הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

מנת אנרגיה באריזה

האם כל חטיף המצהיר על כך הוא באמת חטיף אנרגיה?
חטיפי אנרגיה הם מקור דחוס של אנרגיה זמינה הנחוצה למתאמן. חטיפים איכותיים מכילים פחמימות מורכבות וחומרים חשובים נוספים. רכיבים אלה קיימים גם במזונות אחרים אבל הם לא זמינים כמו בחטיף שמאפשר לאכול בדרך לאימון או מיד אחריו. יתרון נוסף שיש לחטיפי אנרגיה טובים הוא הרכב החומרים שמותאם במיוחד לצרכים של מתאמן.
יש חטיפים מסוגים שונים והם נבדלים זה מזה בייעוד שלהם ומתוך כך בהרכב החומרים שבהם. יש חטיפי פחמימות שנועדו לספק אנרגיה זמינה לשרירים לפני ותוך כדי האימון, ויש חטיפים עשירים בחלבונים אותם אוכלים אחרי האימון והם תורמים לשיקום השרירים והרקמות ולהתאוששות. היחס בין הפחמימות לחלבונים משתנה בהתאם לתפקיד שהיצרן מייעד לחטיף.

לצערי אני לא מבקר מסעדות וככתב באתר לפעילות גופנית מעטות הן ההזדמנויות שמתאפשר לי לשלב אוכל בעבודתי. החלטתי שאני לא יכול לפספס הזדמנות פז שכזאת ונפגשתי עם אירית אלמוג, תזונאית קלינית המייעצת ל-cenergy יצרנית חטיפי אנרגיה, בתקווה שהיא תבין את הרמז ותאפשר לי גם לטעום.
היא סיפרה לי כי החברה היא בבעלות רן שילון, מאמן ראשי בקבוצת טריאתלון, ושהוא ייסד אותה במטרה לייצר חטיפים שעונים לדרישותיו כספורטאי. שומרי המסורת מביניכם ישמחו לשמוע כי החטיפים כשרים, ואילו אני שמחתי לשמוע שהיא הביאה לי קצת לטעום. שמח וטוב לב יצאתי אם מספר מוצרים - חטיפי אנרגיה לזמן פעילות, חטיפי חלבון לאחר הפעילות וג'ל המיועד לצריכה במהלך האימון - והחלטתי לנסות אותם עלי ועל מיקי.
חטיף אנרגיה
נסיעת המבחן שלי עם חטיפי האנרגיה
אני מתאמן בשחייה שלוש פעמים בשבוע כשעה וחצי בעצימות בינונית-גבוהה. מיקי, רעייתי, שמעבירה מידי יום שלושה שיעורי אירובי הסכימה גם כן להשתתף בניסוי הקטן. כג'נטלמן אמיתי נתתי לה את החטיף שבטעם יוגורט ולעצמי שמרתי את זה שבטעם שוקולד.
החטיפים מכילים לא פחות מ-210 קלוריות ו-40 גרם פחמימות אך יש בהם רק 4 גרם שומן. הם מיוחדים בכך שהם לא מכילים פרוקטוז (סוכר פירות) ויש בהם גם מגנזיום הנחוץ לפירוק חומצת החלב ולהקלה על הכאבים בשרירים.
צבעו השחור כהה של החטיף שאני אכלתי הפתיע אותי משום שציפיתי לחום שמאפיין חטיפי שוקולד. בסך הכול החטיף טעים אבל, אולי בגלל שאני רגיל ללגום רק כוס קפה לפני האימון, 210 הקלוריות שלו היו יותר מידי בשבילי וכנראה שאני יכול להסתפק במחצית החטיף. המרקם הצמיגי שלו הקשה עלי ללעוס אותו אבל כשהוא נִמּוּךְ בפה טעמו טוב.

מיקי נקטה בגישה שונה לגמרי ואכלה חלק מהחטיף בסיום כל אחד מהשיעורים. היא דיווחה כי הוא סייע לה וסיפק את האנרגיות שכל כך חשובות לה כשהיא מול הלקוחות.
הג'לים שלהם מיועדים לצריכה במהלך תחרות או אימון והם פותחו במטרה להחזיר פחמימות ומלחים לגוף העייף. השימוש במרקם שכזה מזרז את ספיגת החומרים בגוף. להגברת היעילות הם ממליצים לצרוך את הג'ל עם מים.
שיחקתי אותה טריאתלט והבאתי את הג'ל לאימון השחייה. בחלק העיקרי של האימון שחיתי עשר פעמים למרחק של מאתים מטר, ובמשבר שהיה לי לאחר ארבע חזרות בלעתי את הג'ל בטעם מנטה שנתנה לי אירית. הטעם שלו לא רע וכפי שהיא הבטיחה לי הוא גם קל לעיקול. מעולם לא השתמשתי בתוסף שכזה ולא ידעתי למה לצפות. אם לשפוט את לוח התוצאות ואת הפרצוף של גרשון המאמן, הג'ל לא הפך אותי למייקל פלפס.
בהתאם להנחיותיי, מיקי אכלה את חטיף החלבון כשעה אחרי האימון ודיווחה שהוא טעים, משביע ומבחינתה הוא יכול להוות תחליף לארוחה, במיוחד אם אני בישלתי אותה.

שאלה של מחיר
החטיפים נמכרים תחת שם המותג challenge ובאתר החברה תמצאו רשימה מפורטת של חנויות המוכרות אותם.
החטיף לזמן פעילות עולה עשרה שקלים, חטיף החלבון עולה ארבעה עשר שקלים ושקית הג'ל ארבעה שקלים בלבד. בהשוואה למוצרים דומים המחיר אמנם לא זול אך הוא בהחלט תחרותי. נוכח העובדה שהם מיוצרים בארץ ואנשי החברה מצהירים שהם קשובים ללקוחות ומשתדלים להיענות לבקשותיהם כדאי לנסות אותם.