הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

אילו תוספי תזונה משלימים אורח חיים בריא?

מה זה אורח חיים בריא? ובכן, מדובר במושג דיי אבסטרקטי, שייתכן שאנשים ייקנו לו משמעויות שונות, בהתאם לנקודה בה הם נמצאים בחיים. יש אנשים שיגידו שמדובר באיזון בין עבודה לחיים פרטיים, ויש אנשים שיגידו שמדובר על חופש כלכלי (ולעבוד מחוף הים), בעוד שיש אנשים שיגידו שמדובר על חיים של תרגול רוחני, בעוד אחרים יגידו שמדובר על שילוב של ספורט, תזונה, אימונים, ובריאות כללית. ובכן, בכתבתנו זו, נדבר על השילוש הקדוש של תזונה, כושר ושינה.

הסיבה שאנחנו רוצים לגעת בשילוש הנזכר לעיל, יכולה להיות דיי פשוטה. כאשר קוראים ספרים מתאימים על כושר גופני, לדוגמה – נדמה שהנוסחה המקודשת היא בדיוק מה שציינו, תזונה, כושר ושינה. למעשה, באחד הספרים שקראנו בעבר היה כתוב שבשביל גוף בריא וחזק (או משהו בסגנון), יש צורך לשים דגש של מאה אחוז, על כל אחד מהגורמים. משמע, כולם חשובים עד מאוד.

תזונה – מה נכנס?

מצד אחד, תזונה היא זו שמשפיעה איך הגוף שלנו ייראה. לא רק ברמת הקלוריות, ברמת ההרזיה או ההשמנה, אלא ברמת אבני הבניין שהגוף צריך כדי לאזן את עצמו ופעולתו. על כן, התחושה בגוף, כמו גם הנראות שלו – מושפעת רבות, באופן שאנחנו כנראה לא מכירים עד הסוף (אלא אם כן מבינים זאת אינטואיטיבית), על מערכות הגוף. ומערכות הגוף, משפיעות גם על המצב הרגשי שלנו, שכן אנחנו חיים במקדש מסוים – לא בניתוק ממנו. מה שקורה בגוף, גם אם לא מודע לנו – מספק קרקע פורייה לחוויה שלנו, ועל כן כדאי, להמלצתנו – שיהיה בריא וחזק.

כושר – להתאמן ולגדול

מנגד, כושר – על שלל סוגי האימונים הנובעים מהדבר, בין אם מדובר על משקולות, קרדיו, יוגה, ושלל פעילויות אחרות – יכולים לעזור לגוף לתפקד יותר טוב, כדרך כך שהם מאפשרים לפרוק אנרגיה, לתמוך בחילוף חומרים, לחזק מערכות שונות, ואף לתמוך בתפקוד המנטלי שלנו ליותר צלילות ומיקוד. תוך השתתפות בכושר, נוכל ליצור גופות חזקים יותר, בריאים יותר, נקיים יותר, צלולים יותר, וכן הלאה יותר. ועם זאת, כדי להפיק את המיטב, מפעילויות כושר שונות – הרי שמתבקש להקפיד על תזונה ומנוחה. כושר נהדר אך תזונה קלוקלת, לא יפיקו גוף שנעים לחיות בו. וכושר מתמיד בלי מנוחה, לא יאפשר לגוף זמן להירפא בו.

שינה – זמן למנוחה

ואכן, שינה היא הזמן לנוח. בשינה קורים שלל תהליכים, שנכתבו עליהם ספרים – וסביר שעדיין נחקרים ויש עוד הרבה להתגלות. שינה היא יותר מאשר סך השעות שאנחנו מבלים בחוסר הכרה, במיטה שלנו – היא גם איכות מחזורי השינה, וגלי המוח הנמצאים בפעילות. כדי להקדיש זמן לשינה איכותית, מתבקש לדעתנו לשמור על היגיינת שינה – להימנע ממסכים לפני השינה, לא לאכול בלילה, וכיוצא בזה. ובכך נוכל לאפשר לגוף שלנו זמן להחלים, ולהירפא בו.

דוגמאות לתוספי תזונה

ובכך, על קצה המזלג – נגענו בשלישייה הקדושה. ומעבר לכך, רצינו לגעת גם בנושא של תוספי תזונה. באופן כללי, התוספים לא אמורים להחליף אוכל פר אקסלנס, אלא להוסיף ערכים מסוימים, שמשום מה אנחנו לא מקבלים בכוחות עצמנו.

דוגמה לתוסף תזונה, יכול להיות המגנזיום. אנחנו לא אמורים להיות מסוגלים לייצר אותו בעצמנו – ועל כן, אנחנו בכל מקרה מקבלים אותו מהתזונה שלנו – ואם לא מהתזונה שלנו, הרי שזה רלוונטי לבדוק איך לקבל תוסף מגנזיום, במידה והחלטנו שעדיף לנו להכניס עוד ממנו. תוספי מזון, ואפשרויות אחרות של תוספי מזון – יכולים להתאים במיוחד, בדיוק עבור הערכים התזונתיים שהיינו רוצים לקבל לגופנו, ומשום מה זה לא מתרחש כדרך התזונה או כדרך אמצעים טבעיים אחרים – בכמות ובאיכות האופטימלית.

תוסף תזונה נוסף שניתן לשקול – הוא וויטמין D, שיכול, לפי אמירות מסוימות – להועיל בחיזוק עצמות, בין השאר. הוויטמין מגיע מהשמש, ועל כן – באם לא נחשפים אליה מספיק, או באם פשוט רוצים להוסיף עוד ממנו – תוסף תזונה, עלול להתאים..