הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

כיצד בדיקות הריון ישפיעו על שגרת האימונים שלך?

כולן כבר יודעות שבדיקות הריון הן הכרחיות, אבל לא כולן מודעות לכך שאין צורך להפסיק את שגרת האימונים בגלל ההריון. הדרך הטובה ביותר לעבור את התקופה הזו בשלום, כלומר להבטיח שאת והעובר תהיו בריאים ושאת תתהדרי בגוף חטוב אחרי הלידה היא פשוטה – לשלב את בדיקות ההריון העיקריות עם שגרת האימונים שלך:

·         בשליש הראשון יש לבצע בדיקות הריון שונות כמו בדיקת דנ"א עוברי, בדיקות סקר גנטיות, שקיפות עורפית ובדיקת סיסי שליה.

·         בשליש השני יש לבצע בדיקות הריון כמו סריקת מערכות מוקדמת, דיקור מי שפיר, בדיקה להעמסת סוכר ואקו לב עובר.

·         בשליש האחרון יש לבצע בדיקות הריון כמו אולטראסאונד למעקב אחרי גדילת העובר, בדיקה לשלילת ספרטקוקוס בי ובדיקה למעקב הריון עודף במידה ועברת את השבוע הה-40.

אמנם כל הבדיקות הנ"ל ואחרות לא משאירות לך הרבה זמן לעצמך, אבל אם את רוצה להיות חטובה אחרי הלידה כמו שהיית לפני ההריון לפחות – אין מנוס אלא להמשיך בשגרת האימונים הקבועה ולדבוק בה.

 

להתאים את הפעילות לשינויים הגופניים

עם זאת, יש להתאים את הפעילות לשינויים הגופניים השונים, לעובדה שנפח הדם גדל ב-30-50% רק במנוחה, שקצב הלב עולה בלפחות 6 פעימות כל דקה ושזרימת הדם בוורידים היא איטית מהרגיל.

אנחנו לא צריכים להגיד לך שהריון הוא לא תמיד פיקניק מבחינה גופנית, למרות שהנשמות הטובות טוענות ש"הריון זה לא מחלה". כשהעלייה במשקל מעמיסה על הרגליים, על שרירי רצפת האגן, על הגב ועל פעולת הנשימה וגורמת לטחורים, לנפיחות ברגליים ולעוד מרעין בישין אפשר להבין למה קשה לחשוב על ספורט.

 

למה לעזאזל לעשות ספורט ועוד בהריון?

עם זאת, אנחנו בטוחים שתחשבי אחרת שתביני את היתרונות של פעילות גופנית בהריון, למשל העובדה שהיא עוזרת לך לשמור על משקל תקין, שהיא משככת כאבים ומשפרת את זרימת הדם – מה שמסייע בהורדה של בצקות ובמניעה של דליות בוורידים.

בנוסף, פעילות גופנית בהריון משפרת את שנת הלילה והתוצאות החיוביות לכך רבות. היא מסייעת לעיכול ומונעת עצירות, בנוסף היא מחזקת את שרירי רצפת האגן, משפרת את היציבה, מאזנת את הסוכרים בדם ומפחיתה בכך את הסיכון ללקות בסכרת הריון. מעל הכל – היא מכינה את הגוף ללידה ומפחיתה את רמות המתח, כך שהיא טובה גם במניעה של דכאון אחרי לידה.

 

לא לקחת סיכון

אמנם אין שום קשר בין פעילות גופנית בהריון להפלות אבל אסור לקחת סיכונים. המשמעות היא שזה לא הזמן להציב לעצמך סולם מאמצים חדש או להתחיל בפעילות תחרותית. לכן מומלץ להתייעץ עם רופא ולהתאים את הפעילות למצב הבריאותי שלך, במיוחד אם את סובלת בהווה או בעבר מהבעיות הרפואיות הבאות (רשימה חלקית):

·         הפלות קודמות

·         הריון בסיכון, למשל הריון של 3 עוברים ומעלה, הריון שהושג לאחר טיפולי פוריות ועוד

·         דימומים, ירידת מים מוקדמת או צירים מוקדמים

·         בדיקות שחזרו לא תקינות, למשל בעיות גדילה שנמצאו אצל העובר

·         יתר לחץ דם או פרה-אקלמפסיה (סכרת הריון)

·         מחלות כרוניות כמו מחלות קרדיו-וסקולריות

הפעילויות הגופניות המומלצות בתקופת ההריון הן שחייה והליכה, אבל גם פעילות אירובית מתונה, רכיבה על אופניים, יוגה ופילאטיס שאותם מבצעים לפחות חצי שעה 3 פעמים בשבוע יכולים לעשות את העבודה.

בכל ספורט שתבחרי לעשות יש להקפיד על בגדים נוחים, על הפסקות שתייה מרובות ועל נעליים בטוחות ונוחות. עם זאת, במידה ואת חווה דימומים, קצב לב לא סדיר, קוצר נשימה או צירים בזמן האימון או אחריו – יש להפסיק מיד את הפעילות ולהתייעץ עם רופא.