הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

כוח וסבולת באימון ספינינג

אימון הסבולת הוא הלב והנשמה של כל תוכנית אימונים מוצלחת, והוא מהווה חלק בלתי נפרד משיטת אימוני הספינינג.
חשיבות אימוני הסבולת:
בונים בסיס אירובי רחב
מעלים יכולת אירובית
משפרים יעילות ברכיבה (הגוף מבזבז פחות אנרגיה בכל סוג מאמץ).

האימון
דופק: 65–75 אחוזים מדופק מקסימלי
התנגדות: קלה עד בינונית
קצב: 80–110 סל"ד
תדירות: 60–70 אחוזים מסך כל האימונים (שני אימונים שבועיים אם אתם מתאמנים שלוש פעמים בשבוע, ושלושה אימונים אם אתם מתאמנים בקביעות חמש פעמים בשבוע).

יתרונות:
שיפור בפעילות הלבבית: בונה בסיס אירובי, שהִנו קריטי לשיפור נפח ריאות ופעילות לבבית. אי-קיום בסיס זה או קיום שאינו מספיק, יקטין את היכולת להתאמן לאורך זמן ובעצימויות גבוהות יותר.
התאוששות מהירה: מעלה את היכולת האירובית ובתוך כך משפר את יכולת הגוף לאחסן "דלק" (חמצן ומזון) ולייצר אנרגיה. כמו כן יכולת אירובית גבוהה מאפשרת התאוששות מהירה בין אימונים.
שריפת שומן: שיפור במטבוליזם על ידי העלאת פעילות האנזימים הפועלים בשרירים. הדבר גורם ליכולת ניצול שומן כמקור אנרגיה. כמו כן התמקצעות והתייעלות של הגוף בפעילות בטווח הסבולת תגרומנה להתייעלות בשימוש בשומן ולשריפה גדולה יותר ממקור זה.
הקטנת הסיכון להתקפי לב ומחלות קרדיווסקולריות אחרות. שריר הלב גדל, וכתוצאה מאימוני הסבולת גדל נפח הדם שהלב מנפיק בכל פעימה.

ספינינג ואימון כוח
אימון כוח כחלק מאימוני ספינינג מכונה לעתים גם אימון עליות, וזאת בשל רמת ההתנגדות ברכיבה, המדמה רכיבה על אופניים בעלייה.
באימון זה טווח העבודה פונה אל המערכת הקרדיווסקולרית (לב ריאה) ומשפר את היכולת השרירית (אך בל נטעה, האימון לא יכול להוות תחליף לעבודה במכשירי חדר הכושר).
אימון זה מפתח את יכולת שרירי הרגליים לעמוד באימון עם עצימות גבוהה.

האימון
דופק: 75–85 מדופק מקסימלי
התנגדות: בינונית-גבוהה. רוב השיעור הוא עליות.
קצב: 60–80 סל"ד (סיבובים לדקה)
תדירות: השתתפות בשעור עליות/כוח בשלב מוקדם לפני יצירת בסיס אירובי רחב, יכולה לגרום לפציעה. בכל מקרה לא מומלץ לקיים יותר משני אימונים בשבוע באזור עבודה זה.

אימון זה מתבצע כאמור ברכיבה, בטווחי דופק שבין 75–85 אחוזים . בדפקים הנמוכים אנו עדיין נמצאים באזור עבודה אירובי, מפתחים מערכת שריפת שומן ומחזקים מערכת חיסונית.
כאשר אנו רוכבים בטווחי הדופק 80–85 אחוזים, אנו בסף האנ-אירובי,לומדים מהו סף חומצת החלב ומגדילים את היכולת להתמודד עם חוסר נוחות שרירית ונשימתית.
בשל הקושי הרב שבו נמצא המתאמן באימון כוח, יש לאימון השפעה מנטלית עליו. האימון כרוך בהתמודדות נפשית לא פשוטה, ובסיומו, עם ההתגברות על הקושי ברכיבה בעלייה גובר הביטחון עצמי והסיפוק.
חשוב לקיים אימון התאוששות כ-48 עד 72 שעות לאחר אימון עליות.