הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

למה שחייה היא הפעילות הטובה ביותר בשבילכם

מי ששוחה כבר מכיר את היתרונות הרבים שגלומים בשחייה ומי שטרם ניסה על בסיס קבוע, יגלה את נפלאות עולם המים ותרומתו לבריאות הפיזית והנפשית.
מחקרים רבים שנערכו במהלך השנים מצביעים על ההשפעה המטיבה שיש לשחייה על הגוף והנפש. ליקטנו את היתרונות הבריאים הנלווים לשגרת שחייה. קופצים למים ונהנים מהמגע המרגיע ומהפעילות המעוררת.

חיזוק השרירים תוך כדי תנועה
שחייה היא קודם כל פעילות גופנית שתורמת מאוד לחיזוק השרירים ובכל הגוף. במהלך שחייה, אנו מפעילים הן את פלג הגוף התחתון והן את פלג הגוף העליון לרבות שרירי הליבה. כלומר, השחייה עובדת על קבוצה רחבה של שרירי הגוף ובו זמנית. בסיום האימון, תרגישו שהגוף שלכם מתחזק בצורה מאוזנת. המים למעשה יוצרים התנגדות טבעית הגורמת לגוף להתאמץ יותר כאשר הוא פועל במים אבל ללא איבוד שיווי המשקל. לכן, הגוף מתחזק בלי תחושת עומס או לחץ. עצם זה שהשרירים עובדים יחדיו, גם הרגליים וגם הזרועות, בעת בעונה אחת, תורם לתיאום המוטורי ולשיפור היציבה גם מחוץ למים.

לשחות בכל מצב
מחקרים מראים שקיים סיכון נמוך לפציעות במהלך שחייה בהשוואה לפעילויות גופניות אחרות. בנוסף, בעת השחייה לא סובלים מלחץ על העצמות ולכן אפשר לשמור על גמישות תנועה בצורה נעימה. זו הסיבה ששחייה היא פעילות גופנית מומלצת למי שסובל מקשיים פיזיים כמו בעיות גב, דלקות פרקים ואף מגבלות תנועתיות, למשל בעקבות פציעה או לאחר תאונה. נשים בהריון אף הן שוחות בקלות יחסית, כיוון שבשחייה אין באמת חשיבות למשקל הגוף היות והציפה של המים מנטרלת את כוח הכבידה.  המים תומכים ב-90% ממשקל הגוף ועוזרים לחזור לכושר בלי קושי רב. כמו כן, שחייה מתאימה גם למי שהינם בעלי קשיי נשימה ומסייעת לשפר את הנשימה ואת תפוקת הריאות.

אירובי במים וירידה במשקל
כמובן שאפשר לשחות בשלווה ובנינוחות, אבל אפשר להפוך את השחייה גם לפעילות אירובית אנרגטית במיוחד לצורך הרזייה. שחייה מסייעת בחיטוב הגזרה ובהפחתת המשקל, מאיצה את שריפת השומן ואת קצב חילוף החומרים בגוף. על פי נתונים, בשעה שחייה ניתן לשרוף כ- 500 קלוריות. כמו כן, הפעילות מחזקת את הסיבולת, ממריצה את זרימת הדם לגפיים, מאזנת את קצב הדופק ותורמת גם לבריאות הלב. היא גם מסייעת בבניית מסת העצם ובחיזוק העצמות, כך שתוכלו להירתם מכל הבחינות.

תמיכה בבריאות הנפש
אימון קבוע של שחייה תורם למצב הרוח ולדפוסי שינה טובים. הפעילות מאיצה את הפרשת האנדורפינים שתורמים להעלאת מצב הרוח. מחקרים שנעשו בנושא של שחייה ואיכות השנה מצאו ששחיינים נהנים מאיכות שינה גבוהה יותר ומרמות נמוכות יותר של מתח, דיכאון וחרדה בהשוואה למי שאינו שוחה באופן קבוע. כלומר, אם אתם רוצים להרגיש טוב גם מבחינה נפשית – התחילו לשחות.

מתאים לכולם
השחייה, כמובן תלוי באיזו רמה וקצב, מתאימה לכולם ובכל גיל ובכל רמת כושר. היא מסוג ענפי הספורט שמאפשרים לאנשים להתקדם בקצב מהיר יותר ולהתחזק מהר ובפחות מאמץ. הן ילדים והן מבוגרים, כולל קשישים ייהנו מהיתרונות הרבים שיש לה להציע לאוכלוסייה הרחבה. מחקרים אף מראים ששחייה של חצי שעה שווה ל-45 דקות של אימון דומה על הקרקע. 

לשחות בכל עונה
מומלץ לשמור על שגרת שחייה קבועה לאורך ימות השנה, בלי קשר לתנאי מזג האוויר. בריכה מחוממת מאפשרת לכם לעסוק בענף בכל עת. כיום קיימות מערכות חימום סולאריות ידידותיות לסביבה הממירות את אנרגיית השמש לחום ושומרות על טמפרטורת מים גבוהה בהתאמה אישית.