הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

שריפת קלוריות- גם במנוחה

יעל, מהי התאוששות ומדוע התהליך כרוך בצריכה מוגברת של קלוריות?
האנרגיות (קלוריות) הנצרכות על ידי הגוף, לאחר האימון, משמשות אותו לשם התאוששות.
תהליך ההתאוששות מתחיל כאשר הדופק מגיע לכ120 פעימות בדקה– חומצות החלב וחומרי פסולת אחרים יוצאים מהשרירים, הורמונים חוזרים לרמתם המקורית, הגוף מחדש את מלאי הסוכרים בשריר ובכבד ותהליכים פיסיולוגיים נוספים מתרחשים בגוף.
תהליך התאוששות זה כרוך בצריכת מוגברת של קלוריות ולכן בעת הערכה של קצב שריפת קלוריות באימון ראוי לבחון גם את קצב השריפה בעת התאוששות מהאימון.
מהו סוג האימון שההתאוששות ממנו מלווה בצריכת קלוריות מוגברת?
באופן טבעי, ככל שהאימון אינטנסיבי יותר ועובדים בו ברמת קושי גובהה יותר, כך הגוף זקוק למשך התאוששות ארוך יותר וצורך בעת ההתאוששות יותר קלוריות.
בטבלה המוצגת להלן ניתן לראות כיצד משפיע משך האימון על משך הזמן בו מתבצעת שריפה.

זמן אימון

 זמן אימון קלוריות בזמן המנוחה משך זמן השרפה
 60 165 455 דק'
 45 75 204 דק'
 30 33 128 דק'

שורה של מחקרים אשר התפרסמו בשנים האחרונות מצביע על כך שלאחר אימון במקטעים (אינטרוולים) נשרוף כמות כפולה של קלוריות לעומת אימון רציף.
הסיבה לכך היא שאימוני אינטרוולים אינטנסיביים יותר ומביאים את הגוף לרמת תשישות גבוהה יותר.
כשמבצעים השוואה בין אימון הפוגות לאימון רציף מסתבר כי אימוני ההפוגות , גם אם הם קצרים יותר, גורמים לזמן התאוששות ארוך יותר ולקצב שריפה מוגבר משום שבאימוני הפוגות אנו מגיעים לרמת מאמץ גבוהה יותר מאשר באימון מתמשך. כך, כאשר משווים אימון רציף הנמשך 30 דק' בדופק של כ 80% מהדופק המרבי לאימון אינטרוולים, הכולל 20 מקטעים של דקה בדופק מרבי, רואים כי קצב השריפה באימון האינטרוולים כפול.
למעשה במהלך 2 אימונים קצרים בעצימות גבוהה למשך 20 דק' נשרוף כמות קלוריות כפולה מאשר באימון רציף שימשך 40 דק' בעצימות בינונית.
מהו אימון הפוגות נכון ?
באופן כללי אימון הפוגות צריך להיות בנוי ממקטעים קצרים בהם נדרש המתאמן למאמץ מרבי או מאמץ הקרוב למקסימום היכולת שלו, בין מקטע למקטע תהיה הפוגה של כ 2 דק'.
ניתן ליישם את הרעיון באימוני הליכה או ריצה על ידי הגברת הקצב למשך כ 5 דק', חזרה לקצב בינוני וחוזר חלילה. מתאמן שישלב אימון כזה בשגרת האימון ירוויח משך שריפה ארוך יותר ושיפור ניכר ביכולותיו.