הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

תזונה; להתגלגל עם השינו חלק ב'

מאת: דנה אברמוביץ

בספרם להשתנות לתמיד של צמד הפסיכולוגים פרוצ'סקה ודיקלמנטה, מוצג תהליך השינוי בצורת מעגל בעל שלבים.
נסו להיזכר בהרגל בעייתי שהיה לכם ופתרתם אותו.
האם הפתרון היה מיידי או שארך זמן?
האם זכורות לכם תקופות שבהן התעלמתם מהבעיה לחלוטין?
תקופה שבה הכרתם בבעיה וחשבתם על פתרונות, אך עדיין לא עשיתם דבר בעניין?
תקופה שבה תכננתם איך לפתור את הבעיה?
בוודאי זכורה לכם התקופה שבה גייסתם כוחות והתמודדתם עם הבעיה הלכה למעשה, עד שהיא נפתרה.
ייתכן שזכורה לכם גם תקופה אחרת, אשר בה הרגשתם שנכשלתם בפתרון הבעיה וחזרתם להרגל הבעייתי.
כל אחת מההתנסויות האלה מהווה שלב בתהליך השינוי.
כל שלב אורך זמן (המשתנה מאדם לאדם), דורש דרכי התמודדות שונות, וחיוני על מנת להתקדם לשלב הבא אחריו.
כאשר מדובר בשינוי הרגלי אכילה, מדובר בתהליך מעגלי;

קדם הרהור
זהו השלב הראשוני בכניסה למעגל, ומה שמאפיין את השלב הזה הוא חוסר עניין בשינוי.
שלב זה נראה לכאורה חסר סיכוי, אך בכלים המתאימים ניתן לצאת ממנו.
האדם השמן לא יכיר בהשמנה שלו כבעיה בריאותית או אסתטית.
הוא יטיל את האחריות לבעיה על הסביבה (על האוכל שאשתו מבשלת, על הנטייה הגנטית שלו להשמנה, על קצב חילוף חומרים נמוך, על העבודה התובענית שאינה מאפשרת זמן לפעילות גופנית וכולי).
בשלב זה מאמין האדם שהפתרון לבעייתו אינו בשליטתו כלל, או שאינו ניתן להשגה.
בשלב זה קיימים יתרונות בולטים במצב הנוכחי, למשל אכילה חופשית ללא הצורך בהגבלת כמויות או בוויתור על מאכלים אהובים, או שומן כחומת הגנה מפני יצירת קשר אינטימי עם בן המין השני.
שלב זה מאופיין בחוסר מוטיבציה ובהתנגדות לשינוי, המבוסס בין השאר גם על פחד מכישלון או מהצלחה.
אנשים בשלב זה אינם מוכנים לדבר על הבעיה ואינם מוכנים להיחשף למידע הקשור אליה.
על מנת להתקדם לשלב הבא, יש צורך במודעות לחסרונות הטמונים במצב הקיים, כלומר להכיר בבעיה, באטרקטיביות של המצב החדש (היתרונות בירידה במשקל) והגברת הביטחון העצמי ביכולת (לא עוד גורל...)

הרהור
את שלב ההרהור מאפיינים התעניינות בבעיה, בגורמים לה, בהשלכות שלה ובאפשרויות הטיפול בה.
האדם השמן מתחיל לראות מה הוא מפסיד מעודף המשקל שלו (הפסדים בריאותיים, חברתיים וכדומה) ומה ירוויח אם ירד במשקל.
מתפתח קונפליקט בין הרווחים שבמצב הנוכחי (אין צורך להגביל כמויות אוכל, אין צורך לעשות פעילות גופנית) לבין הרווחים שבמצב החדש (אם ארזה, אהיה יותר בריא, יפה, מושך).
שלב זה יכול להימשך בין שעה לחיים שלמים!
היציאה משלב ההרהור לשלב ההחלטה תלויה בפתרון הקונפליקט, כלומר בהגעה להכרה כי הרווח מהשינוי גדול מההפסד, והיא מתבטאת בחשיבה על הפתרון יותר מאשר על הבעיה, ובחשיבה על העתיד יותר מאשר על העבר.

החלטה
זהו שלב קצר אך חיוני מאוד, שמתקבלת בו ההחלטה לגבי הצעדים שיינקטו במהלך החודש הקרוב.
האדם השמן ישקול איזו תוכנית לירידה במשקל מתאימה לו, ואילו שינויים הוא מתכוון לערוך בחייו על מנת לפנות זמן גם לפעילות גופנית.
שלב זה מתאפיין במחויבות לתהליך (פינוי כסף וזמן, גיוס עזרה), בהצהרת כוונות "מתחילה דיאטה אחרי החגים", ובתחושת ציפייה והתלהבות.

פעולה
שלב ביצוע ההחלטות והתוכניות של שלב ההחלטה (תכניות ההרזיה למיניהן מותאמות רק לשלב זה!)

שימור
לאחר חצי שנה של פעולה, מגיע שלב השימור. משך השלב אינו קבוע, אך יכול להימשך חיים שלמים, כמו בשמירה על המשקל לאחר תהליך הרזיה.
זהו שלב סטטי לכאורה, אך מושקעת בו הרבה אנרגיה למניעת נפילות.
תיתכן נפילה לכל אחד מהשלבים הקודמים, אשר מתבטאת בחזרה להרגלים קודמים.
נפילה אינה נחשבת כישלון, אלא שלב בתהליך.
על דרכי ההתמודדות עם נפילות ניתן לקרוא במאמרי "דיאטה; להתמודד עם נפילות".
סיבוב אחד במעגל אינו מביא לשינוי קבוע או לשימור ארוך טווח, אלא מספר ניסיונות.
ככל שגדל מספר הניסיונות ומשתכללות מיומנויות ההתמודדות בכל שלב, כך מגיע שלב השימור או השינוי הקבוע מהר יותר.