הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

פיטבול לשיפור היציבה

שיטת המחקר
במחקר השתתפו 20 גברים ונשים בגילאים 29-49 המוגדרים כלא פעילים מבחינה גופנית. המשתתפים חולקו לקבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. שתי הקבוצות השתתפו מבדקים להערכת יציבות עמוד השדרה לפני ואחרי תוכנית ההתערבות של המחקר (כאמור, אימוני פיטבול).

מבדקי ההערכה כללו את שתי המטלות שלהלן:
מבדק סבולת סטטית של הגב (Static back endurance test) - הנבדק שוכב על ספסל מקובע כשפניו פונים לכיוון הקרקע, פלג גופו העליון לא נתמך והוא נדרש לייצב את פלג גופו העליון כשהוא מקביל אל הרצפה.
מבדק הגשר הצידי (Side bridge / Plank test) - הנבדק שוכב על הרצפה, נתמך על הצד בעזרת האמה, רגליים ישרות בהמשך הגוף והאגן מוחזק באוויר.
בשני המבחנים נמדד משך הזמן בו מיוצב עמוד השדרה בביצוע "תקין" של התרגיל.

תוכנית האימון של קבוצת הניסוי כללה השתתפות באימוני פיטבול בני 30 דק', פעמיים בשבוע למשך 10 שבועות. תוכנית האימון כללה ביצוע תרגילים סטטיים שלא כללו פשיטה וכפיפה דינאמית של עמוד השדרה. בין התרגילים שנכללו בתוכנית ניתן למצוא תרגיל סמיכה קדמית סטטית (Static Plank), גשר סטטי (Bridging, supine with feet on the ball) ועוד. האימונים נבנו בצורה מדורגת וכללו שני מפגשי היכרות עם הכדור וטכניקת העבודה בו. שאר האימונים נבנו בדרגת הקושי שגדלה במספר אופנים: הגדלת מס' החזרות על כל תרגיל, העלאת מורכבות התרגיל (הוספת תנועה של גפיים), הגדלת משך הזמן של החזקת התרגיל הסטטי, הארכה של מנופים והגדלת זרועות משא בביצוע התרגילים, ערעור וצמצום בסיס התמיכה בזמן ביצוע התרגילים והגברת קצב תנועת הגפיים שבא לערער את יציבות עמוד השדרה.

תוצאות
קבוצת הניסוי הראתה שיפור מובהק (סטטיסטית) של תוצאות מבדקי יציבות עמוד השדרה לפני ואחרי תוכנית האימון בפיטבול לעומתה, קבוצת הביקורת לא הראתה כל שינוי .מהמחקר ניתן ללמוד על ההשפעה החיובית של אימוני פיטבול על יציבות עמוד השדרה. אימוני פיטבול שכללו תרגילים סטטיים - משפרים באופן מובהק את יכולת סבולת העבודה של שרירי הייצוב העמוקים בעמוד השדרה. שרירים אלו (הרחב בטני והמולטיפידוס) אחראים על יציבות עמוד השדרה ועל שמירה על מנח יציבתי תקין במהלך ישיבה ממושכת (פעילות אופיינית אצל אנשים לא פעילים המבלים שעות רבות ביום בישיבה). ישיבה ממושכת ידועה כקשורה בתופעה של כאבי גב תחתון.

היבטים פרקטיים
המחקר נותן תוקף לידע וניסיון רב השנים שהצטבר בתחום שלא תמיד היו נתמכים בסוג זה. תוצאות המחקר מעמידות באור חיובי את התופעה של הרחבת השימוש בפיטבול הן במסגרת השיעורים הקבוצתיים בסטודיו והן באימונים בחדר הכושר. הפיטבול הוא עזר אימון שקולע בצורה מיטבית למטרת העל של האימון המודרני כלומר- שיפור איכות החיים והתפקוד היומיומי בקרב המתאמנים.
יואב אבידר מנהל את בית הספר להכשרות B.education, הפותח בקרוב קורס מדריכי פיטבול
למידע נוסף ולהרשמה.