הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

בלט; שילוב מרעננן באימון כושר

כמו ביוגה ובאמנויות הלחימה, גם בלט קלסי מציע אלמנט של חיזוק והגמשת הגוף ומשום כך שילוב מרענן של בלט באימוני כושר הוא טבעי ומשרת את המטרה.
בעוד שביוגה ובאמנויות הלחימה, מטרת האימון לחיזוק והגמשת הגוף היא רוחנית או משמשת להגנה ולבניית ביטחון עצמי; הרי בבלט הקלסי מטרת חיזוק והגמשת הגוף היא לטיפוח אסתטי של הגוף וכמובן לשיפור המיומנות של הרקדן.

בלט קלסי במהלך אימון כושר?
בלט קלסי בהגדרתו הוא "ריקוד בעל סגנון קפדני שמקורו בחצר המלך לואי ה14, לפני כ300 שנה. שפת התנועה של הבלט הקלסי מסוגננת מאוד ושואפת לאידיאל היופי של שלמות הקווים הגיאומטריים בחלל" (מתוך "אומנות לעם").

הלכה למעשה, בבלט הקלסי מושם דגש בפיתוח אלמנטים (תבניות תנועה) לא טבעיים, המנוגדים לתנועה " אנושית", אלמנטים שאמורים להביע אידיאלים רוחניים הנקשרים עם יופי.
אציג להלן שניים מהאלמנטים המרכזיים בבלט קלסי ואסביר מהי מטרתם וכיצד תרגול שלהם עשוי לתרום לכל אחד מאתנו;

1) "פלייה" משמעו "כפיפה" או "קיפול" בצרפתית. הכוונה היא בעיקר לכפיפת הברכיים (במנחים רגליים שונים) תוך כדי ייצוב יתר מפרקי הגוף והחזקתם ללא ניע. המטרה בביצוע הפלייה היא שמירת הגו זקוף ובולט בעת כפיפת הברכיים.
בפועל כמעט כל כפיפה יומיומית של הברכיים תביא גם לכפיפה של הגו ובו זמנית להורדת הראש; ואילו בבלט, הראש יישאר בולט וגבוה כסימן לגאווה ולכבוד. לעתים החיסרון בתרגול "פלייה" הוא עומס אפשרי על הברכיים. היתרון שאנו עשויים להפיק מתרגול מנחי "פלייה" מסוימים נעוץ באימון החזקת גוף וייצובו (הנעת הברכיים והחזקת הגוף) זהו אימון טוב של קואורדינציה ויציבה.

2) "צמיחה" אלמנט "הצמיחה" בבלט, המופיע בהתמדה בכל התרגולים, הוא למעשה עבודה על מתיחת עמוד השדרה למצבו המוארך ביותר, בעוד יתר אברי הגוף מוחזקים במצב אופטימלי (האגן ובית החזה ניטרליים, השכמות משוכות כלפי מטה, העורף מוארך וכולי). מטרתו של אלמנט זה בבלט היא הגבהת הרקדן ושמירה על זקיפות קומתו כסימן לגאווה ולפריחה. למען האמת, איני מוצא כל חיסרון ברעיון של מתיחת עמוד השדרה למצב מוארך ביותר בתנאי של יציבה אופטימלית – אין דבר בריא ואסתטי יותר עבורנו מעבודה על שיפור יציבה. היתרון הגדול ביותר בצמיחה טמון בעובדה כי העבודה התמידית בבלט על "צמיחה" היא העבודה התמידית על חן גופני ותנועתי; דבר המביא לשיפור תמידי, מאימון לאימון, ברמת החן האישית.


כיצד נשלב בפועל אלמנטים של בלט במהלך אימון כושר?
הצעה ראשונה, ברמה המחשבתית: שימת דגש בדרך בעבודה: ב"איך" להבדיל מה"מה". התרכזות בשיפור האסתטיקה היציבתית והתנועתית במהלך האימון.

הצעה נוספת, ברמה המעשית: לבקר בשיעורים שלי או של מורתי לבלט, ענת אקרמן, המלמדת בלט קלסי ושיעוריFitness שונים בדגש ברור על שיפור החזות והאסתטיקה, תוך כדי שימוש באלמנטים רבים ואמנותיים, מהבלט הקלסי בעיקר.

כולי תקווה שהצגת השילוב של בלט ו-Fitness נטע בראשכם רעיונות מעניינים ומעשיים. אחרי הכול, עם עובדות אי-אפשר להתווכח – מכל אוכלוסיות סוגי האימון בתחומנו, אין קבוצה יפה יותר מקבוצה של עוסקים בבלט. חִשבו על כל מפתחי הגוף היפים שראיתם לעומת כל הבלרינות היפות, ותבינו שהעבודה על חן ויופי משתלמת.