הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

השמנה; מדוע זה קורה לנו?

ככל שאנו מתבגרים אנו פעילים פחות ופחות. במקביל, החל מגיל שלושים, קצב חילוף החומרים שלנו נעשה אטי יותר, ומשלב זה ואילך הוא יורד באחוז אחד בשנה.
לפיכך, אם בגיל ארבעים נמשיך לצרוך את אותו מספר קלוריות שצרכנו בגיל 25, הרי סביר שנשמין, משום שחלק מהקלוריות ששרפנו בעבר ללא כל קושי יצטבר כעת בגופנו.
נוסחת ההשמנה היא פשוטה מאוד ומתמצה בצמד המילים – "מאזן קלורי".
אם אנחנו צורכים 2500 קלוריות ביום ושורפים 1500 קלוריות, מדי יום יצטברו בגופנו 1000 קלוריות עודפות (מאזן קלורי חיובי), אשר ייאגרו בתאי הגוף ויהפכו לשומן. כאשר נצבור 8000 קלוריות עודפות, יצטבר בגופנו קילוגרם של שומן מיותר, וכן הלאה.

השמנה ללא סימני הזהרה
תהליך זה יכול להימשך ללא גבול!
תאורטית כל אחד מאתנו עשוי להגיע לממדים מפלצתיים ולהמשיך ולהשמין עד שמערכות גופו יקרסו. זאת משום שאין שום מנגנון בגופנו המתריע על כך שצרכנו יותר מדי
קלוריות ושהדבר מסכן את בריאותנו.
כאשר אנחנו צוברים עודפי שומן, ותאי השומן מתמלאים, הם מתחילים להתחלק ולהתרבות כדי לאגור את השומן העודף. עיקר ההתרבות מתרחשת סביב גיל שש, בגיל ההתבגרות, בקרב נשים בהריון שהעלו יותר מ-20 קילוגרם, ואצל מבוגרים שמשקלם עולה על 50% מהמשקל האידיאלי שלהם.
מרגע שתאי השומן נוצרו בגופנו, הם יישארו אתנו עד סוף חיינו. אין דרך להיפטר מהם, גם כאשר מרזים.דיאטה תצמצם אמנם את הממדים אבל המעטפת תישאר.עובדה זו מסבירה מדוע 97% מהאנשים אשר יורדים במשקל, חוזרים למשקלם הקודם בתוך שנה עד חמש שנים.
קצב השמנה שונה מאדם לאדם, ומילת המפתח היא – תורשה. לילד שנולד לשני הורים שמנים יש סיכוי של 80% להיות מבוגר שמן.

אז מה לעשות? לעשות
ניסיוני האישי מראה כי הדרך הטובה ביותר במלחמה נגד תאי השומן היא שינוי דפוסי חשיבה, המובילים עם הזמן לשינוי דפוסי התנהגות – הן במישור התזונתי והן במישור התנועתי.

תזונה:
אוכל הוא חולשה בעבור רובינו, ומה לעשות – את הירידה במשקל נרגיש רק אם נגיע לגרעון קלורי. הגרעון צריך להיות מתון, והירידה המומלצת היא של 500–800 גרם בשבוע.
אם נפחית בצריכה הקלורית מהר יותר, נאבד רקמת שריר במקום לאבד שומן. עם זאת, עלינו להביא בחשבון שבשבועיים הראשונים הירידה תהיה מהירה יותר בעיקר בגלל איבוד נוזלים!

פעילות גופנית:
אנו ממליצים על שינויים קלים בשגרת היום אשר יהפכו להרגלים קבועים; עלייה במדרגות בכל פעם שמזדמנת אפשרות, ויתור על נסיעות קצרות ברכב,שימוש באופנים בעיר וכדומה – פעולות אלו מסתכמות בהוצאה קלורית משמעותית מאוד וכמעט אינן מורגשות לאחר שהופכות לשגרה.
במקביל קיימת כמובן חובת חיזוק רקמת השריר;
ככל שמסת השריר שלנו תגדל, כך נשרוף יותר קלוריות ונצבור פחות שומן. זאת משום שקילוגרם אחד של שריר שורף יותר קלוריות מקילוגרם אחד של שומן.
שינוי בתזונה ללא חיזוק שרירים משמעה ירידה במשקל על חשבון מסת שריר, ולא רק על חשבון השומן.
במהלך צום, שנשתה בו רק מים, נאבד כ-3–4 קילוגרם בשבוע; ורק 1.3 קילוגרם מתוכם יהיו שומן – כל השאר רקמת שריר!

עבודה אירובית:
עבודה אירובית היא חשובה ביותר. עצימות האימון בהתאם לרמתכם האישית חשובה ביותר.
התייעצו עם מדריכי חדר הכושר.

ולסיום המלצה החמה:
היעזרו בתזונאי קליני והתרחקו מדיאטות בזק.
אל תנסו לספור לבד את הפעילות שלכם מול המזון אם לא קיבלתם מיומנות זו מתזונאי מוסמך.