הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

מדריך הכושר - באילו תחומי ספורט כדאי לבחור

יש הרבה מאוד סיבות טובות מדוע לעסוק בספורט על בסיס קבוע: פעילות גופנית מטיבה הן מהבחינה המנטלית וטומנת בחובה יתרונות רבים גם מהבחינה הפיזיולוגית. היא משפרת את מצב הרוח, מפחיתה מתח, מעלה את הביטחון העצמי, מחזקת שרירים, יציבה, מקפיצה את מפלס האנרגיות ותורמת לחיטוב הגזרה והירידה במשקל.
רוצים להיכנס לכושר ומתלבטים איך? למרבה השמחה, קיימים מגוון ענפי ספורט ואופציות לפעילות גופנית, כך שכל אחד יוכל לבחור את האלטרנטיבה המתאימה עבורו ואף לשלב בין סגנונות שונים.  
הנה המלצה על מספר פעילויות ספורטיביות מובילות, יתרונות, חסרונות ומה כדאי לקחת בחשבון באימון. בכל עיר יש היום מגוון רחב של אפשרויות, מי שרוצה למשל
לעשות ספורט ברחובות, יוכל למצוא חדרי כושר, מאמני כושר פרטיים ומבחר רחב של חוגים מעניינים.

 

מתחילים לרוץ
לא חייבים לרוץ מרתון על מנת ליהנות מהיתרונות הבולטים של ריצה. הפעילות מסייעת בבניית עצם, מחזקת את השרירים, משפרת את כושר הלב וכלי הדם. מחקרים רבים הצביעו על כך שריצה קלה אפילו מקטינה סימפטומים של דיכאון ומחדדת זיכרון ומגנה על המוח מפני הזדקנות.
ריצה ניתן לבצע הן בחוץ, בתנאי שטח והן בבית או בחדר כושר – על ההליכון. חשוב להצטייד בנעלי ריצה מתאימות. מומלץ להצטרף לפורום ריצה קבוצתי או לשכור שירותי אימון ריצה על מנת לקבל תמיכה והכוונה מקצועית. בכל מקרה, התחילו באינטרוולים קצרים על מנת להתאים את היכולת ולהרגיל את הגוף. מומלץ לפתוח בצעדים קטנים כדי לייעל את האנרגיה ו
כמו בכל ספורט, חשוב להתחיל ולסיים עם מתיחות למניעת שרירים תפוסים.

לשפר יציבה בפילאטיס
פילאטיס הוא תחום שמתאים הן לגברים והן לנשים כעיסוק מרכזי או משלים לפעילויות ספורטיביות. הפעילות יעילה מאוד לשיפור היציבה ולגמישות הגוף. התרגילים מתרכזים בשרירי הליבה, איזון וגמישות כאשר היתרון המרכזי הוא שבפילאטיס סיכוי הפציעה נמוך משמעותית בהשוואה לענפים אחרים כמו אירובי. התרגילים כרוכים בשימוש בשרירים, בעיקר עבודה על שרירי הבטן, מסייעים בהפחתת מתח וחיטוב.
ניתן להתחיל משיעורי פילאטיס בסיסי ולעבור לשיעורים למתקדמים. שימו לב שיש פילאטיס מכשירים המבוסס על משטחים מיוחדים המתכווננים אוטומטית לפי מנח ותנועות הגוף ומסייעים בביצוע התרגילים (כולל קפיצים, חבלים) ופילאטיס מזרן – תרגילים המתבצעים על מזרן בהנחיית מדריך. בכל מקרה, היציבה מאוד חשובה לעבודה בשיטה, תוך שמירה על בטן בפנים ומשיכת הכתפיים לאחור.

אימוני קרוספיט פונקציונאליים
קרוספיט הפך לטרנד מוביל בין המתאמנים עם הקמת מרכזי אימון ייעודיים ברחבי הארץ. השיטה היא למעשה תוכנית לאימוני כוח וסיבולת, שילוב בין תרגילי אירובי ואימוני משקולות. האימון הוא פונקציונלי, התרגילים מבוצעים בעצימות גבוהה ומשלבים גם ריצה, חתירה, אימוני כוח העובדים על כל הגוף. היתרונות של האימון הם רבים מגמישות דרך כוח ועד תיאום, זריזות, איזון ומהירות. הבסיס הוא ביצוע תנועות תפקודיות שימושיות ושימת דגש על שרירים וירידה במשקל והעלאת האנרגיה. עם זאת, היות ומדובר באימונים מאוד אינטנסיביים חשוב שלא לדחוף לקצה גבול היכולת כי קיים סיכון גבוה לפציעה או לתשישות פיזית.

לשחות וליהנות
השחייה היא אלטרנטיבת ספורט המתאימה לרבים, במיוחד למי שיש לו מגבלה פיזית בעקבות פציעה או תאונה. היתרון הבולט הוא שבמים כמעט ולא חשים במשקל והתנועות נעימות ונוחות יותר. מצד שני, המים מייצרים התנגדות כך שיש צורך להפעיל שרירים וכך גם הגוף מתחזק לרבות שרירי הליבה. השחייה עובדת על פלג גוף תחתון ופלג גוף עליון, היא משפרת את תפוקת הריאות, סיבולת לב, כלי דם ומשפרת את המצב הרוח, מרגיעה ואף מסייעת בהשגת שינה איכותית יותר.

עכשיו שאתם יודעים אילו ענפי ספורט קיימים, מצאו חדר כושר או מרכז חוגים הקרוב למקום מגוריכם והתחילו לעבוד.