הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

דרכים טבעיות לטיפול בחרדה

מהי חרדה?

החרדה היא הקצנה של הפחד. כאשר מדברים על פחד, הכוונה היא לתחושה שנגרמת כתוצאה ממצב קונקרטי מפחיד. לדוגמה, פחד מנחש ארסי שאנו נמצאים מולו. לעומת זאת, כאשר אנו מפחדים לצאת לטיול מפני שאולי יהיו שם נחשים, זוהי חרדה. כלומר, מדובר על מצב אפשרי ומפחיד באופן טבעי, אבל כאשר הוא איננו מוחשי ובאופן קיצוני. כמו כן, החרדה פעמים רבות גורמת להימנעות ממצבים שונים כדי להימנע מגורם החרדה כמו בדוגמה של אי יציאה לטיול מחשש מפני מה שעלול להיות ולא בהכרח יקרה. במקרים אלו, טיפול בחרדה הינו חשוב במיוחד.

סימפטומים של חרדה

בניגוד לפחד, אשר תפקידו לשמור עלינו מפני מצבים מסוכנים, החרדה משתקת את הסובלים ממנה ולא מאפשרת להם לחיות את חייהם בשלווה. אמנם מקורה של החרדה הוא בנפש, אבל החרדה יכולה בהחלט להשפיע גם על הגוף ולהיות בעלת סימפטומים פיזיולוגיים לכל דבר ועניין.

אנשים רבים, שסובלים מחרדה עלולים למצוא את עצמם חווים התקף חרדה, שהסימפטומים שלו דומים מאוד לסימפטומים של התקף לב. מצבים אלו מוסיפים עוד אש למדורה ותורמים עוד יותר לתחושת החרדה. גם מי שאינו סובל מהתקפי חרדה עלול לחוש בעלייה בדופק הלב, נשימה מואצת, רעד וזיעה כתוצאה מהחרדה.

הטיפול

כאמור, החרדה היא מצב נפשי, בו ניתן לטפל באמצעים קונבנציונליים בעזרת תרופות פסיכיאטריות. יחד עם זאת חשוב לדעת, שניתן לקיים טיפול בחרדה בדרכים טבעיות, שיכולות לעזור לא פחות, בעיקר כאשר הסובל מהחרדה מודע למצבו ומעוניין לשנות אותו. בין אם הוא חווה התקף חרדה ובין אם לאו.

חרדת רופאים

פעמים רבות, אחד המקורות לחרדה הוא כל מה שקשור לרפואה: חרדה מבתי חולים, מתרופות, ממחטים וכדומה. במקרים אלו, יהיה קשה לטפל בסובל מהחרדה באמצעים הקונבנציונליים ויהיה צורך להעניק טיפול בחרדה ולמנוע התקף חרדה באופן טבעי לפני שניתן יהיה בכלל לטפל בה באופן קונבנציונלי.

הדרכים הטבעיות

כאמור, טיפול בחרדה יכול להינתן גם בדרכים, שאינן כוללות חומרים כימיים. ניתן להיעזר בשיטות הטיפול האלטרנטיבי כדוגמת הומאופתיה, דיקור וכדומה וניתן גם לעשות עבודה רגשית ונפשית באמצעות דמיון מודרך ו-NLP. הדמיון המודרך וה-NLP עובדים על שינוי אופן החשיבה לחשיבה חיובית יותר וכך מתאפשרת קריאה נכונה יותר של המציאות האובייקטיבית תוך ניהול סיכונים ריאלי.

איך מתחילים?

כדי להתחיל טיפול בחרדה, יש להגיע לפני הכל למצב, בו החרדה נמצאת בתודעה. כאשר הסובל מחרדה מודע למצבו הוא מבין, שהגבול בין פחד לחרדה הוא דק מאוד אצלו ועליו להבין כיצד להבחין בין שתי התחושות. הבנה זו תגרום לו לרצות לטפל בחרדה, בדרך בה הוא יבחר וזהו הצעד הראשון והמשמעותי. חשוב להבין, שכדאי מאוד להתחיל טיפול בחרדה עוד לפני שהסובל ממנה חווה התקף חרדה ולא במהלכו. הסיבה לכך היא, שבמהלך התקף חרדה, הסובל ממנו יתקשה לקבל את הכלים המוצעים לו מפני שהוא איננו פנוי לכך ולכן מומלץ להגיע עם הכלים הדרושים לטיפול בסיטואציה ספציפית זו.

בחירת המטפל

כמו בכל סוג של טיפול, גם טיפול באמצעים אלטרנטיביים וטבעיים צריך להתקיים אצל מטפל מוסמך ומנוסה, שאתו אתם מרגישים בטוחים ונינוחים. ככל שתרגישו יותר ביטוחן עם המטפל שלכם, כך סיכויי ההצלחה יגדלו באופן משמעותי וגם הסיכוי לתהליך קצר יותר יגדל משמעותית.