הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

כאבי מחשב – יש דבר כזה

מאת: דלית בן-טובים

ישיבה ממושכת – הישיבה הממושכת גורמת לניוון גופני ולבעיות גב, כתפיים וצוואר. ישיבה ממושכת ללא תנועה דוחסת את החוליות, ואלה לוחצות על העצבים. השרירים העוטפים את החוליות לוקים בניוון, וזרימת הדם נפגעת גם היא. לכן מומלץ לשנות מדי פעם תנוחה, לקום מהכיסא ולהתמתח – לפחות אחת לחצי שעה – ולערוך פעילות גופנית המותאמת לעבודה מול המחשב ובזמן העבודה. התרגילים המומלצים ביותר הם תרגילים לחיזוק הבטן, חיזוק השרירים הזוקפים של הגב, ורוטציות של הגב.

מודעות גופנית – הכלי היעיל ביותר למניעת מפגעים ארגונומיים הוא פיתוח מודעות גופנית. פיתוח מודעות כזו על פי הנחיות וייעוץ מקצועי, יכול לסייע ברכישת ציוד יעיל, חסכוני ומותאם לצורכי המשתמשים, ועשוי לשפר את תפוקת העובד, למנוע בעיות בריאות, להגדיל את מספר שעות העבודה היעילוֹת, ולעודד שימוש נכון בהנדסת האנוש הקיימת.

מיתוס הישיבה נכונה – המיתוס הוא שצריך לשבת כך שפלג הגוף העליון מוטה בתשעים מעלות כלפי הרגליים. זוהי טעות חמורה. למעשה ישיבה בזווית שבין 100 ל- 110 מעלות – מעין הטיה לכיוון השכיבה – היא מומלצת יותר. הסיבה לכך היא שבישיבה בתשעים מעלות משקל הגוף מופעל ישירות על חוליות הגב התחתון, באופן מרבי. בישיבה של 100 עד 110 מעלות הלחץ על החוליות פוחת באופן ניכר.

מסך מוגבה – ישיבה במשך שעות מול מסך מחשב מוגבה גורמת למאמץ יתר של חוליות הצוואר – מאמץ הגורר כאבים מתמשכים. הצוואר הוא מקום רגיש, העלול להשפיע ולהקרין על מקומות אחרים בגוף, כמו הכתפיים, מרפק היד ומפרק כף היד. הסרת המאמץ משרירי הצוואר עשויה לפתור כאבים גם בחלקי גוף אחרים, שאינם קשורים לכאורה. לכן יש למקם את מסך המחשב בגובה העיניים ומטה ולאפשר לחוליות הצוואר להיות במצב ניטרלי ולנוח.

מנח צִדי – ברוב החברות שאני מבקרת בהן ממוקמים מסכי המחשב לצד המשתמש, והדבר נובע פעמים רבות מהצורך לקבל קהל, או מהרצון לפנות מקום על שולחן העבודה. עבודה במנח צדי במשך שעות רבות מעמידה את חוליות הצוואר במאמץ ועומס אדירים, דבר העלול לגרום לכאבי ראש, למיגרנות ולכאבים בחלקים נוספים בגוף. מנח צדי גורם לעמוד השדרה לשהות בעומס תמידי, ואז מתארגן הגוף בצורה שאינה טבעית, כאשר כל חלק בו פונה לצד אחר.
הפתרון הוא הנחת המסך מול המשתמש שעה שלא מקבלים קהל, והזזתו הצִִדה בזמן קבלת הקהל. הדבר ניתן ליישום על ידי שימוש בזרוע רב-כיוונית, המאפשרת את הסטת המסך בקלות בשעת הצורך.

מסך קרוב או רחוק מדי – פינת עבודה קטנה, קשיי ראיה, או שולחן עבודה קטן מדי, עלולים לגרום למצב שבו מסך המחשב ניצב קרוב מדי למשתמש, וכתוצאה מכך לנזק לעיניים ולכאבי ראש.
מסך רחוק מדי מאמץ מאוד את הראייה וגורם לעייפות, לעצבנות ולחוסר שקט.
הפתרון – מיקום המסך במרחק של פי שלושה מאלכסון המסך, או בצורה פשוטה יותר – מרחק יד ישרה ממרכז המסך.

שימוש מוטעה בשולחן ארגונומי – במרכזו של שולחן ארגונומי קיימת מגרעת מעוגלת המאפשרת למשתמש להניח את ידיו בזמן ההקלדה, דבר המוריד עומס מחגורת הכתפיים שלו, ומאפשר לשריריו לנוח. הבעיה היא שעובדים רבים אינם מבינים כיצד משתמשים בשולחן הארגונומי בצורה נכונה. בשימוש נכון יש למרכז את המסך ואת המקלדת מול טבורו של המשתמש. אחת הסיבות לשימוש לא נכון בשולחן הארגונומי היא הצבת קופסת המחשב במקום המיועד לרגלי המשתמש, ובתוך כך דחיקתו לתנוחה לא טבעית ומאומצת. הרחקת קופסת המחשב מאזור הרגליים תאפשר תנוחת ישיבה נכונה יותר וזרימת דם טובה יותר לרגליים.
למעשה אין ישיבה נכונה, אלא קיימת ישיבה דינמית. כלומר, יש להחליף תנוחות ישיבה באופן קבוע במשך כל זמן העבודה, וכל תנוחה היא נכונה כל עוד אינה מתקיימת פרק זמן ארוך מדי. לשם כך היושב צריך להיות מודע כל העת לגופו ולתחושותיו.

כיוון הכיסא – עובדים רבים נהנים מכיסא איכותי, אך אינם יודעים לכוון אותו כראוי, לדוגמה: כיוון גובה הכיסא בהתאם לשולחן העבודה, כיוון גובה משענת הכיסא, כיוון ידיות הכיסא.
הפתרון: קבלת הדרכה ארגונומית המותאמת אישית למידותיו של המשתמש וליחס גובה כיסא-שולחן