הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

התקף חרדה – מהו וכיצד מונעים אותו?

מהו התקף חרדה?

התקפי חרדה הם מצב, בו הגוף מפריש הורמוני סטרס, המשפיעים על התחושות הפיזיולוגיות של הסובל מההתקף. התסמינים של התקפי חרדה כוללים: רעד, תחושת מחנק, דופק מואץ, הזעת יתר ועוד. התקפים אלו אינם מגיעים יש מאין, אלא מגיעים לאחר חשיפה כלשהי למקור החרדה.

התחושה במהלך התקף חרדה היא, שמשהו רע מאוד קורה או עומד לקרות ולעתים היא מלווה בפחד מוות אמיתי. כפי שניתן להבין, מדובר בסיטואציה מבהילה וקשה עבור הסובל מההתקף וגם עבור הסובבים אותו, בעיקר אם זהו ההתקף הראשון ומדובר בסיטואציה לא מוכרת.

מקור החרדה

לחרדה יכולים להיות מקורות רבים ושונים. פעמים רבות מדובר על טראומה מהעבר או אפילו סיפור של אנשים אחרים. לדוגמה, אדם שבילדותו נתקע במעלית ולאורך חייו הוא חרד ממעליות. אפשרות נוספת היא לחץ פנימי, שנובע מהסביבה. לדוגמה, תלמיד שחש שהוא חייב להצליח במבחנים ולכן הוא חרד מהם. דוגמאות אלו, הן רק קצהו של המזלג וחשוב להבין, שחרדה היא הפרעה נפוצה ולצערנו, לא תמיד מטופלת.

טיפול בחרדה

התקפי החרדה מגיעים בלי הזמנה וללא הודעה מוקדמת. הם מופיעים לאחר מפגש עם הגורם לחרדה או בתקופות מתוחות ולחוצות במיוחד ובמידה ורמת החרדה של האדם היא גבוהה, הוא עלול לחוות התקף חרדה גם בלי סיבה נראית לעין. לכן, הטיפול הוא למעשה לא בהתקף החרדה עצמו, אלא בחרדה באופן כללי.

בחרדה ניתן לטפל בדרכים שונות, קונבנציונליות או אלטרנטיביות. הדרכים הקונבנציונליות טיפול פסיכולוגי או טיפול פסיכיאטרי, שלרוב יכלול גם תרופות כדוגמת ציפרלקס וכדומה. הטיפול האלטרנטיבי יכול להיות מסוגים שונים החל מהומאופתיה ודיקור ועד לדמיון מודרך.

על הטיפול האלטרנטיבי

אנשים רבים אינם ששים להשתמש בתרופות פסיכיאטריות מסיבות רבות ושונות ולכן מעדיפים לפנות אל הרפואה האלטרנטיבית. חשוב להבין, שהרפואה האלטרנטיבית מציעה מגוון פתרונות למצבים פיזיולוגיים ורגשיים שרבים יעידו, שהם יעילים וטובים. דבר נוסף שחשוב לדעת לגבי הטיפול האלטרנטיבי הוא, שהוא איננו סותר טיפול קונבנציונלי. כלומר, ניתן לקבל תרופות פסיכיאטריות ועדיין ליהנות גם מהיתרונות של ה-NLP או כל סוג אחר של טיפול אלטרנטיבי מבלי שהם פגעו האחד בשני.

מתי לפנות לטיפול?

הפניה לטיפול בחרדה צריכה להיות מוקדם ככל האפשר. כלומר, ברגע שאתם מתחילים להרגיש, שאתם מנוהלים על ידי פחד והחרדה מציפה אתכם, זהו הזמן לאבחן את החרדה ולטפל בה. אמנם התקף חרדה אחד איננו מבטיח את בואם של התקפים נוספים, אבל הסיכוי בהחלט עולה.

בחירת סוג הטיפול

היות שמוצע מגוון רחב של סוגי טיפולים בחרדה, כל שנותר לעשות לאחר קבלת ההחלטה לטפל בה הוא לבחור את סוג הטיפול ואת המטפל. הבחירה צריכה להיעשות לפי החיבור שאתם מרגישים עם הטיפול. לדוגמה, אם אתם חוששים מפני טיפול פסיכיאטרי, מומלץ לפנות לטיפול האלטרנטיבי ואם אתם רוצים למצוא פתרון כולל, מומלץ לפנות לטיפול הקונבנציונלי ולטיפול האלטרנטיבי במקביל.

הקליק

בחירת המטפל נעשית גם היא על פי רמת החיבור שלכם עם המטפל. ככל שתחושו יותר ביטחון עם המטפל שלכם, כך יגדלו סיכויי ההצלחה של הטיפול והתוצאות יהיו טובות יותר ויגיעו מהר יותר. היות שתחושת הביטחון והאמון בטיפול ובמטפל משפיעה על תוצאות הטיפול, תוכלו להקדים תרופה למכה ולמנוע מעצמכם את החוויה הבלתי רצויה של התקף חרדה או של חזרתו וליהנות משנים רבות של איכות חיים גבוהה יותר.