הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

צ'י קונג - אוצר מילים

מאות שנים של תרגילי צ'י קונג
המקור מצוי בריקודים שמאניים בהם חיברו אנשי דת תנועות מחול לכוחות הטבע (5000-3000 לפני הספירה). במשך שנים רבות התפתחה אמנות תנועה זו לצד עקרונות הרפואה הסינית. צ'י קונג הוא תרגול בריאותי עוצמתי שמיליוני סינים מתרגלים זה מאות רבות של שנים. הוא מבוסס על חזרה של סדרות תנועתיות שנועדו להסב בריאות. את הצ'י קונג ברמתו הבסיסית קל ללמוד והוא מאוד מהנה לביצוע. כמה דקות של תרגול מביאות להמרצה ולתחושת חיות וחיוניות. התרגילים אפקטיביים לשיפור הכוח, הגמישות והיציבות, להגברת זרימת הדם, והם מסייעים בחילוף חומרים ובחיזוקה של מערכת החיסון.
תרגול קבוע מחזק את מערכות הגוף השונות. יש תרגילים שמטרתם לשפר את תפקודה של מערכת מסוימת למשל: הדם, העיכול, העצבים, הנשימה והשלד.
יכולתו של הצ'י קונג לעזור בהחלמה ומניעה של פציעות ומחלות אקוטיות וכרוניות היוו נושא למחקרים רבים שנבדקו על ידי הסמכויות הרפואיות בסין. הצ'י קונג הוא אחד היסודות החשובים ברפואה הסינית לצד העיסוי הסיני, המכונה טווינא, צמחי המרפא והדיקור. יש שמוצאים ברפואה הסינית גם היגיון פיזיולוגי מערבי.

יתרון הצ'י קונג
בתרגול צ'י קונג המתרגל הופך לרופא של עצמו. תפקוד האיברים הפנימיים משתפר, מערכת החיסון מתחזקת, והשרירים והמפרקים מתגמשים ומתעצמים. לכן הצ'י קונג מכונה רפואה סינית או דיקור בתנועה.
צ'י קונג
הכירו מונחי יסוד בצ'י קונג

מרידיאנים
רשת מסועפת של ערוצי אנרגיה החוצים את הגוף ודרכם זורם הצ'י בגוף. כמו מערכת הדם גם חסימה במרידיאנים מסוכנת, כי כאשר הצ'י אינו זורם נכון אל האיברים, הגוף נחשף למחלות. המרידיאנים קבועים על פי היסודות: מתכת – ריאות ומעי גס. אדמה – טחול וקיבה. מים – כליות ושלפוחית השתן. עץ – כבד וכיס מרה. אש – לב ומעי דק.

ין ויאנג
על פי הטאואיזם והרפואה הסינית, החיים הם פעילות גומלין של שני כוחות משלימים ועם זאת מנוגדים, הם הין והיאנג. אלה מרכיבים את הדברים ואת התופעות בטבע ובאדם. הם נעים זה אחד אל עבר השני ואחד בתוך השני וכך הם משפיעים זה על זה. התחזקות של אחד מהם תוביל לחולשתו של האחר. שמיים וארץ, נשיפה ושאיפה, יום ולילה, קיץ וחורף, טוב ורע, אקטיבי ופאסיבי, נתינה וקבלה – כל אלה הם הפכים משלימים התלויים זה בזה.
ברפואה הסינית ובצ'י קונג משתמשים בין ויאנג לטיפול במחלה, או לשם חיזוק הגוף. המטרה היא להגיע לאיזון בין הין והיאנג, ומשם לאיזון בחיינו. תרגול צ'י קונג קבוע מקנה איזון גופני ונפשי בחיינו.

מדיטציה
הצ'י קונג הוא תורה שתרגול תנועותיה מעודד את המתרגל להגיע לשקט של התודעה. מצב בו המחשבה שלווה וחפה מטרדות היומיום. גם במדיטציה שתרגולה דורש ריכוז גבוה, הריכוז הוא כמו שריר, הולך ומתחזק ככל שמתרגלים יותר. בהתאמה משתפרים גם הזיכרון, היכולת לדמיין ורמת היצירתיות.

התבוננות
בכל תרגיל מדיטציה אנו נוהגים להתבונן. בדרך כלל אנו מתבוננים פנימה אל המחשבות, אל התחושות, אל הדימיונות, אל דפוסי ההתנהגות ואל המניעים שלנו. בכך אנו מפתחים את ההיכרות עם עצמנו ולומדים מתוך ההתבוננות היכן אנו רוצים להשתפר ולהתקדם, וכיצד.

הרפיה
הצ'י קונג הוא תרגול דינאמי, ובו מאות תנועות, שמקצתן אף מאתגרות. בביצועה של כל תנועה יש ניסיון להגיע לרמה גבוהה של הרפיה של הגוף. למעשה, כל אזור בגוף שלא חייב להיות במתח עובר להרפיה. הרפיה של הגוף בתרגול עוזרת לצ'י לזרום במרידיאנים זרימה חלקה והרמונית, מה שמחזק את הגוף ומבריא אותו. כך אנו מיישמים חוק טאואיסטי שמכונה חוק המאמץ המזערי. בעזרת התרגול אנו מחדשים את מצבורי האנרגיה של הצ'י בגופנו וכך גם מאטים את תהליך ההזדקנות.

חיבור בין גוף לנפש
על פי הרפואה הסינית יש קשר ואף תלות בין מצבי נפש ככעסים, דאגות, עצב, להט ופחדים, לאזורים בגוף. כך למשל, הריאות מתקשרות לעצב. במקרים רבים, אצל אדם שעבר אירוע עצוב במיוחד, הדבר יתבטא בבית חזה מורם מעט.

שימוש בנשימה
בזמן תרגול צ'י קונג אנו משתמשים בנשימה. הנשימה עוזרת לצ'י, לאנרגיית החיים להגיע אל איברי הגוף, יוצרת רוגע מחשבתי שמתבטא ברוגע פיזי. אדם המתרגל צ'י קונג משפר את רמת השלווה והרוגע וכך נלחם בתופעות כמו מתח ודחק. מערכת הנשימה היא הנשלטת ביותר מבין השרירים הבלתי רצוניים. הצ'י קונג רואה בה גשר לשליטה במערכות הבלתי רצוניות. בעת התרגול אנו מדמים את הנשימה למשאבה, כאשר מרכז הכובד של הגוף, באזור הטבור, המכונה דאן טיין, משמש מפוח, ממנו מונע הצ'י.

חמשת היסודות
הרפואה הסינית משתמשת בתאוריית היסודות (האלמנטים), העומדים בבסיס כל התופעות המחזוריות בטבע ובחיי האדם. היסודות הם: עץ, אש, מים, מתכת ואדמה. לכל יסוד משויכת עונה בשנה, מערכות, איברים, חושים, תנועות ורגשות. על פי הגישה, לאדם יש חמש מערכות יסוד בגופו. כדי להגיע לשלמות ואיזון, עליו לפתח את כולן. בתרגול הצ'י קונג אנו מחזקים את מערכות העצבים, השלד, העיכול, הנשימה והדם.

נוזלי הגוף ומערכת החיסון
הצ'י קונג עובד בעוצמה על נוזלי הגוף, הדם, נוזלי הלימפה, הנוזל הסינוביאלי (נוזל המפרקים) ועל נוזל השדרה. נוזל הלימפה, מונע בעיקר על ידי שרירים זעירים. הצ'י קונג פועל על אותם שרירים הקרובים לשרירי הלימפה הגדולים הנמצאים בבית השחי ומאחורי הברכיים. פעולה זו ממריצה את זרימת הלימפה, דבר אשר מחזק את מערכת החיסון, אשר מתחזקת גם מתוך הזרמה של צ'י בעוצמה גבוהה וחלקה יותר.