הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

תזונה; להתגלגל עם השינוי

מאת: דנה אברמוביץ
אנו הולכים לעבודה שאיננו אוהבים, ממשיכים לעשן, לבזבז שעות יקרות בצפייה בטלה בטלוויזיה ולאכול ללא תחושת שליטה ובחירה – פשוט מפני שהתרגלנו לכל זאת. כמו בתוך נעל בית שחוקה אך נוחה, אנו מעדיפים להישאר עם המוכר והידוע. מרבית האנשים מעדיפים את הביטחון שמקנים ההרגלים הישנים על פני האפשרויות והסיכוי שמציע שינויים.
לפני למעלה מעשור הציגו שני הפסיכולוגים פורצ'סקה ודיקלמנטה גישה חדשה לתהליך שינוי ההרגלים. המודל שהציגו נבנה על סמך מחקר של משתנים עצמאיים שניסו להפסיק לעשן, אך נמצא כמתאים לכל תהליך של שינוי הרגלים, כולל שינוי הרגלי אכילה או פעילות גופנית.
הגישה החדשה חלקה על דפוסי הפעולה הישנים והמקובלים, שלפיהם שינוי אמור להתרחש בבת אחת.
לפי הדפוס הישן (והרווח גם כיום), אנשים הנרשמים לתוכניות הרזיה אמורים לנקוט צעדים ולאמץ אורח חיים בריא יותר בפרק זמן קצר. אם אינם עומדים בציפיות, הם מואשמים בהעדר כוח רצון.
מסתבר שאנשים המבצעים שינויים מוצלחים בחייהם עוברים בדרך כמה שלבים, וכל שלב מתאפיין במיומנויות התמודדות שונות. כלומר – מדובר בתהליך.
מעניין לגלות שרק 20% מהאנשים המגיעים לתכניות לשינוי הרגלים מוכנים ממש לשינוי. השאר נמצאים בשלבים אחרים של תהליך השינוי. ובכל זאת, מרב התוכניות לשינוי הרגלים (ובהם תוכניות הרזיה) מותאמות רק ל-20% אלה!
מסתבר, לפי כך, שמקור הכישלון בתוכניות ההרזיה המהירות אינו באנשים הנרשמים אליהם, אלא בשיטה עצמה.
אם כך, מהי הדרך הנכונה?
הדרך הנכונה היא זו המביאה בחשבון את השינוי כתהליך. כל אדם הנמצא בתהליך של שינוי, נמצא בשלב שונה של התהליך. זיהוי השלב שהאדם נמצא בו ופיתוח מיומנויות מתאימות לשלב זה, יוכלו לקדם לשלב הבא ובסופו של דבר לשינוי המיוחל.
שיטה כזו תעסוק באלמנטים הבאים:
1. העלאת מודעות – מבחינת רגשות, מחשבות ותוספת מידע לגבי התהליך. כך למשל, הידעתם שפעילות גופנית, מעבר לשריפת אנרגיה, גם מגבירה את קצב חילוף החומרים? האם ידעתם שדיאטות דלות קלוריות מקטינות את קצב חילוף חומרים? ומכאן שדיאטה לירידה במשקל, ללא פעילות גופנית, מפסיקה להניב תוצאות מהר מאוד.
2. הערכה עצמית מחודשת – המאפשרת לראות מתי וכיצד התנהגות בעייתית מתנגשת בערכים אישיים, וכתוצאה מכך האדם מתחיל – לא רק להאמין ברווח משינוי ההרגל, אלא גם להרגיש בו.
3. מחויבות – לקיחת אחריות אישית על התהליך וחופש בחירה.
4. התנהגויות חלופיות – המרת פעילות הרסנית בפעילות בריאה. למשל, מציאת פרטנר לצעידה יומית במקום רביצה מול הטלוויזיה, או שיחת נפש עם חברה במקום אכילה המפצה על מצב נפשי ירוד.
5. שליטה בגירויים – על ידי גיוס הסביבה למניעת פיתויים, למשל הימנעות מהכנסת עוגיות מפתות הביתה, צמצום אפיה, הודעה למארחים ש"אני בדיאטה" על מנת שיכינו גם מנות מותאמות לעניין, וכדומה.
בכתבה הבאה נראה מהם אותם שלבים שעובר בהם מי שמשנה את הרגליו, מה מאפיין כל שלב ומהן דרכי ההתמודדות המתאימות לשלבים השונים.