הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

סדר בשלושה חלקים

אם כך, כיצד נשרוד את ארוחת ליל הסדר באופן בריא, ללא רגשי אשמה נלווים?
ההצלחה נעוצה בעיקרון אחד חשוב, המלווה אותנו באופן קבוע באורח חיים נכון
ובריא: תכנון מראש.
מטרת העל שלנו היא ארוחת ליל סדר בריאה ומזינה, אשר לא תסיט אותנו מהרגלי התזונה הנכונים. ניתן לפרוט מטרה זו למספר מטרות קטנות, על מנת שנוכל להתמודד עם כל אחת מהן בצורה ממוקדת.
חשוב לזכור כי זו אחת מתוך עשרות ארוחות חג בשנה המאיימות להוציא אותנו מאיזון, ויש להתייחס אליה בהתאם.

תכנון יום הארוחה
חלקו את היום לשניים- נפרוס מחצית מכמות הקלוריות היומית במהלך היום - עד ליל הסדר, בארוחות קטנות ומשביעות. את מחצית הקלוריות הנוספת נקדיש לארוחת החג.
זכרו כי חשוב לשלב בין הארוחות הקטנות - שתיית מים מרובה ופעילות גופנית מאומצת יותר מהרגיל. כך נבטיח לעצמנו נקודת מוצא נכונה יותר טרם הארוחה.

ארוחה קלה לפני הסדר- לפני שמתיישבים לארוחת ליל הסדר מומלץ לאכול ארוחה קטנה כגון פרי, מעדן, או חטיף בריאות, על מנת להגיע לארוחה עם יכולת בחירה נכונה ומחושבת המאפשרת לנו שליטה.

צלחת הסדר


כיצד נסדר את צלחת הפסח כך שנטעם מהכול ולא נפריז בקלוריות?

אני מזמינה אתכם להעביר קו דמיוני החוצה את הצלחת לשני חלקים שווים. לאחר מכן, את אחד החלקים חלקו גם כן לשני חלקים, כך שבסופו של דבר הצורה שתתקבל תראה כך:




חלק ראשון - הסלטים
החלק הגדול יהווה את תחילת הארוחה. הוא שמור לכל הסלטים וסוגי הירקות שיימצאו על השולחן. ממרחים וסלטים אשר אופן התיבול שלהם אינו ידוע לכם, אל תהססו לשאול. במידה והם עשירים בשומן, מוטב שלא נכלול אותם בחלק זה. תמיד נתחיל את הארוחה באכילת החלק שמכיל יותר נוזלים ונפח ולכן הוא מעניק תחושת שובע.

חלק שני - הבשר
חלק זה שמור לקבוצת החלבונים בארוחה. בחלק זה אנו נבחר חתיכה קטנה מכל סוג בשר בשולחן. רצוי לבחור את הבשרים אשר עברו בישול או אפייה, על פני אלו שטוגנו. כמו כן חשוב להרחיק את השומן הגלוי בבשר, בצורה זו ניתן להסיר יותר מחצי מכמות השומן.

חלק שלישי - התוספות
חלק זה שמור לקבוצת הפחמימות בארוחה. בחלק זה אנו אוכלים מעט מהתוספות האהובות עלינו. רצוי לבחור את התוספות העשירות בסיבים כמו בטטה, אורז מלא, שעועית, אפונה, עדשים. במידה ובחרנו לקחת מצה, היא תהווה חלק מקבוצה זו ותבוא במקום תוספות אחרות.

ולסיום, החלק המפנק:
חלק זה אמנם אינו שייך לצלחת שלנו, אך כולנו יודעים כי הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהארוחה. גם את אכילת המנה האחרונה כדאי לתכנן: ניתן לבחור מנה מתוקה אחת מכל המבחר הקיים, או, אם אין אנו עומדים בפיתוי, להתפנק בחתיכה קטנה (בגודל ביס) ממספר פינוקים טעמים.

עם סיום הארוחה, קומו מהשולחן והתפנו לעיסוקים אחרים אשר לא קשורים לאוכל. הפיצוחים הממתינים על השולחן, ימצאו להם קונים אחרים.

שיהיה חג מזין ושמח!