הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

כיצד מטפלים בפצעי לחץ

כיצד מטפלים בפצעי לחץ

לא מעט אנשים סובלים מפצעי לחץ בשל סיבות שונות. מדובר על פצעים בעור שנגמרים בשל הפעלת כוח חוזרת או ממושכת על אותו שטח עור. הכוח יכול לנבוע בשל הגוף עצמו כגון: אדם שמרותק למיטתו בשל אי יכולת ללכת ומשקל גופו יוצר את הפצעים המדוברים או כתוצאה מחיכוך ספציפי וקבוע באזור כלשהו בגוף. מרבית הפצעים הללו מתפתחים מתחת למותן ובעיקר באזור האגן. מעבר לכך ישנן מספר נקודות בגוף שבהן יש סיכוי גבוה יותר להיווצרותם של פצעים מעין אלה כגון: העורף, הקרסוליים, הברכיים, עמוד השדרה, עצמות הירך והמפרקים.

גורמי סיכון שבגינם עלולים להיווצר פצעי לחץ

ישנם לא מעט גורמי סיכון שבגינם הפצעים הללו יכולים להיווצר. לדוגמא: אם יכולת התנועה של אדם כלשהו נפגעה, אדם שנפגע באופן תחושתי כתוצאה ממחלה נוירולוגית כלשהי כגון: טרשת נפוצה, פרקינסון, דמנציה ועוד, מחלות ממאירות סופניות, תת תזונה, מחלות כלי דם, שינויים פיזיולוגיים שמתרחשים בגיל מבוגר, כשל חיסוני, מחלות שונות שעלולות לגרום להיווצרות של בצקות כגון: אי ספיקת לב או כשל כרוני בכליות ועוד. כל הגורמים הללו יכולים להוות גורמי סיכון להיווצרות פצעי לחץ בדרגות חומרה שונות ועל כן, חשוב מאוד שכל אדם ששייך לקבוצות הסיכון הללו או בני המשפחה שלו, יוודאו כי לא נוצרים לו פצעי לחץ ובמידה ואכן נוצרו פצעים מעין אלה, יטפלו בהם באופן מידי בכדי שלא יגיעו לדרגת חומרה משמעותית יותר.

דרגות חומרה של פצעי לחץ

פצעי לחץ מתחלקים לכמה דרגות חומרה כאשר כל דרגה נקבעת בהתאם לרקמות עור שמעורבות בפצע וכן לעומק של הפצע:

פצעי לחץ בדרגה 1- מדובר על פצעי לחץ בשכבה העליונה של העור בלבד. הסימנים של הפצעים המדוברים יהיו אודם שלא חולף גם לאחר שעה מאז שהופעל לחץ על הפצע.

פצעי לחץ בדרגה 2- מדובר על  פצעים שמערבים גם את השכבה העליונה בעור וגם את השכבה המצויה תחתיה. הסימנים  לפצעים בדרגה זאת יהיו: חתכים שטחיים או היווצרות של שלפוחיות.

פצעי לחץ בדרגה 3- מדובר על פצעים שמערבים את כל השכבות של העור

פצעי לחץ בדרגה 4- מדובר על פצעים שחורגים מהעור ומערבים את השריר או את העצם של האדם. חולים כרוניים לא פעם יפתחו פצעי לחץ בדרגה 4.

כיצד מטפלים בפצעי לחץ?

טיפול בפצעי לחץ בבית חייב להיות בהתאם לסוג הפצעים ועל כן, בשלב הראשון יש לאבחן את דרגת החומרה של הפצעים מהם סובל האדם. ניתן לטפל בפצעים מעין אלה בבית או בבית החולים כאשר מטרת הטיפול היא להפחית בצורה ניכרת ועד כמה שאפשר את הלחץ הקיים וזאת על ידי שינוי התנוחה של האדם לשכיבה או לישיבה וכן, שמירה על תזונה נכונה הכוללת חלבונים ומתן אנטיביוטיקה מתאימה. מעבר לכך יש לבצע כמה פעולות:

יש לנקות את הפצע היטב, לאחר מכן יש לנקז מהפצע את המוגלה ואת ההפרשות. בשלב הבא יהיה צורך לחבוש בצורה אטומה את הפצע וזאת בכדי להגן עליו מפני זיהומים שונים. כדאי  גם להיעזר במכשיר וואקום מיוחד שמפעיל לחץ קבוע על הפצע ובד בבד שואב ממנו  את ההפרשות. המכשיר המדובר מסייע בהפחתת הבצקת, בשיפור זרימת החמצן והדם לפצע ועוד. מדובר על טיפול שניתן לבצע בבית החולים או בבית.

כיצד ניתן לטפל בפצעי לחץ בבית?

טיפול בפצעי לחץ שטחיים יחסית בדרגה 1 הוא קל למדי וכל אדם יכול לבצע אותו שכן הוא כולל שטיפה של הפצע בעיקר וכן שינוי התנוחה של האדם על מנת שלא ליצור לחץ על המקום. לעומת זאת כאשר מדובר על טיפול בפצעי לחץ בדרגת חומרה משמעותית יותר, ניתן לטפל בהם בבית אך חשוב שהטיפול יתבצע על ידי איש מקצוע שתזמינו לביתכם לצורך מתן טיפול רפואי נדרש כגון: רופא, אחיות, מטפלים סיעודיים ועוד.