הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

התקפי חרדה, מה זה ואיך מתמודדים?

מהי חרדה?
לפני שנעסוק בחרדה, חשוב להבין מהי, ובעיקר איך היא מובדלת מהפחד. אם כן, ההבדל בין פחד לבין חרדה הוא שהפחד הוא מפני סכנה ממשית והחרדה לעומת זאת, היא מפני מצב היפותטי. לדוגמה, כאשר אשה מתקרבת לזמן הלידה והיא מפחדת מכאבי הצירים, הרי שמדובר על משהו ידוע מראש וברור שהלידה כואבת ולכן זהו פחד. אבל אם היא חוששת שלא תאהב את התינוק שלה, הרי שזהו מצב היפותטי ולכן זוהי חרדה.

התקפי החרדה הם הדרך של הגוף לאותת לאדם לגבי הסערה המתחוללת בנפשו ברגע נתון או בתגובה לעומס נפשי מצטבר. בדרך כלל, לא ניתן לנבא התקף חרדה וכשהוא מגיע, הוא מגיע בהפתעה ובעוצמות שונות. ההתקף עצמו בא לידי ביטוי בתסמינים פיזיולוגיים כמו: קשיי נשימה, יובש בפה, הזעה, תחושת לחץ בראש, דופק מהיר עד כדי כאבים בחזה וכדומה. תסמינים אלו מזכירים עד מאוד את התסמינים של התקף לב ולכן, החווים התקפי חרדה בפעמים הראשונות נוטים להגיע מידית לבית החולים במצוקה גדולה. בבתי החולים לא ניתן לאתר הפרעות לבביות, מפני שהן לא קיימות ולכן הסובלים מהתקף החרדה עלולים להרגיש חוסר אונים.

מקור החרדה
חרדה לכשעצמה יכולה לנבוע ממספר מקורות. לדוגמה, אם אדם חווה חוויה קשה במים, כדוגמת סכנת טביעה, סביר שהוא יחוש חרדה מפני הכניסה למים. יחד עם זאת, היא יכולה לנבוע גם מסיפורים ששמע אותו אדם מבלי לחוות אותם בעצמו כלל. יחד עם זאת, הגורם העיקרי לחרדה הוא ההורים שלנו. יש שיגידו שמדובר על משהו גנטי ויש שיגידו, שהיות שההורים שלנו סבלו מחרדה, הם לימדו אותנו לפחד מדברים מסוימים וכך התפתחה החרדה גם אצלנו – הילדים שלהם ואז אנו מעבירים זאת לילדנו וכך הלאה בכל דור מחדש- כלומר החרדה נצרבת בתוך תת המודע שלנו.

מניעת התקפי חרדה
אם ידוע לכם, שיש לכם נטייה לחרדות, או שאתם מעמיסים על עצמכם יותר ממה שאתם מסוגלים לעמוד בו באופן מתמשך, מומלץ להקדים תרופה למכה ולמנוע את החוויה הלא מומלצת של התקף חרדה. את זאת ניתן לעשות באמצעות טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים, כולל נטילת תרופות נגד חרדה, או באמצעות טיפולים טבעיים יותר כדוגמת NLP, דמיון מודרך, אימון אישי ועוד.

טיפול ברגע האמת
למרות העובדה, שאין ממצאים רפואיים פיזיולוגיים בזמן שאדם חווה התקף חרדה, בהחלט ניתן לטפל בו. זאת, משום שהממצאים הנפשיים נמצאים וניתנים לאיתור ואפילו די בקלות על ידי איש מקצוע מיומן. בזמן ההתקף ניתן לתת תרופות פסיכיאטריות, אשר ירגיעו באופן מידי את הסובל מההתקף ובנוסף, ניתן גם ללמד אותו טכניקות לאבחון עצמי ולהרגעה עצמית כדוגמת נשימות מותאמות לסיטואציה, דמיון מודרך וכדומה.
טיפול בחרדה מפני התקף חרדה
אחד המצבים הנפוצים אצל מי שחווה התקף חרדה הוא מצב של חרדה מפני התקפי חרדה נוספים עקב החוויה הקשה שחוו בעבר. לכן מומלץ מאוד, למי שכבר חווה התקפי חרדה בעבר, להמשיך ולקבל טיפול מתאים, במהלכו ניתן לעבוד על הסיבות לחרדה, כולל החרדה מפני התקפי חרדה או כל גורם אחר, ולקבל את הכלים הנחוצים להתמודדות עם התקפי חרדה אפשריים בעתיד. גם את הטיפול הזה ניתן לקבל באמצעות אותם אנשי מקצוע, שהוזכרו לעיל וכך להעלות משמעותית את רמת החיים של המטופל.