הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

פילאטיס באור הזרקורים

כיום שחקנים וזמרים רבים מתאמנים בשיטה, אשר הוכנסה גם לתוכנית הלימודים בבית הספר לאמנויות הבמה "בית צבי". מי שמאמן את תלמידי "בית צבי" בשיטת פילאטיס הוא מעיין הרוש, שחקן בעצמו, אשר הוכשר כמדריך פילאטיס ב-B.pilates, בית הספר להכשרת מדריכים של סטודיו B.
נפגשתי עם מעיין בקפה מול הבימה (איך לא?!) לשיחה על הפילאטיס ועל הקשר לעולם המשחק;

מעיין, אך הגעת לפילאטיס?
באור הזרקורים מגיל 12
מעיין הופיע לראשונה בטלוויזיה כבר בגיל 12. מאז הספיק לשחק בסדרות "המשאית" ו"אהבה מעבר לפינה" בערוץ 2, בסדרה "כנפיים" בערוץ 1, ולאחרונה שיחק בתפקיד דייל בסדרה "פיק אפ" של ערוץ 10. מעיין למד משחק בסטודיו של יורם לווינשטיין והופיע במשך שנים לצד זאב רווח בקומדיה המצליחה "בנים גידלתי ורוממתי".

"לפני שלוש שנים הרגשתי רע מאוד עם הגוף שלי. עברתי עשרות פעמים את המסלול הקבוע של הרשמה לחדר כושר, התמדה במשך חודשיים ולבסוף נטישה לטובת פינוקים אחרים שהעולם מציע...
חבר טוב שלי, מאמן ספינינג במקצועו, הציע לי לנסות שיעור פילאטיס מכשירים אצל מייכלי רותם בסטודיו B. כשהגעתי לשם בפעם הראשונה נדהמתי מהמכשירים הגדולים והמפחידים שבחדר. החדר נראה לי כמו מרתף עינויים והייתי בטוח שלא אצא משם חי. אך לאחר שיעור אחד עם מייכלי התמכרתי. זה עשה לי כל כך טוב, עיצב לי את הגוף ואת הנשמה בצורה מיוחדת.זה לא היה דומה לשום דבר שהכרתי. תמיד הייתי גמיש אך השיטה עזרה לי להיות גמיש יותר, ואני מרגיש גם ארוך יותר. אני מרגיש שגבהתי בשלושה סנטימטרים. התמכרתי לקצב ולעבודה הפנימית והעמוקה של הגוף.
התאהבתי במייכלי והפכתי אותה לגורו שלי. קינאתי בצניעות וביסודיות שלה, ורציתי גם...
מייכלי הציעה לי ללמוד בסטודיו ומכאן הכול היסטוריה:
למדתי בקורס להדרכת פילאטיס בסטודיו B אצל מייכלי רותם וצאלה טמיר. השקעתי מעל ומעבר בקורסים, כי היה לי חשוב לצמצם את הפער שהיה לי בגלל שלא באתי מהתחום. אני גאה להגיד שסיימתי בציונים נפלאים (95 באנטומיה! בתיכון הייתי מתחנן ל-65 בהיסטוריה) ומהר מאוד שילבתי את האימונים שאני מעביר בסדר היום הקבוע שלי.
כיצד תרמה לך השיטה באופן אישי?
אם הייתי פוגש את ג'וזף, הייתי מחבק אותו חיבוק גדול ושואל אותו "איפה היית עד היום?" השיטה של פילאטיס הכניסה לחיים שלי שקט. הפכתי להיות יותר ברור ומחובר לעצמי. הרבה אנשים לא מבינים כמה קשה ה-UP AND DOUN של מקצוע המשחק: תקופה אחת אתה בלב לבה של עבודה. אתה מצטלם לסדרה, אתה מופיע בהצגה, אוספים אותך מוקדם בבוקר מחזירים אותך מאוחר בלילה – ובתקופה אחרת אתה בלי עבודה בכלל. לא רק הבעיות הכספיות מטרידות אותך, אלא גם השינויים הנפשיים. הפילאטיס איזן אותי מבחינה נפשית, העביר אותי למסלול של עשייה בלי תלות באף אדם, והכניס אותי למודעות בריאה לגוף שלי. אני דואג לאסוף את רצפת האגן שלי, ללכת ישר וזקוף ולהוביל כל תנועה מאסיפת הבטן.
האם כשחקן אתה מביא משהו שונה לפילאטיס?
אני חושב שהכוח של מאמן הוא באישיות שלו. צריך לאהוב את מה שאתה עושה... בשיעורים שלי אני משתדל להיצמד לרפרטואר המקורי של ג'וזף פילאטיס, כמו שלמדתי אותו. מן הסתם סגנון ההגשה שלי והדרך שבה אני מאמן ניזונים מהיותי שחקן. הכי קל לי להופיע מול קהל, אבל הקשר האישי מאתגר אותי בכל פעם מחדש. אני מנצל את השיעור כדי לחזק את המתאמנים שלי לא רק פיזית אלא גם נפשית ומשתדל להפוך את האימון להצגה הכי טובה בעיר.
כרגע אתה מוסמך לפילאטיס רצפה. האם יש תרגילים מרפרטואר הפילאטיס שלדעתך חשובים במיוחד לשחקן?
אני חושב שכל עבודת המרכז בפילאטיס חשובה מאוד לכל אדם ובמיוחד לאנשים שמופיעים מול קהל. תחושת האורך, היציבות והגמישות גורמת לשחקנים להיות מאוד פתוחים לשינויים, להחליף דמויות ולהשתנות מבחינה פיזית ונפשית. שלא לדבר על הרוגע ועל איכות החיים שהפילאטיס מעניק לכל אדם. במיוחד לשחקנים שנמצאים במקצוע מאוד לא יציב ומלא תהפוכות.
אתה מעביר שיעורי פילאטיס מיוחדים בבית ספר לשחקנים "בית צבי", מה בדיוק אתה מלמד, ומדוע החליטו לשלב את השיעור ב"בית צבי"?
התחלתי להעביר שיעורי פילאטיס לשחקנים ב"בית צבי" בגלל שבשיעורים שלי אני משלב את הרפרטואר של הפילאטיס עם דגשים מיוחדים על יציבות, מרכז, אורך ושיווי משקל –המתאימים במיוחד לשחקנים. אני חייב להגיד שאני מאוד נהנה לעבוד עם התלמידים, למרות שהם לא התאמנו בפילאטיס מעולם הם מבינים את השפה ומתחברים לתרגילים. השיעורים נראים לפעמים כמו "שואו" על במה. אני מפתח להם את המודעות: איך הם עומדים, איך הם הולכים, איך הם מחזיקים את הגוף. הם כבר שמים לב שהזרימה בשיעור עוזרת להם לא לפחד מטקסטים, לאסוף את עצמם לפני אודישן ולחזק את הביטחון העצמי שלהם.
מי הם השחקנים שמשתמשים בשירותך היום?
המון חברים התחילו להתאמן אצלי. אני אף פעם לא מתייחס שונה לשחקנים ולמתאמנים אחרים. מבחינתי כולם משלמים וכולם מקבלים טיפול מסור. אחת הסיבות שאני וחבריי המאמנים הקמנו את פילאטיס "טייק אוואי" היא בשביל האינטימיות והאנונימיות של השיעורים, המתקיימים אצלך בבית. אין פפרצי, ואף אחד לא יצלם אותך בתנוחה לא מחמיאה. אני מתאר לעצמי שהמפורסמים שבאים להתאמן אצלי לא היו רוצים שאגיד לך את שמותיהם.
וגם מה שכבר פורסם לא דלף ממני.
(עופר שכטרלמשל;הערת העורך).
איך אתה מצליח לשלב בין הפילאטיס למשחק?
בסדר היום הנוכחי שלי אני משלב את עבודת המשחק עם אימוני הפילאטיס. אני מאמן על בסיס יומי, הולך לאודישנים, עובד על פרויקטים חדשים ואפילו כותב סדרה עם חבר, שחקן נוסף.
כרגע אלה הם שני המקצועות שלי, וזה מסתדר מצוין. אני מתאר לעצמי שעוד אשחק באיזו סדרה מאמן פילאטיס, וזה בכלל יהיה מושלם.
איפה מתקיימים השיעורים?
אני והצוות שלי מגיעים למתאמן הביתה. למי שמעדיף לצאת החוצה אנו מקיימים אימון בסטודיו פרטי בתל אביב, ובשרון ב"סטודיו גליה", סטודיו פרטי במרכז כפר סבא.
מה עלות השיעורים?
עלות השיעורים משתנה בהתאם למספר השיעורים בחודש של כל מתאמן. המחירים סבירים וגמישים.
לא תאמינו עד כמה זול יכול להיות מאמן אישי בבית. למי שאינו בטוח אנו מציעים אימון ראשון מתנה.
כשחקן, אילו טיפים ועצות אתה יוכל להציע למדריכי פילאטיס ולמדריכי ספורט בכלל?
אני באמת חושב שהאישיות של המאמן משפיעה מאוד על ההצלחה של האימון. הכוח והיכולת של מאמן לסחוף אחריו יביאו את המתאמנים לרצות לחזור ולהתאמן אצלו. כולנו יודעים שאימון טוב הוא "שואו" וצריך לבנות אותו נכון, לשלב בו הומור וזרימה, ולאהוב את מה שאתה עושה