הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

כל האמת על אומגה-3

אומגה 3 שאיננה איכותית יכולה להועיל פחות ואפילו להזיק. למה? להלן סקירה קצרה על המקורות מהם מפיקים היצרנים את האומגה 3, יתרונותיהם וחסרונותיהם.

אומגה 3 מדגים – חומצת השומן מן המקור הדגי היא הראשונה שנמצאה ויתרונותיה ידועים: עובדה היא כי אזרחי הקוטב הצפוני חיים מצוין בזכות הצריכה הגדולה של דגים מן הים הצפוני. חסרונותיה של אומגה 3 משמן דגים ידועים פחות. כאשר מפיקים אומגה 3 מדגים (מדובר בסוגים אחדים של דגים מן הים הצפוני בלבד) משהו קורה. הדגים המקבלים את האומגה 3 ממאכל אצות הפלנקטון במעמקי האוקיינוס מפרקים אותה לשתיים, ל- EPA ו-DHA ביחסים המתאימים לגופם שלהם, של הדגים. כאשר היצרנים סוחטים את הכבד של הדגים, מתקבלות בכמוסות שתי חומצות שיחסיהן אינם מתאימים בדיוק לגוף האדם. האומגה 3 כבר עברה תהליך כלשהו בכבד של הדג, התווספו לה זיהומי האוקיינוס, מתכות כבדות, כספית ועוד. אמנם היצרנים עומדים בתקרה המותרת של הכלת מתכות אלה בכמוסות, אבל עדיין מתכות אלה נצברות בגוף ומזיקות לנוטלים אותן לאורך זמן. בדרך כלל שמן הדגים מנוקה בתהליך של זיקוק ולעתים גם מוּסף לו חומר משמר מסרטן.

בעיות נוספות שהתגלו אודות אומגה 3 משמן דגים הן אלה: היא מחלישה את מערכת החיסון (על פי מחקר של אוניברסיטת אוקספורד מ-2001) וכן מעלה את כמות ה-LDL – הוא הכולסטרול הרע – בכלי הדם שלנו. היא עלולה לגרום לדילול הדם ולהפרעות בעיכול. אלה חסרונות שלא כדאי להתעלם מהם, בייחוד אם יש מקורות אחרים של אומגה 3.

אומגה 3 מאגוזים ומפשתן – אומגה 3 אכן מצויה בזרעי פשתן, באגוזי מלך ובאגוזי ברזיל. אבל אם תאכלו הרבה מן הפיצוחים הללו קרוב לוודאי שתשמינו נורא. הניסיון לבודד את האומגה 3 מן האגוזים והפשתן ולהכניסם לכמוסות יצר אומגה 3 שאמנם היא נקייה אבל לא יציבה. כלומר, האומגה 3 המופקת מאגוזים או מפשתן אינה מספיקה לפעול בגופנו משום שהיא מתחמצנת בטרם עת, עם חשיפה לאור, למשל, ולכן יעילותה מצומצמת, אם בכלל.

עד כאן המסקנה היא כי אולי לא כדאי לנטול אומגה 3 – פשוט משום שהמקורות שלה או דרכי ההפקה שלה אינם משוללי חסרונות? ואולם לפני כעשור שנים נתבקש מכון וולקני בישראל לחקור צמחים, זרעים והרכבות של צמחים כדי למצוא, אולי, מקור טוב יותר לאומגה 3 אשר היא חיונית כל כך לכל אדם. לאחר שמונה שנות מחקר נמצא כי בזרעים של זן אחד מיני רבים של מרווה יש אומגה 3 יציבה ובשפע. כמובן, הפיקו מזה מוצר "אומגה 3". מהן תכונותיו של שמן זה והאם הוא שונה מהאחרים?

אומגה 3 ממרווה מרושתת - ככל שהעמיקו המחקרים הקליניים במכון וולקני נמצא כי שמן אומגה 3 ממקור זה הוא היציב ביותר – שעות עוברות עד שהוא מתחמצן - ואין בו זיהומים כלל מאחר שהמרווה הזאת מגודלת בשטחים נקיים ופתוחים. היצרן מקפיד להפיק את השמן בכבישה קרה וללא כל התערבות, לא כימיקילית ולא אחרת, ולכן השמן נשאר יציב ופעיל כאשר נוטלים אותו בכמוסות.
מרווה
מרווה בשדה
הדבר הנוסף שנגלה בשמן המרווה המרושתת הפתיע את הכול: לא רק שאין בו חסרונות. הוא אף ממיס את הכולסטרול הרע, ומלבד אומגה 3 יש בו עוד עשרות חומרים מועילים מאוד לגוף. כל אחד מהחומרים האלה מוכּר במדע כנוגד חמצון או מסייע במניעת מחלות גריאטריות, זיהומיות ובמניעת מוטציות של התא, כלומר, מחלות סרטן.

הדבר המפליא והמקסים בגילוי שמן המרווה המרושתת הוא שהשילוב של כל החומרים בשמן שלהם, הן האומגה 3 והן שאר החומרים, מביא לשיפור רחב טווח בתפקודים רבים של הגוף והנפש, העור והמפרקים. למשל, דווחה הטבה של ממש במצבם של חולי פרקינסון, סוכרת ופסוריאזיס, וזאת בנוסף להטבה עם המערכת הנירולוגית, הקרדיולוגית ובעצם עם כל המבנה המורכב הזה של הגוף והנפש.

אם אתם שוקלים להשתמש באומגה 3 מוטב תהיה זאת חומצה איכותית, אומגה 3 ממרווה מרושתת. החברה היחידה שמותר לה לשווק את שמן המרווה המרושתת תחת שם המותג אומגה 3 היא מרוולס. הפיתוח נרשם כפטנט עולמי לעשרים שנה והאומגה 3 עם עשרות החומרים החיוניים האחרים לא תיוצר ממקור זה על ידי שום יצרן אחר עד 2029. באישור משרד הבריאות, ה-FDA וכשרות מהודרת בד"צ.