הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

כיצד תמנע פציעות ספורט

P2.jpg

הטיפולים הפיזיותרפיים עשויים להיות קשים ולעלות כסף רב, הפציעה עשויה להקשות גם על התפקוד היומיומי והשביתה מפעילות תמנע את המשך ההתקדמות בהשגת המטרות בגינן פנה המתאמן לפעילות ספורט מלכתחילה.
אמנם לא ניתן להבטיח פעילות נטולת פציעות אך הקפדה על מס' כללים עשויה בהחלט להקטין את הסיכון לפציעה.

אימון הפוגות למניעת מתיחה וקרע בשריר- פעילויות ספורט ככדור רגל וכדור סל מתאפיינות במאוצים (ספרינטים) והפוגות
לסירוגין. פעילות מסוג זה יוצרת עומס על שרירים בחלק הגוף התחתון, באופן שעשוי לגרום לפציעה. בכדי למנוע זאת מומלץ להקדיש חלק מהזמן לאימון הפוגות המדמה את הפעילות בזמן משחק. במסגרת אימון זה צאו לספרינטים במרחקים זהים למרחקים שתדרשו לרוץ במהלך המשחק, בין הספרינטים רוצו ריצה קלה למרחק קצר. אם תקפידו לשלב אימון זה באופן קבוע בפעילותכם תרגילו את שרירכם למאוצים ותקטינו את הסיכוי לקרע כתוצאה ממתיחה פתאומית.
כופפו ברכיים בעת קפיצה- פציעות רבות נגרמות כתוצאה מפגיעה לא נכונה בקרקע לאחר קפיצה. כיפוף ברכיים בעת הנחיתה יפחית את עוצמת הזעזוע ויקטין את הסיכון לפציעה .
השתמשו בציוד ולבוש מתאימים- לבוש מרופט, נעליים בלויות וציוד אימון ישן עשויים לגרום לפציעה שעלות ההחלמה ממנה גבוהה בהרבה ממחיר רכישת ציוד חדש. החליפו נעליים שסולייתם שחוקה, לבשו בגדים המתאימים למזג האוויר וכאלה שאינם קרועים ועשויים לגרום למעידה והקפידו להשתמש בציוד תקין שנרכש מחברה ידוע.
רכשו טכניקה נכונה- ניסיון לעסוק בספורט שאינכם שולטים בטכניקה שלו עשוי להסתיים במפח נפש. למשל, שחייה בסגנון שגוי תגרום לכך שתפעילו עומס מיותר על שרירי הגוף ותסתכנו בפציעה. הדברים נכונים למשחקי כדור, רכיבה על אופניים וכל מקצוע ספורט בו נדרשת מיומנות השונה במעט מהמיומנות שנרכשה בילדות.
התאימו את החימום לאופי הפעילות- חימום לפני פעילות ספורט חשוב ביותר, יאפשר ביצוע יעיל של הפעילות ויסייע במניעת פציעות. במהלך החימום חשוב למתוח ולהפעיל שרירים שישתתפו בפעילות וכן חשוב לבצע תנועות המדמות את אופי התנועה בפעילות הגופנית. באופן כזה תרגילו את הגוף והשרירים בהדרגה לתנועות הצפויות בפעילות ותמנעו פציעה בשל עומס פתאומי לא צפוי.
הקשיבו לגופכם – כאב הוא מנגנון בעזרתו הגוף מודיע על סכנה או פגיעה כלשהי. לכן, אם אתם חשים בכאב אל תתעלמו ממנו, עצרו לרגע את הפעילות ונוחו מס' דקות אם לאחר המנוחה לא יפוג הכאב אל תשובו לפעילות. זכרו כי לעיתים האדרנלין מקהה את תחושת הכאב ולכן כאב עמום במהלך הפעילות עלול להתגלות כפציעה חמורה.
התחילו בהדרגה- אם חזרתם לפעילות גופנית לאחר הפוגה ארוכה, כדי לעשות זאת בהדרגה. עומס רב ופתאומי על הגוף עלול לגרום לכאב ולדלקות הנגרמות כתוצאה מעומס היתר על הגידים. התחילו באימונים מתונים ובצעו הפוגה של יממה ויותר בין אימון לאימון.