הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

אבחון הפרעת קשב וריכוז

איתור הפרעת קשב וריכוז

איתור הפרעת קשב וריכוז מתבצע בשלב בתי הספר. עקב העומס, הקשיים והדרישות של בית הספר מהילד, קל יותר לאבחן בשלב זה הפרעות קשב וריכוז. בגילאים צעירים יותר האבחנה קשה ומסובכת בהרבה (למרות שניתן לראות סימנים מסוימים כגון תנועתיות יתר), לכן רבים מהילדים מגיעים לבית הספר ללא ידיעה שהם סובלים מהתסמונת. כאשר הדרישות מהילד מופחתות, כמו בעת חופשה, הסימפטומים להפרעה ייחלשו אך לא ייעלמו לגמרי.

לא נמצא כיום מבחן אחיד הבוחן את ההפרעה, והאיתור נעשה במספר דרכים:

ראיונות עם הילד והוריו

תצפיות על הילד והוריו

מבחנים קוגנטיביים אבחון הפרעות הסתגלות וקשיים פיסיים

בדיקה גופנית

 
מאפייני הפרעת קשב וריכוז

אם נתמצת במשפט אחד, ילד בעל הפרעת קשב וריכוז רואה הכל בו זמנית והכל מעניין אותו, לכן קשה לו להתרכז בדבר אחד בלבד לזמן ארוך. גם כשהוא מתבקש להתמקד בדבר אחד, כל הגירויים האחרים מסיחים את דעתו. דבר זה מוביל את הילד לעיתים לדחייה חברתית ובמקרים מסויימים אף לאלימות. 

ההפרעה אינה אחידה אצל כל אחד, כל ילד הלוקה בהפרעה יכול לקבלה באופן שונה. יש כאלה המתקשים יותר בריכוז בכיתה והאחרים ביותר בבית. יש כאלה המתקשים יותר בריכוז בנושא מסויים ואחרים בנושאים אחרים. יש שלא מרוכזים בעיקר בבוקר ואחרים סובלים יותר בערב.

 

הטיפול

הטיפול לכל אדם נעשה באופן אישי על פי מאפייניו האישיים ומידת ההפרעה. הטיפול הנו שילוב של טיפול רפואי (בעיקר במעוררים) וטיפול פסיכולוגי.

הטיפול הפסיכולוגי מתמקד הן בילד והן בהוריו ודרכי הטיפול שלהם בכל רגע ורגע עם ילדם. ישנם גם טיפול בקבוצות של ילדים ובני נוער ועבודה עם החברה העוטפת (בית הספר, חברים וכו').

הטיפול הרפואי,  מבוסס לרוב על תשתית של מעוררים כגון ריטלין.

המעוררים הינם תרופות הפועלות למספר שעות ויעילותן גבוהה למדי. כך, 85% מהילדים מגיבים היטב לריטלין ונעשים מרוכזים כמו ילדים אחרים אך הוא גורר לפעמים גם תופעות לוואי המשתנים בין אדם לאדם כמו אפאתיות למשל. לאחר מספר שעות השפעת הממריץ נעלמת לחלוטין.

יעילותם של טיפולים אלטרנטיביים להפרעת קשב וריכוז לא הוכחה עדיין.