הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

אירובי או דאנס?

במרוצת השנים התפתח תחום האירובי והפך למתוחכם ולמגוון בהרבה מכפי שהיה בתחילת הדרך. כיום משקיעים מדריכים את מיטב זמנם וכספם לרכישת ידע נוסף, טכניקות לימוד, השראה וסגנונות חדשים.
אם בעבר נהגו מדריכים לטוס לכנסים בחו"ל כדי להרחיב את הרפרטואר שלהם, הרי משנת 1991, עת נחנך הכנס הראשון בארץ על ידי אבי פאנק ז"ל, הצורך להשתלם בחו"ל הלך ופחת. היצע הכנסים בארץ הוא רב ורמת המדריכים בה נחשבת לאחת הגבוהות בעולם.
אחד הכנסים החשובים ביותר כיום הוא "החופשה האירובית", אשר מתנהל פעמיים בשנה, באילת ובמעלה החמישה, וייחודו בשילוב נופש עם כנס מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.

לרגל החופשה האירובית שבפתח, אשר תתקיים במעלה החמישה בין ה-23 ל-24 בפברואר, קיימתי ראיון עם שני המארגנים, תמי קיס וניסים זוארץ.

תמי וניסים הם מורים למחול בהכשרתם. ניסים, מוסמך RAD (royal academy of dance), בעל תואר ראשון במחול; ותמי בעלת תואר בחינוך והתמחות במחול. שניהם נושאי הדגל של תחום האירובי דאנס בארץ, ובמשך שנים מלמדים את שיטתם במועדונים ובכנסים בארץ ובעולם.

לאחרונה החליטו השניים לפתוח קורס "דאנס – המחול שבאירובי", אשר אמור להביא לפריחה מקצועית בקרב המדריכים ולשלהב את הכיתות גם יחד.

מאין שאבתם את הרעיון לקורס?
תמי: "עקב חשיפה לתוכניות מחול ("נולד לרקוד", "רוקדים עם כוכבים" וכדומה) התעורר צורך בריקוד, ובתוך כך נוצר חוסר במורים לדאנס. הרעיון לקורס התבשל במשך כשנתיים ולאחרונה הרגשנו שהביקוש רב הן מצד המדריכים והן מצד הלקוחות הפונים אליי בכובעי האחר, כמנהלת מקצועית ברשת גרייט שייפ. אם אנשים רוצים לרקוד, אנו צריכים לדאוג למדריכים ולתת להם כלים ללמד דאנס ברמה אופטימלית."

ניסים: "הרעיון בפתיחת הקורס נבע מצורך שזיהינו בשוק למדריכי דאנס שמלמדים את שיטתנו ואת תפיסתנו איך דאנס צריך להיות; באירובי דאנס משלבים אלמנטים רבים ממחול, בדרך שמבחינתי היא א-סימטרית (באירובי סימטרי יבוצעו כל צעדי הכוריאוגרפיה גם בימין וגם בשמאל, להבדיל מאירובי א-סימטרי שבו כל צעדי הכוריאוגרפיה נלמדים ונעשים בצד אחד. הערת העורך) {צפו ב:שיעור אירובי א סימטרי}
אל תטעו! אין דבר ייחודי לשיטה זאת או לשיטה אחרת. אף אחד לא המציא שום דבר. אני מאמין שכדי לקרב את שיעור האירובי למחול אין צורך לחזור על כל תנועה גם בימין וגם בשמאל ועדיף ליצור ריקוד אחד, ומומלץ לדאוג לאזן את העבודה בין ימין ושמאל בתוך הכוריאוגרפיה עצמה."


אז מה מיוחד בקורס?
ניסים: "מה שמייחד את הקורס הוא סגנונות המחול הרבים שלא מלמדים אותם בקורסים בסיסיים בשל ריבוי השיעורים הנלמדים בקורס הבסיסי – מדרגה, עיצוב, אירובי, מתודיקה וכולי. לקורס נקבל אנשים עם ניסיון כלשהו, ועל בסיס הניסיון שלהם נוסיף את הידע שלנו בסגנונות מחול כמו ג'אז, בלט, היפ-הופ, אפריקאי, פאנקי, מחזות זמר ועוד."
תמי: " ההתמקדות בדאנס היא בתנועה ובייחודה. ביצירת כוריאוגרפיה של דאנס יש דגש על זרימה והתפתחות. ההיבטים וההדגשים יהיו שונים מהאירובי. לדוגמה, בסגנונות שאני מלמדת (לטיני, אפריקאי ואתני) משתמשים כולם בכתפיים, בגב ובאגן.
הדגשים התנועתיים נמצאים בהבדלים המייחדים כל סגנון. הדגש בקורס הוא להציג למדריכים זרמים שונים במחול ולתת להם כלים וטיפים לבניית שיעור סגנונות. הדאנס מאפשר להביע רגש בתנועה, ואני מחפשת ייחוד בכל מורה שהידע מועבר אליו. האתגר שלי הוא לעודד יוצרים חדשים ולא חקיינים."

איך אתם רואים את עתיד האירובי?
תמי: "זן חדש של מדריכים המחפשים ידע, ריגוש, ועומק גדל בתחום. הקהל נהיה אינטליגנטי ומבין – עובדה שמגבירה את הפופולריות של שיעורי עומק כגון יוגה, פילאטיס, ו- CORE. יותר גברים ייכנסו לסטודיו, ויחד עם מגמת הדאנס שתגבר יעלו גם שיעורים שיענו על אותנטיות (ריקודי בטן, אפריקאי).
כל זה יסיט לדעתי את שיעורי המדרגה למקום שולי יותר."