הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

אשטנגה יוגה – הדרך אל האושר

אדם אחד – שש סדרות
את היוגה הדינמית שלמד ממורו, קרישנמצ'ריה, חילק פטהבי ג'ויס לשש סדרות, המתבססות ככל הנראה על ה"יוגה קורונטה" - טקסט עתיק שאבד. הסדרות מחולקות לפי דרגות קושי, אבל גם הראשונה שבסדרות אינה פשוטה. את רצף הסיום לא הצליח לבצע אף אחד עד היום, מלבד פטהבי ג'ויס עצמו.

הסדרה הראשונה נקראת יוגה צ'יקיטסה, Yoga Chikitsa משמעות השם היא תראפיה. סידרה זו מכילה רצף אסאנות לחיזוק הגב, ליישור הגוף הפיזי ולאיזון וטיהור הגוף הפיזיולוגי. כמו כן, היא בונה כוח וגמישות הדרושים ליוגי כדי להתקדם במעלה הסדרות. זו גם הסיבה שהסדרה הזו כה חשובה ועליה מבוסס התרגול כולו.
הסדרה השנייה היא נאדי שודהאנה, Nadi Shodhana, שפירושה "טיהור מערכת העצבים".

ארבע הסדרות המתקדמות נקראות סטירה בהאגה (Sthira Bhaga)- תרגול מתקדם,
(Advanced A B C D) , והן משלבות בתוכן עוצמה רבה, כוח, גמישות ויחד עם זאת פשטות, ענווה, קלילות ושמחה, המאפיינות כל כך את תרגול היוגה.
מבנה הסדרות קבוע וכל אחת כוללת 4 מרכיבים:

סדרה של אסאנות עמידה.
סדרה של אסאנות רצפה.
סדרה של אסאנות סיום.
הרפיה.
השפעת התרגול על הגוף

תנוחה, תנועה, נשימה, נעילה וריכוז הם לב-ליבו של תרגול האשטנגה. רצף התנוחות באשטנגה ויניאסה יוגה, בשילוב עם נשימת האוג'אי (נשימת חזה אקטיבית שנועדה להגן על הגוף) והבאנדהות (נעילה פנימית), מפיק חום פנימי בגוף, המתבטא בין היתר בהזעה המטהרת מרעלים את השרירים והאיברים הפנימיים. כל זמן התרגול מתמקדים ב"דרישטי", ריכוז המבט לנקודה אחת, להעצמת הריכוז והגבלת תנודות התודעה.
התרגול מגביר את חילוף החומרים בגוף, מסדיר פעילות מערכות, מאריך שרירים, מגמיש ומעצים את סיבולת הגוף. ההשפעה המנטאלית של התרגול מצלילה את התודעה, משחררת מתחים ומשיבה לגוף ולנפש את האיזון הפנימי.