הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

הטיפול הנכון לחיוך חושף חניכיים

חיוך הוא חלק בלתי נפרד מההופעה, משקף את התחושה הפנימית ולפי מחקרים, יכול גם להעלות את מצב הרוח ולשפר את הדימוי והביטחון העצמי.

אבל לא לכולם יש סיבה לחייך ויש גם מי שחוששים לחייך כי החיוך שלהם חושף שיניים עקומות או חניכיים בולטות.
"חיוך גומי" הוא חיוך חושף חניכיים המתייחס לחיוך בל תצוגת חניכיים מוגזמת והוא תוצר של כמות גדולה של רקמת חניכיים על השיניים העליונות בעת החיוך כשלרוב קובעים שמדובר בחיוך חושף שיניים כאשר נחשפים יותר מ-4 מילימטרים של רקמת חניכיים כאשר מחייכים.

מה גורם לחיוך חושף שיניים?

יש מגוון גורמים שיכולים להוביל לחיוך חושף שיניים כמו שיניים עליונות שמתפרצות קדימה ונראות משמעותית יותר ממה שהן צריכות לבלוט ביחס לשיניים התחתונות, משיכת שפתיים כלפי מעלה כך שנחשפת יותר רקמת חניכיים מהמצב הרגיל ומצב בו החניכיים צומחות על גבי השיניים.

כמו כן, שריר שפה עליונה היפראקטיבית המתאר מצב שבו שריר השפתיים העליונות עולות גבוה מהרגיל וכן מצב של גדילה של עצם הלסת העליונה שמוביל לבליטה בלסת העליונה. כמו גם עודף מקסימלי של הלסת העליונה שגורמת לחניכיים להתנפח בחוסר פרופורציה.

האופן של מראה החניכיים הבולט ביחס לשיניים נגרם לעיתים מסיבות גנטיות ולעיתים מטיפול לקוי בשיניים. ישנן גם תרופות מסוימות הגורמות לחניכיים לצמוח יתר על המידה סביב השיניים במיוחד תרופות המדכאות את מערכת החיסון או מטפלות בלחץ דם גבוה.

הבשורות הטובות שיש דרכים אפקטיביות לטפל בבעיה של חניכיים בולטות, כך שתוכלו לחייך בכיף.
לרוב תהליך האבחון והבדיקה יתייחס לדרך שבה השפתיים שלכם נעות, זווית הלסת בהשוואה לשאר הפנים.

כיצד מטפלים במצב של חניכיים בולטות?


קיימות מספר פרוצדורות אופציונאליות כשאפשר לבחון את היתרונות והחסרונות של כל פרוצדורה לפי המלצת הרופא. לעיתים יהיה מדובר בזריקות מרגיעות שרירים כמו בוטוקס ולעיתים בתהליך של הרמת חניכיים או כריתת החלק העודף מהחניכיים ולעיתים בניתוח לסת.

הטכנולוגיה המתקדמת והידע המקצועי הרב שנצבע מאפשרים היום לבצע שינויים קוסמטיים באמצעות כתרים או ציפויים ולהשתמש גם בלייזר לצורך עיצוב מחדש והסרת רקמת החניכיים העודפת כך שניתן לקצר את גובה החניכיים וליצור סימטריה לקו החניכיים תוך חשיפת השמש לשיפור מראה החיוך.

הפרוצדורה תקבע על פי חוות הדעת המקצועית של רופא השיניים גם תלוי בתוצאות שהוא סבור שניתן להשיג וגם לפי המצב הבריאותי וההיסטוריה הרפואית.
בכל הנוגע להסרת רקמה עודפת בחניכיים לרוב משתמשים בלייזר או באזמל על מנת לעצב מחדש את החניכיים בעוד בניתוח מיקום שפתיים הרופאים משנים את מיקום השפתיים ביחס לשיניים. ישנה גם אופציה של ניתוח אורתודנטי במקרה שמדובר בשיניים המתפרצות לחניכיים בצורה לא תקינה כך שרוב השן מכוסה בכמות עודפת של רקמת חניכיים ולכן השיניים נראות קצרות מהרגיל אם כי הן בגודל הסטנדרטי.

המטרה של הפרוצדורות היא לאפשר חיוך בו אין רקמה עודפת של החניכיים. לפני ביצוע הפרוצדורה נהוג לעשות רנטגן והדמיה על מנת להבין לאיזו תוצאה שואפים בעת ביצוע הפרוצדורה. היום השיטה של מיגור רקמות באמצעות לייזר היא פופולארית להפליא כי באמצעות הלייזר ניתן להסיר רקמה עודפת בלי פגע, אך כאמור יהיו מקרים בהם המטפל יחליט על ניתוח פה ולסת על מנת למקם את עצם הלסת מחדש או על טיפול אורתודנטי שיעזור למקם את השיניים מחדש, כל זה על מנת להגיע לחיוך מאוזן. עם כל המודלים הממוחשבים והקדמה אפשר היום בהחלט לטפל בשיניים קצרות או ברקמה עודפת.