הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

ארגונומיה משרדית

מאת:אמיתי גזית

המחקר העוסק בכך הנו מדע הארגונומיה. המושג נוצר על ידי שילוב של צמד המילים הלטיניות 'ארגו' ו'נומוס', שמשמעותן בהתאמה – עבודה וחוק.
תחום חשוב זה עוסק בסביבת העבודה ובהתאמתה לאדם.
דלית בן טובים, מנהלת חברת ergo4u, העוסקת בייעוץ לחברות בנושא, מסבירה כי הארגונומיה נוגעת בשילוב של הנדסת אנוש והתנהגות אנושית; "מן הצד האחד הציוד והמכשור צריך להיות מתוכנן באופן שלא יגרום נזק לעובד, ומן הצד השני העובד צריך לדעת כיצד להשתמש בציוד ובמכשור," היא מסבירה.

מה הם הנזקים הנגרמים בעבודה משרדית?
עבודה משרדית כרוכה בישיבה ממושכת, הגורמת להתנוונות השרירים ומאטה את זרימת הדם. תנוחה נמוכה או גבוהה מדי גורמת להחזקה ממושכת של חגורת הכתפיים וכתוצאה מכך לכאבי גב.
טווח התנועה קצר, ולכן הנוזל הסינוביאלי, המופרש רק בטווח תנועה מלא במפרקים – אינו מופרש, דבר אשר עשוי לפגוע בסחוסים ולגרום לדלקת.
תופעה ידועה נוספת היא תסמונת Cts (Carpal Tunnel Syndrome), המתרחשת בשורש כף היד כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם, גורמת ללחץ על עצב העובר בתעלה ומתבטאת בתחושת נימול ועקצוץ, תחושת קור או חום ולעתים לנפיחות.
נוסף לכך רבים מדווחים על כאבי גב ועל צוואר תפוס.

מהו שיעור האנשים הסובלים כתוצאה מסביבת עבודה לקויה?
בסקרים שביצענו לאחרונה גילינו ממצאים מדהימים; 50% מהנסקרים דיווחו על כאבי גב, 25% על כאבי שכמות וצוואר, וכ-20% על כאבים בכפות הידיים.
אין כמעט ספק שטיפול נאות בסביבת העבודה ישפר את פריון העובד וכנראה גם את שביעות רצונו. מחקרים אחרונים בתחום מוכיחים חד-משמעית כי התערבות אגרונומית מקצרת ימי מחלה ומשפרת את התפוקה.

אז מה אתם עושים בחברות המזמינות אתכם?
השלב הראשון וההכרחי הוא שלב המיפוי הארגונומי הפונקציונלי: בשלב זה אנו מבצעים מיפוי של הכשלים על ידי תצפיות וראיונות ועל ידי בדיקות פיסיקליות.
בסופו של תהליך אנו מגישים תוכנית עבודה, הכוללת הדרכה של העובדים, הנחיות לפעילות גופנית בעבודה והתאמה של סביבת העבודה והנדסת האנוש.
ולאחר כמה חודשים אנו מבצעים follow up במטרה לבדוק את השיפור.
בשלב זה אנו מגלים תמיד ירידה תלולה בתלונות העובדים על סביבת העבודה.
נוסף לכך אנו מציעים עזרה בתכנון מוקדם של סביבת העבודה, באופן שימנע את הצורך בהתערבות עתידית וכמובן ימנע סבל ונזקים בקרב העובדים.

עיקר הפעילות בחברות היי-טק
באופן מפתיע אולי, מרבית פעילותה של החברה מתרחשת דווקא בחברות העוסקות בהיי-טק; "זהו תחום שהתחרות בו על כל עובד גבוהה ולכן ניתן דגש רב על שימור העובדים ועל תנאי העבודה שלהם," מסבירה דלית את הסיבה.

מהן המלצותיך לגולשי האתר היושבים במשרד?
* כלל חשוב בעבודה הכרוכה בישבה ממושכת הוא לבצע מדי כחצי שעה פעולות שחרור והרפיה של שרירי הגב והצוואר. אם הדבר אפשרי אני ממליצה גם לקום לדקות אחדות ולחלץ איברים.
* בישיבה על כיסא חשוב ששתי כפות הרגליים יהיו מונחות על הרצפה, ואם הכיסא גבוה מדי, חשוב לדאוג להגבהה של הרגליים, באמצעות הדום למשל.
* על אף שבעבר הוסבר כי המשענת צריכה להיות בזווית של 90° מהמושב, הרי מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מגלים כי הזווית הנכונה הנה גבוהה יותר והיא צריכה להיות כ-100° עד 120°.
* בדקו את מרחק מסך המחשב כשהיד בגובהה הכתף, במצב זה המסך צריך להיות במרחק יד מהגוף.
* הקפידו על סביבה נקייה ממקורות מסנוורים לפני ומאחורי המסך.