הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

חרדת בריאות – האם גם אתם היפוכונדרים?

חרדת בריאות האם גם אתם היפוכונדרים?

חרדת בריאות, הנקראת גם היפוכונדריה, היא חרדה שמקורה בדאגת יתר לבריאות וסובלים ממנה אנשים אשר חרדים בצורה חריגה למדי למצבם הגופני למרות שאין בנמצא בפועל ממצאים קליניים ברורים המעידים על בעיה רפואית אותה הם חשים לכאורה.

אנשים רבים חווים בעיות בריאות כאלו ואחרות בתקופות שונות במהלך חייהם ומוצאים הם את הדרכים הנורמטיביות המקובלות להתמודד עמן ולהתגבר עליהן, אבל במקרים בהם החרדה לבריאותם הופכת למוגזמת וחריגה אזי היא הופכת לבעיה עצמה. חרדת בריאות עלולה להופיע בקרב נשים וגברים בכל גיל, ולרוב כך מראים מחקרים שונים, מתחילה להתפתח בגיל הבגרות.

אדם הסובל מהיפוכונדריה הופך להיות אובססיבי לבריאותו ועלול לחשוד, למשל, שהוא סובל ממחלה קשה או מסכנת חיים שלא אובחנה עדיין. החרדה עלולה להפוך למשמעותית ולהימשך תקופה ארוכה ובמקביל היא צורכת משאבים נפשיים רבים ועלולה לפגוע במרקם היחסים במשפחה, בעבודה ובתחומים אחרים בחיים. במקרים חמורים, חרדה זו עלולה אף להשבית את פעילות החיים התקינה לחלוטין.

היפוכונדריה - התסמינים

הסובלים מחרדת בריאות מפתחים לרוב עם הזמן תסמינים שונים ומשונים:

א.     חרדות ולחצים ממושכים מכך שבגופם מקננת מחלה קשה או מבריאות שאינה תקינה.

ב.     דאגה מכל תסמין קל כמו כאבי ראש, בטן וכדומה כי מעיד הוא על קיום מחלה קשה.

ג.      דיבורים חוזרים ונשנים עם קרובי משפחה לגבי התסמינים והחשש למצבם הרפואי הקיים.

ד.      חיפוש מתמיד של בעיות בגוף, בדיקת דופק ולחץ דם אינטנסיביים.

ה.      עיסוק וקריאה אובססיביים במחקרים ובכתבות על בעיות בריאות מהן הם חוששים לכאורה ובמיוחד לאחר ששומעים על מחלה שסבורים שלוקים בה.

אלו "הסובלים" מהיפוכונדריה פונים פעמים רבות לרופאי המשפחה, וכאשר הם אינם מקבלים תשובות המאוששות את חששותיהם הלא מאומתים, מבקשים הם חוות דעת נוספות ומעמיקות מרופאים אחרים. במקרים רבים, הם אף דורשים בדיקות חריגות, צילומי אולטרא-סאונד,
CT, MRI וכו' ללא כל סיבה רשמית מוצדקת על הנייר. במקרים חמורים, הם אף מבקשים לעבור ניתוחים מיותרים...

למה זה קורה בעצם?

לא ברור עדיין לחלוטין מדוע אנשים נוטים לפתח חרדות בריאות, אבל הסברה הרווחת היא כי הדבר נובע מנסיבות הקשורות בראש ובראשונה באישיות האדם החרד - בחוויות שונות שעבר, בחינוך האישי שקיבל, בתכונות תורשתיות וכו' - כל אלו עלולים להשפיע ולהוביל עם השנים להיווצרות היפוכונדריה.

בנוסף, ישנם קווי דמיון בין הפרעות היפוכונדריה וחרדה דוגמת הפרעת פאניקה והפרעת אובססיבית כללית. יחד עם זאת, ניתן להבחין בגורמים ספציפיים לתופעה: מחלה קשה בילדות, מותו של אדם אהוב, היכרות עם תופעה דומה במשפחה, הזנחה או התעללות של הורים, הרגשה של פגיעות במיוחד למחלות והפרעות חרדה אחרות.

>> קראו כאן עוד על חרדת בריאות ואפשרויות הטיפול.

אז מה עושים?

במקרים רבים ולאחר שהסובל או אדם הקרוב אליו נוכח לדעת ולהבין כי "הבעיה" אינה קלינית אלא למעשה רגשית, אזי ניתן בהחלט לנסות לטפל בה וזאת בסיוע גורם מקצועי מוסמך המומחה בטיפול בחרדות כלליות ובחרדות בריאות במיוחד. הטיפול נעשה לרוב במסגרת שיחות שמתקיימות במספר מפגשים עוקבים לפי הצורך, במהלכן לומד איש המקצועי על הגורמים המובילים לחרדה, על דפוסי המחשבה של הפציינט ומציע דרכי טיפול שכוללות הענקת דפוסי חשיבה שמקלים על ההתמודדות, וכן, כלים התנהגותיים שבעזרתם ניתן להתגבר על התופעה.