הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

בייבי יוגה; חוויה לאם ולתינוק

מאת: גוון צרויה

בייבי יוגה היא שיטת תרגול חווייתית המושתתת על העקרונות העתיקים של היוגה. היא נולדה מתוך צורך להעמיק את איכות הקשר בין ההורה לתינוק, את הזמן המשותף שלהם ואת ההבנה ההדדית ביניהם, בעיקר נוכח קצב החיים המסחרר של ימינו.

השיטה יוצרת שפה תנועתית משותפת להורה ולתינוק. היא מורכבת מתנוחות (אסנות) שונות של התינוק, תנוחות משותפות של ההורה ושל התינוק, נשימות, עיסוי ומגע – בשילוב עם צליל. שיטת הבייבי יוגה תורמת לאיזון פיזי, מנטלי וסנסו-מוטורי של התינוק, וכן היא מקלה על בעיות עיכול, מחזקת את המערכת החיסונית ומאפשרת לתינוק ללמוד את גבולות גופו.
במפגשי הבייבי יוגה נוצרת גם חברותא בין ההורים ובעיקר בין האמהות, החשות שותפוֹת לרגשות העמוקים ולשאלות העולות בתחילת הדרך. כמו הפורום האימהי והאינטראקציה עם המורה המיומנת מעניקים לאמהות חדשות תמיכה חברתית (social support) , פונקציה שמולאה בעבר על ידי המשפחה המורחבת.

פירוש המילה "יוגה" בסנסקריט היא איחוד או חיבור, ומשמעותה, בין היתר, היא להיות נוכחים ומרוכזים בפעילות שאנו עוסקים בה – מנטלית, פיזית או רוחנית. שיטת הבייבי יוגה מאפשרת להורה להיות במצב של יוגה – כלומר ליצור חוויה משותפת והרמונית שהוא נוכח בה עם התינוק בצורה שלמה ומלאה, מבלי שדעתם מוסחת, ובתוך כך לגלות את האישיות הייחודית והנהדרת של התינוק שלו ולפתח אתו את הקשר הייחודי. זהו ללא ספק זמן איכות יקר ערך.
תינוק אינו מגיע עם הוראות הפעלה כידוע, אבל הוא בעל אישיות עצמאית וייחודית, בעל טמפרמנט והעדפות שונות, המתגלות אט-אט במרוצת חודשי חייו הראשונים. כל התינוקות מושפעים מחוויית הלידה שעברו, המשאירה עליהם את חותמה, לפחות בחודשי החיים הראשונים ולעתים אף למשך כל החיים. המשותף לכולם הוא הצורך להסתגל לעולם בצורה רכה, הדרגתית, מאוזנת ואוהבת. תינוקות אחדים רגישים יותר למגע, אחרים רגישים לקולות ולצלילים גבוהים, ובקרב אחרים הרגישות מתבטאת במערכת העיכול. תרגול של בייבי יוגה מסייע לאזן את הקשיים של התינוקות בעולמם החדש ולרככם.

דגש נוסף בשיטת בייבי יוגה הוא הקלה בקשיים שחווה התינוק בחודשי חייו הראשונים בשל חוסר עצמאות תנועתית; מצב שכמובן מנוגד כל כך לדרך שבה בילה את זמנו ברחם.
מחקרים שנערכו בהדמיה תלת ממדית, מראים כי העובר מבצע מגוון תנועות רחב מאוד ברחם אמו, הכולל הליכה על דופנות הרחם וליקוקן, קפיצה, התמתחות ועוד. עם צאתו לאוויר העולם, על התינוק להסתגל למרחב אין סופי, רועש ומואר, השונה מאוד מהרחם המוגן, השקט והעוטף. עליו להסתגל למצב תנועתי מוגבל ופסיבי, המנוגד לחופש התנועה הרב שחווה כעובר. שיטת הבייבי יוגה מזכירה לתינוק את היכולת התנועתית שחווה ומאפשרת לו ללמוד את גבולות גופו מול העולם, ולפיכך היא מרגיעה אותו ותורמת לו לתחושת נוחות, לשביעות רצון ולאיזון.

במהלך סדנת בייבי יוגה, ההורים לומדים טכניקות מגע, עיסוי ותנוחות המושתתות על הידע העתיק והאוניברסלי של היוגה, כאשר נוסף לכך, בכל שיעור יש מיקוד בנושא מסוים אחר, כגון: שיקום רצפת אגן, תזונה לאחר לידה ועוד. הידע התאורטי המרתק שרוכשים ההורים, בשילוב עם התרגול המעשי שהם מבצעים עם תינוקותיהם הרכים, יוצרים חוויה מענגת ומעצימה.
התנועעו ותיהנו.


גוון צרויה – מדריכה מוסמכת ליוגה, בוגרת קורס מדריכי יוגה לנשים בהריון במכון וינגייט ובוגרת קורס עיסוי תינוקות, תנועה וצליל לגיל הרך. השתלמה והוכשרה כמדריכת בייבי יוגה בשיטת Helen Garabedian בארצות הברית. מנחת סדנאות בייבי יוגה באמא אדמה – מרכז הריון, לידה, תינוקות בהוד השרון.