היום: יום ראשון 20 מאי 2018
הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

חמש פציעות ספורט שכיחות בקרב ספורטאים

זה קורה אצל כולם, פציעות ספורט הן מנת חלקם של ספורטאים מיומנים וחובבנים כאחד.                                                  אמנם אין דרך ודאית להימנע מהן אך באמצעות הגברת המודעות, הבנת הביומכאניקה של התנועה ויותר תשומת לב לגוף שלכם תוכלו להפחית אותן ולהקטין את הסיכון לחזרה שלהן בעתיד.

פציעות נפוצות בקרב מתאמנים

אז גם אתם הצטרפתם לטרנד הפופולארי של ריצות למרחקים ארוכים אז כדאי שתדעו כי מחקרים מראים כי מרחק שבועי העולה על שישים קילומטרים בשבוע מגביר משמעותית את הסיכון לפציעות בגפיים התחתונות.

1. שברי מאמץ - אל תגזימו

כאשר מדברים על מרחק שבועי אותו גומאים ספורטאים מתייחסים בעקיפין לסכנה לפתח שברי מאמץ או שין ספלינט בחלק הקדמי של השוקיים. מתח מוגבר ועומס לא מבוקר הינם הגורמים להיווצרותם של שברים קטנים היכולים לגרום לכאבים גדולים. את תחושת הכאב יחוו חלק מהאנשים בעת מנוחה ולכך יצטרפו כאבים מתגברים בעת מאמץ. הפתרון, מנוחה ומדרסים לפיזור עומסים.

2. שין ספלינט - מזכיר שברי מאמץ ברגליים, אך לא אותו דבר

אמנם האבחנה מבלבלת ומטעה רבים וטובים אך מדובר בשתי פציעות שונות. שין ספלינט הינו מצב המתאר כאב לאורך עצם השין (ידועה בשמה טיבייה).  ברוב המקרים יופיעו הכאבים רק בעת פעילות ורק במקרים חמורים יותר יופיע הכאב גם בעת מנוחה. שלא כמו במקרה של שבר מאמץ יש צורך בשיקום השרירים ומנוחה לכשעצמה איננה תועיל רבות. הפתרון, טיפול פיזיותרפי, דיקור, מדרסים וחיזוק השרירים.

3. דלקת בגיד אכילס - נקודת התורפה שלכם

תנועות החוזרות על עצמן והגברת פעילות באופן לא מבוקר הם הגורמים העיקריים למצב של דלקת בגיד האכילס הממוקם בחלקו האחורי של השוק (ממש מעל העקב). התסמינים האופיינים הם כאבים המתגברים לאחר ריצות מהירות או ארוכות, כאבים המופיעים בבוקר אשר הולכים ודועכים עם התחלת פעילות ותחושת חוסר נעימות בעת עליית מדרגות. הפתרון, תכנית טיפול הדרגתית להורדת כאב, הפחתת עומסים ובהמשך חיזוקים לגידים ונעליים מתאימות המשלבות הגבהה לעקב.

4. נקע בקרסול

הרצועות החיצוניות אשר מייצבות את הקרסוליים מועדות לפורענות ולקרעים חלקיים ואף מלאים. כאשר ישנה תנועה של הקרסול שחורגת מהטווח הנורמלי אותו מאפשרת הרצועה היא נמתחת מאוד עד כדי הופעת קרע והיווצרותו של נקע בקרסול.  נקע זה ילווה לרוב בתחושת כאב, נפיחות מקומית ומגבלה בתנועה. במרבית המקרים תתרחש החבלה בפעילות המשלבת נשיאת משקל גוף כמו קפיצות ומשטחים לא ישרים. הפתרון תלוי מאוד בחומרת הנזק ויכלול טיפול ממוקד בתסמינים, טיפולי פיזיותרפיה אינטנסיביים, אביזרים תומכים לכף הרגל ובמקרים חריגים של קרע מלא ברצועה אז גם ניתוח יילקח בחשבון.

 
5. תסמונת מפרק הפיקה (בתרגום לעברית ברך רצים)  Runners Knee

כשמה כן היא, פציעה המתבטאת בכאבים בחלקה הקדמי של הברך, ונגרמת עקב חיכוך חוזר בין הפיקה לירך. נפוץ לחוש כאבים בעת פעיות כגון ירידה במדרגות או במדרון ובעיקר בעת כיפופה של הברך. הגורמים לתופעה הינם אנטומיה מבנה גופני, חולשת שרירים, חוסר גמישות ו/או טכניקת ריצה לקויה.

הפתרון, אבחון מעמיק של הגורם המרכזי שהוביל לתסמונת וטיפול ייעודי לו. חיזוק השריר הארבע-ראשי, פיזיותרפיה, אמצעים לתיקון התנועה כדוגמת מדרסים, מתיחות ותיקון דפוסי ריצה.

מניעתן של פציעות ספורט

מניעת פציעות ספורט היא קלה הרבה יותר מאשר טיפול ותוביל לשיפור אספקטים נוספים שייחזקו אתכם בהמשך.

       היו קשובים לגופכם, אל תתעלמו מכאבים ובמקרים בהם אתם חשים חוסר נוחות, עייפות כרונית או כל תחושה שאיננה נורמלית עבורכם אז כדאי להתייעץ עם איש מקצוע.

       תכניות אימונים הנבנות על ידי מומחים בתחום בו אתם לוקחים חלק עתידה לשפר את הביצועים ולהפחית את גורמי הסיכון.

       אם אתם משתתפים בענף ספורט הדורש מכם תנועות חוזרניות רבות אז כדאי לשלב גם אימונים בתחומים שונים כגון פילאטיס, שחייה וכד'.

       הצטיידו בציוד מתאים, פרגנו לגופכם באמצעות אביזרי עזר איכותיים כגון מדרסים, נעליים מותאמות וביגוד איכותי.