הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

פילאטיס לילדים

לאימון ילדים בשיטה המשפרת את היציבה ואת המודעות לגוף עשוי להיות יתרון משמעותי בימים שבהם רבים מבני הנוער מבלים שעות מול מסך המחשב והטלוויזיה, אינם עוסקים בפעילות גופנית, צוברים משקל עודף ורוכשים יציבה לא נכונה.
ברשת הפילאטיס "דרור רז" הלכו עם משנתו של פילאטיס עד הסוף, והקימו לאחרונה קבוצות אימון לילדים.
כדי לבחון את העניין מקרוב ביקרתי בסניף חיפה של הרשת, שפועלת בו קבוצת ילדים מזה כשנתיים.
"הרעיון גובש לאור הצלחת שיטת פילאטיס ילדים בארצות הברית," מסבירה סיוון, מנהלת תחום הילדים והנוער ברשת. "דרור (רז) ואורלי (המנהלת המקצועית של הרשת) למדו במשך תקופה ארוכה כיצד מיושמת השיטה בארצות הברית, ואת הידע והכלים שרכשו החלו ליישם בארץ לפני כשנתיים, כאשר פתחו שיעור פילאטיס ראשון לילדים ולנוער, במועדון הרשת בחיפה."
"הפילאטיס משפר אצל הילדים את הביטחון העצמי," מתארת מיטל, המנהלת מקצועית של המועדון בחיפה, "במהלך האימונים משתפר דימוי הגוף של הילד וכתוצאה מכך משתפר גם הביטחון העצמי שלו."

במה מתבטאת התאמת השיטה לילדים?
סיוון: "בשלב ראשון חילקנו את הילדים לשתי קבוצות גיל: 8–11 ו-12–16. כך מותאם השיעור לרמה המנטלית והפיזית של הילדים. המורים בשיעור משתמשים בשפה ובדימויים המותאמים לגיל הילדים, ובנוסף אנחנו משתדלים לשלב באימון משחק. לדוגמה, משחק הזיכרון – משחק שבו מלמד המורה את שמות התרגילים בסדר מסוים, ולאחר שהילדים למדו את התרגילים הם מתבקשים לבצע את התרגילים על פי שמם בסדר אקראי."
מיטל: "בנוסף אנו מאפשרים לילדים להמציא תרגילים, וכך נותנים דרור ליצירתיות שלהם ושומרים אותם ברמת ריכוז ועניין גבוהה."

מהי תרומת השיטה לילדים?
סיוון: "השיטה תורמת לחיזוק הגוף, לשיפור היציבה, לשיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי, ולשיפור הקואורדינציה. כמו כן, היא מונעת פציעות ומפתחת את התפיסה המרחבית ואת הדמיון."

את קבוצת הילדים בהדרכת אתי פגשתי דקות לפני השיעור, וכַּמתבקש, ניסיתי לברר עם הילדים מה גרם להם לבחור בחוג פילאטיס ולוותר על משחק כדור או על צפייה בטלוויזיה;
זואי (14 וחצי): "התחלתי ללכת לפילאטיס כי רציתי לשפר את הכושר הגופני שלי. אני אוהבת את האימון בפילאטיס כי הוא שיעור כייפי, בשונה משיעורי התעמלות בכיתה, שאותם אני לא אוהבת."
עדן (10.5): "המורה לבלט שלי המליצה לי ללכת לפילאטיס כדי לשפר את הגמישות ואת היציבה, שהם
הקבוצה ואתי מדריכת הפיאלטיס
אלמנטים חשובים בבלט."

מה אומרות חברות שלך על כך?
"יש לי עוד חברה שהולכת לשיעור פילאטיס וגם היא מאוד אוהבת את השיעור. חברות אחרות שלי אומרות שממש רואים אצלי שיפור."

טל (12) הגיע לפילאטיס משום שסבל מגמישות יתר ובשיעור הפילאטיס הוא מחזק את שריריו. "אני אוהב את השיעור כי הוא מיוחד ושונה מחוגים אחרים. אני אוהב במיוחד להתאמן על המיטות ועל המכשירים המיוחדים," הוא מסביר.

אתי, האם העבודה עם ילדים היא קשה יותר?
"במקרים רבים העבודה עם הילדים קלה יותר מאשר עבודה עם מבוגרים. יש בפילאטיס תרגילים במכשירים, שמתאמן בוגר שאינו מיומן חושש בפעם הראשונה לבצעם, אך כשאני עובדת עם ילדים, אני כמעט לא נתקלת בפחד. הם ניגשים למכשירים כאילו התאמנו עליהם שנים. לבוגרים יש עקבות שהצטברו במהלך השנים ואילו הילדים הם חומר גלם ביד היוצר. מסיבות אלו העבודה אתם מאתגרת ומעניינת מאוד."

את השיעור העבירו הילדים בשקט יחסי, בשונה לחלוטין מהאופן שבו עשוי להתנהל חוג עמוס בילדים. "העובדה שהקבוצה מונה לא יותר משישה ילידים מאפשרת למדריך לתת יחס אישי לכל ילד, להתעכב ולסייע לכל אחד בהתאם לצרכיו," מסבירה סיוון.
השיעור התחיל, כנהוג ברשת, על הרצפה, באימון עם מזרן וכדור fitball. בסיום אימון הרצפה עברו הילדים לאימון על המיטה, שבה ביצעו תרגילי מתיחה וגמישות שלא זכיתי לראות כמותם בשנות התבגרותי, בוודאי לא בשיעור ההתעמלות בבית הספר.
בצד הבחנתי באחת האמהות יושבת וצופה בעניין רב בבתה מותחת איברים.

"מה דעתך על העמדה הגורסת שמקומם של הילדים במגרש המשחקים ולא בחוג לפילאטיס?", אני שואל את לואיזה, אימא של עדן בת ה-10.5;
"אני לגמרי לא מסכימה אתם. בזמני לא הייתה מודעות כזאת לגוף וליציבה, ולהוריי גם לא התאפשר לשלוח אותי לחוגים, כשאני רואה את התקדמותה של עדן, אני מרגישה פספוס על כך שאני לא נשלחתי בגילה לחוג כזה."
במקרה של אתי, המדריכה, הסנדלר אינו הולך יחף. בנה גולן, בן ה-16, מגיע בקביעות לאימון הפילאטיס. שאלתי אותו מה גורם לו ללכת עם אמו לאימון, ותשובתו הייתה, "כמו חברים רבים שלי, אני הולך הרבה לחדר כושר. בפילאטיס אני מותח את השרירים שכיווצתי בחדר הכושר." ואכן, "בגיל שבו המראה החיצוני חשוב כל כך, נראה כי חבריו של גולן יכולים רק לקנא בגופו החטוב ו'בריבועים בבטן' שלו" אומרת אמו בגאווה.

ד"ר חזי אהרוני , יו"ר העמותה לפעילות גופנית מותאמת, טוען, לאחר שקרא את הכתבה, כי התרשם שברשת "דרור רז" רגישים לצרכים המיוחדים של הילדים. לדבריו יש מס' כללים עליהם ראוי להקפיד בעת העבודה עם ילדים, במיוחד בעת עבודה על מתיחת שרירים.
" לדעתי בפילאטיס לילדים עדיף להתאמן על מזרונים ולהיעזר פחות במכשירים המתאימים יותר למבוגרים" מציין ד"ר אהרוני.
בנוסף אומר ד"ר אהרוני כי "צריך גם להדגיש שפעילות חופשית כמו זאת עם כדורים ומשחקי ריצה היא יותר בריאה ומתאימה לילדים מאשר פעילות גופנית מאומצת הקשורה בתרגילי כושר גופני, בפרט עם ילדים בגיל הרך (עד גיל 9 בממוצע). ילדים לומדים טוב יותר ומפעילים שרירים טוב יותר דרך המשחק מאשר דרך פעילות יבשה כמו בפילאטיס"
ראוי לציין כי ברשת דרור רז לא מציעים להתאמן בפיאלטיס כתחליף למשחק בחצר, ההפך הוא הנכון ולדבריהם מומלץ לשלב פילאטיס בין הפעילויות. וודאי שאימון הגוזל לכל היותר שעתיים בשבוע אינו מונע משחק והשתובבות בשעות וימים אחרים.
הפילאטיס מאפשר לילדים לחזק היבטים גופניים אשר בדרך כלל אינם מטופלים.