הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

תמיכה והקלה בכאבי ברכיים – ציוד, טכניקות ותנועה

כאשר נמצאים בתנועה – בין אם בהליכה או ריצה, ובין אם פשוט נעים במרחב, אפשר לנוע עם הגוף שלנו באופן אופטימאלי, ואפשר שלא. האופן האופטימאלי, מאפשר לנו להשתמש בגוף שלנו כך שהעומס או המתח הנובע מהזזת אובייקט במרחב (קרי, הגוף שלנו), יצטמצם כהלכה ויאפשר תנועה חופשית ובריאה. כאשר אנחנו לומדים להשתמש בגוף שלנו באופן מיטיב, אנחנו יכולים להשתתף בתנועה יעילה. תנועה יעילה, מאפשרת לנו לשמור על הגוף – הן על הבריאות, והן על החוזק המיטיב שלו. באם קרה ולא שמרנו על תנועה מיטיבה, ויש רצון לשקם את טכניקת התנועה, בין אם בהליכה או בריצה, ואפילו להיעזר בציוד כמו מדרסים – הרי שכתבה זו תציע כמה פוינטרים.

תנועה בהליכה

אנחנו הולכים אמנם, רוב חיינו – אך אין זה אומר שאנחנו עושים זאת אופטימלית. הרבה מאיתנו יודעים לכתוב המון שנים, לדוגמה – אך אפשר שעם קצת פוינטרים, לפתע נגלה שאפשר להחזיק את העט קצת אחרת – ואז הרבה יותר קל לכתוב. פילוסופיות שונות באומנות לחימה, לדוגמה – מציינות כי זה מיטיב לתרגל תנועות נכונות, מאשר לתרגל תנועות לא נכונות. על כן, אימון ותרגול לחינם, על פונקציה שאינה שלמה – אינו התשובה, אלא אימון ותרגול של תנועה מדויקת ומתאימה – או כך הבנתנו מהנושא.

דיוק התנועה, אפילו ברמת ההליכה – יכולה לעזור לנו לחזור לאיזון, וליישור עם האיברים שלנו. הליכה נכונה, יכולה לאפשר לנו לנוע במרחב, עם המידה הנמוכה או האופטימלית ביותר של התנגדות. הדבר יכול להקל על כאבים שהצטברו בגב, אגן, שרירי הרגליים, הקרסוליים, הברכיים – וכו', פשוט מעצם כך שלמדנו לנוע באופן אפקטיבי, ועל כן איברים שונים לא צריכים להחזיק לחינם את המשקל שלנו בעת התנועה.

באופן כללי, כשאנחנו נמצאים באיזון – צריך פחות אנרגיה, או מאמץ – כדי להזיז אותנו, כדי לזוז.

השאיפה היא, לחזור לאיזון – גם תוך כדי הליכה. אם אנחנו הולכים בצורה שלא מאפשרת איזון, הרי זה הדבר שאנחנו יכולים לעבוד עליו. טיפ נוסף, הוא שליבה חזקה (כמו, הבטן), יכולה לסייע בהליכה, והסיבה לכך היא כי היא תומכת את עמוד השדרה, כמו גם מאפשרת לכוח לנוע מהליבה עצמה – ולא על ידי הנעה מיותרת (או לא אופטימאלית) של הגפיים.

ריצה מהירה – תנוחה מתאימה

וכשזה נוגע לריצה, הרי שהפעולה התנועתית יכולה להיות אף יותר אינטנסיבית, ולשים לחץ על הברכיים – על כן, השימוש הנכון בתנוחה מתאימה, יכולה לתמוך את הברכיים לבריאות. מה שלא תומך את הברכיים, זה הניסיון לרוץ יותר מדי קילומטרים, מוקדם מדי (כלומר, מאמץ מידי ולא הדרגתי), או אימוני ריצה עם תנוחת-גוף לא מתאימה, ואפילו ציוד לא נכון – כמו נעלי ריצה. (באופן מעניין, מה שאנחנו שמים על כפות הרגליים, שנוגע באדמה, תוך כדי תנועה – יכול מאוד להשפיע על הצורה בה אנחנו נעים עם הגוף שלנו).

ציוד הולם לאיזון התנועה

על כן, מעבר לכך שאנחנו יכולים לתקן את התנוחה איתה אנחנו רצים (או כמה מהן), אנחנו יכולים לרכוש ציוד מתאים לריצה – כמו נעלי ספורט מתאימות, ואפילו לבחון את האפשרות של ריצה יחפה, אם זה אופטימלי. ואם כבר הולכים על היבט הציוד – הרי שמדרס יכול לסייע באיזון התנוחה ואפילו למנוע דלקות מפרקים, באם הדבר מתבקש (שכן, לעתים תיקון התנוחה באופן מודע הוא המתבקש). מדרס יעיל משפיע על הצורה בה הגוף נע במרחב, ועל כן – אם הוא מתקן "שגיאות" בתנוחה, שאחראיות על יצירת כאבים בגוף – הוא יכול לעבוד. על כן, זו אפשרות שניתן לברר, באם נדמה שמדובר בנתיב תקף.