הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

דיאטה ? הכל בראש

40.jpg

אך מה באמת מסתתר מאחורי המשפטים האלה?
איך עושים את ה"סוויץ'" המיוחל?
מטופלים רבים מגיעים אליי עם רצון עז לרדת במשקל. כשאני שואלת אותם מדוע כל כך חשוב להם לרדת במשקל, אני מקבלת תשובות מצוינות, המתארות לי את הסבל הרב שנגרם להם בעקבות ההשמנה ואת השמחה הגדולה שתמלא את לבם אם ייפטרו מעודף המשקל.
ובכל זאת, פעם אחר פעם, כשמגיע רגע האמת, הם לא מצליחים לוותר על הקרואסון, על מסעדה טובה, או על רביצה מול הטלוויזיה לטובת צעידה בחוץ.
למה? מה מזין את הסתירה הכל כך נפוצה הזו?
כשאנחנו מתחילים לברר יחד מה הן המחשבות שקודמות לבחירות הללו, אנחנו נחשפים לעולם שלם ומוצק של אמונות, עמדות ודעות הקשורות להשמנה ולאכילה.
כששאלתי את מיכל (שם בדוי) מה זה אומר לגביה להיות איש שמן, היא ענתה שאנשים שמנים בעיניה הם אנשים טובים, שמחים, חמים, נותנים ביטחון, חברותיים ושניתן לסמוך עליהם. כששאלתי מה זה אומר להיות איש רזה, היא ענתה שאנשים רזים הם קרים, שבריריים, מנוכרים, אינם מקרינים תחושת ביטחון ואינם נחמדים.
וכששאלתי, "איזה סוג של אדם היית מעדיפה להיות?", לא התפלאתי לשמוע שהייתה מעדיפה להיות אדם בעל תכונות של אדם שמן.
אז מה הפלא שקשה לה לרדת במשקל? מה הפלא שקשה לה לוותר על ההשמנה?
החשיבה של מיכל מקובעת. אנשים שמנים ואנשים רזים מייצגים עבורה תכונות אופי שונות ומנוגדות. לא קשה להבין את מיכל, יש לה הוכחות. יש לה חברים שמנים בעלי התכונות המועדפות עליה וחברים רזים בעלי תכונות הפוכות, מה שמחזק את טענתה.
מה שמיכל לא הבינה, הוא שכפי שהיא בחרה לראות את האנשים השמנים כנחמדים ואת הרזים כמנוכרים, כך היא חסמה מעצמה לראות את האפשרויות האחרות ­– היא לא ראתה את הרזים הנחמדים ואת השמנים המנוכרים.
כששאלתי את מיכל אם היא מכירה את השילוב האחר, כלומר אם היא מכירה אנשים רזים שהם רכים, נחמדים ומשרי ביטחון, לפתע היא שמה לב לכך שחברתה הטובה ביותר היא כזו.
כך מיכל. אך מטופלת אחרת למשל, נקרא לה שרון, סיפרה לי באחת הפגישות כי ירידה במשקל מסמלת עבורה חולי ודיכאון. אפשר להבין אותה. היא ראתה איך אמה של חברתה הטובה ירדה במשקל כשחלתה בסרטן.
ובכן, אמונות, ערכים ועמדות שונות ­– כל אלה מושרשים בכולנו, ולא תמיד באופן מודע. הם נוצרים מתוך ניסיון החיים שלנו ומשפיעים השפעה מכרעת על הבחירות שלנו; לכן, שינוי החשיבה מתחיל בהיכרות עם אמונות ועם דפוסי חשיבה אלו ובניסיון לבחון אותם מחדש.

בחינה מחדש של דפוסי חשיבה אלה מאפשרת לנו לבדוק אם הם מתאימים לנו, אם הם משקפים את המציאות או שהם פרשנות סובייקטיבית שלנו לאירועים שהתרחשו, אם הם האפשרות היחידה או שקיימות גם אפשרויות חשיבה אחרות.
ברגע שאנו מבינים שכל התנהגות נקבעת על ידי חשיבה המקדימה אותה (לא תמיד מודעת) ושלכל צורת חשיבה יש אינספור אפשרויות מקבילות, נפתח בפנינו חופש בחירה.
חופש הבחירה לבחור את מחשבותינו ואת התנהגותנו הוא מקור הכוח לשנות!