרות זו מתאימה לקשישים, הסובלים מפצעי לחץ עמוקים, חולי דיאליזה וכדומה.

לא בחירתה של סופי!

לאחר שהבהרנו את הסוגים השונים של בתי האבות עולה השאלה: מה קורה אם כל אחד מההורים הוא בעל צרכים שונים והם רוצים להיות ביחד? ובכן, בדיוק מסיבה זו הוקמו בתי אבות, בהם מחלקות שונות, המותאמות לצרכים השונים של הדיירים. כך ניתן לגור ביחד למרות הצרכים השונים ולקבל את המענה הדרוש לכל אחד מבני הזוג.

בחירת המקום

ההחלטה לגבי מעבר לבית אבות יכולה להיות פשוטה ויכולה להיות קשה ומאתגרת. גם לאחר קבלת החלטה זו, לא פשוט לבחור בית אבות מתאים מתוך המגוון הרחב של בתי אבות סיעודיים. לכן חשוב להתחשב בפרמטרים השונים כדוגמת המיקום של בית האבות, השירותים המוצעים בו, הגישה של הצוות ועוד.

אחד הפרמטרים החשובים ביותר הוא הבחירה האישית של הקשיש. חשוב לזכור, שכאשר אנו עוברים דירה, מדובר במעבר חד וקשה, הדורש הסתגלות. הדבר המקל עלינו ביותר על המעבר הוא אפשרות הבחירה במקום, אליו אנו עוברים. זהו הדין גם לגבי מעבר לבית אבות. אפשרות הבחירה של הקשיש לגבי המקום בו הוא יבלה בשנים הקרובות, ואולי האחרונות בחייו, היא חשובה לאין ערוך!

לאחר המעבר

גם אם אתם יודעים, שההורים שלכם מקבלים טיפול מסור ואפילו נהנים מחיי חברה ופנאי עשירים במיוחד, חשוב לזכור שהם עדיין אוהבים אתכם ומתגעגעים אליכם. לכן הקפידו לבוא ולבקר ובמידת האפשר להביא אותם אליכם בעיקר באירועים משפחתיים שונים ולאפשר להם את תחושת השייכות הנחוצה כל כך לכל אדם ובכל גיל.