הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

פסיכותרפיה הוליסטית באמצעות קול דיבור ושירה

ראיון עם ד"ר אירית אלון

שאלה: כיצד ניתן לזהות מצבים רגשיים או פיזיים דרך הקול והדיבור?

שאלה מאוד משמעותית אשר פותחת פתח לדבר על האיכות הקולית כמשאב חיוני המספק מידע נרחב על האדם על כל רבדיו, מאחר וקול האדם הינו שיקוף לכל מצבי הגוף והנפש, שיקוף למחשבות ולאמונות לכן הטיפול בקול שייך לקטגוריה של פסיכותרפיה הוליסטית בשל הנגיעה שלו באופן הוליסטי בכל תחומי הגוף והנפש .

טיפול בקול הינו תחום חדש יחסית לתחומי טיפול אחרים על אף שנודע כבר בשנות מלחמת העולם הראשונה על ידי וולפסון שחווה על עצמו את הגילוי שבשחרור הקול ואף ריפא עצמו והחל לסייע באמצעות הדרך הזו גם לאחרים. עם הזמן אחד מתלמידי המכון שהקים אז, פול ניוהם, תלמיד מבריק שחקר ביתר שאת את הנושא ורצה להחילו על סוגי בעיות שונים, על אוכלוסיות שונות, והמשיך וחקר את תחומי הטיפול השונים אשר יוכלו להעצים , להעמיק ולבסס את המידע אודות העוצמה שיש להשפעת הקול על הגוף והנפש. 

פסיכותרפיה הוליסטית היא מושג שמתייחס ליכולת לגלות את ההיסטוריה הביוגרפית הפסיכולוגית של האדם דרך התנהלותו הכללית, מתייחסת לאדם כמכלול וישנה אף נגיעה בצד הרוחני והאמוני שיש בו.
הקול הינו אחד הכלים שהפסיכותרפיה ההוליסטית יכולה להשתמש בו על מנת להביא לביטוי את הפרשנות של הגוף למצבים הנפשיים או הרגשיים וההיפך, להביא לביטוי את המצבים הרגשיים שהגוף מעביר דרך סימפטומים ומחלות שונות.  

שאלה: כיצד הביטוי הקולי נכנס לתמונה?

הביטוי הקולי מאפשר לפסיכותרפיה ההוליסטית מקום נוסף הנותן מרחב טיפולי יצירתי לאדם ומאפשר לו להתבטא לאו דוקא דרך מילים אלא דרך ביטוי קולי בדיבור מאולתר, סיפור, אגדה, או ציור והשמעת הקול של הצבע, השמעת הקול של הכאב, הפיזי או הרגשי והפיכתו לשיר, לניגון,
תוך שימוש בחומרים המיידיים המגיעים מתוך מצבי חייו השונים של האדם.
בתוך מושג המכונה פסיכותרפיה הוליסטית מתקיימים סוגים שונים של שיטות, שמטרת כולן לסייע ולקדם את האדם ברמת הריפוי ההוליסטי שלו, הן בגוף והן בנפש.

הטיפול בקול בהחלט מספק את היכולת הזו לסייע לאדם לעבור ממצב רגשי אחד לאחר, ממצב דכאוני למצב של חיוניות ורצון לחיים. העבודה נעשית בדרך המכוונת לשחרר שליטה בקול ולאפשר לאדם להתנסות בשלל גווני הקול שלו גם הפחות נעימים, הצורמים או הרועמים ולעיתים גם הקולות הנמוכים מאוד המעוררים אצל רבים אסוציאצית שונות. הפסיכותרפיה ההוליסטית באמצעות הקול מאפשרת לאדם לגעת במקומות החשוכים, הכואבים ולשחררם בקולו, כך שהאנרגיה התקועה בגוף בלל הסיבות השונות מתחילה לצאת ואת מקומה תופסת מקום השמחה החיוניות, המוטיבציה לשינויים ויכולות חבויות מתגלות ביתר שאת ככל שמחסומים רגשיים הולכים ומשתחררים כתוצאה משחרור הקול , בדיבור, בשירה , יחד עם תנועה וצלילי מוסיקה, לעיתים גם ניתן ביטוי לכל השחרור הזה גם דרך צבע , דרך יצירה מסוגים שונים. יש לציין כי מדיטציות קוליות הן חלק מהמסע לגילוי הקול במסגרת הפסיכותרפיה ההוליסטית באמצעות הקול.

שאלה: מהי שיטת VMT ?

אחד הכלים המדהימים שפיתח פול ניוהם שפיתח את שיטת VMT היה עיקרון מרכיבי הקול אשר המינון בו הם מתקיימים אצל האדם מספר על מאפיינים באישיותו ומאפשרים להבין איך ומדוע הוא זוכה לתגובות כאלו ואחרות כלפיו. כאשר מבינים את העיקרון ומתנסים וחווים התנסות במרכיבי הקל השונים באופן נרחב אזי זוכים גם ליכולת לבחור כיצד להישמע ומשהו ממילא משתנה באיכות הקול , המושפע ומשפיע על התנהגויות, מצבים רגשיים ותחושת ביטחון ונוכחות שונים.

חלק מהטיפול המתקיים בקולל ובכלים הנלווים אליו, מתקיימת שיחה , על מנת ליצור הנכחה מילולית אצל האדם,כך שהאדם מטמיע גם מילים שונות ממה שהיה רגיל אליהן בהקשרים למצבים שונים
כך שהקול הוא כלי מגוון , הכרחי ומשפיע אשר תורם רבות ומעצים מאוד את שיטות הטיפול המגוונות בתחומי הפסיכותרפיה ההוליסטית.