הפורטל הישראלי
לאיכות חיים

איזה ציוד שיקומי נצטרך לפציעות קבועות?

פציעה קבועה, היא מעין מצב בו האדם לא משתמש בגוף שלו – כפי שהשתמש בעבר. אולי הוא לא הולך באותה צורה, נוהג, מתאמן, וכיוצא בזה. ציוד שיקומי, או סיעודי – נועד לעזור לאותו אדם להתנייד באותה תקופה, כדי להשלים אי אילו משימות תפקודיות – כאוות נפשו, בכוחות עצמו.

ישנם כל מיני רצונות וצרכים שניתן לתת עליהם מענה כדרך ציוד שיקומי. בין אם מדובר על אימוני כושר, על תנועה במרחב, וכיוצא בזה. ובכן, ברמת הכושר – הרי שזה תלוי בסוג העזרה המתבקשת. אם ישנם אנשים שלא עושים שימוש ברגליים שלהם, הרי שהציוד אמור לעזור להם להתגבר על כך ולהגשים את מבוקשם.

כסאות גלגלים ומקלות הליכה כדי לנוע במרחב

כך לדוגמה, כסאות גלגלים, כציוד שיקומי לדוגמה – יכול לעזור לאנשים להרים משקולות, בכך שהם ישתמשו רק ביד שלהם – ואפילו להשתתף במשחקי כדורסל. שוב, על ידי כך שהם ישתמשו בידיים שלהם, הן לכדרור, והן להנעת כסאות הגלגלים. ישנם מכשירי כושר המיועדים לאנשים שלא משתמשים ברגליים שלהם, ומאפשרים התאמה אישית ואופטימיזציה של המצב, כך שהאימון יכול עדיין להתרחש – אולי כדרך תמיכה מיוחדת של רצועות, או דבר מה שונה, כדי שהאדם יוכל להחזיק את התנוחה המתבקשת עבור האימון.

ברמת התנועה במרחב, הרי שאם אין שימוש כבעבר, ברגליים – הרי שניתן לעשות שימוש בקביים, בכסאות גלגלים, הליכון לבית וכיוצא בזה. ישנם סוגים שונים של כסאות גלגלים, בין אם מדובר בדגמים רגילים, קלילים במיוחד ואפילו ממונעים. כך שכל עוד יש אפשרות מסוימת להניע את היד, ייתכן שזה יספיק כדי להניע את הכסא.

מעקות, אביזרי הרמה וכסאות ממונעים למעבר בין חדרים ומפלסים

ובאשר לתנועה בין חדרים, ישנם מספר פתרונות שיכולים לאפשר את כך. ראשית כל, ניתן להתקין מעקות, ברחבי הבית או המקום בו נמצאים. מעקות תומכים המחוברים לקירות, באופן מאובטח ובטוח. ובכך, אותו אדם יכול להיתמך, להחזיק בהם, להניח משקלו ובכך להתקדם במרחב. הדבר יכול לעזור לו לנוע בין חדרים. יתרה מכך, באם מעקות שכאלו לא בדיוק נותנים את המענה, הרי שאפשר לשקול אפשרות של כסא לגרם המדרגות, או כסא על מפלס בבית. שהרי, בבתים ובמבנים שיש מדרגות, במקום להתקין מעלית פר אסקלנס – ניתן להתקין כסא ממונע, שניתן לשבת עליו – ללחוץ על כפתור, ובכך להגיע למפלס עליון או תחתון יותר. בכך, יהיה ניתן להגיע לחדרים שונים בבית, גם בלי להשתמש בכסא גלגלים או הליכון, כדי לעבור בין המפלסים.

באופן דומה לעקרון הכסא הממונע, לעלייה בין מפלסים, ציוד שיקומי נוסף שיכול להתאים – זהו מכשיר הרמה עבור הרכב הפרטי. שכן, אם יש שימוש כלשהו בכסא גלגלים – הרי שמכשיר הרמה שכזה יכול לסייע בהרמת כסאות הגלגלים, לתוך הרכב הפרטי. בוודאי, קיימת אפשרות להעלות את הכסא באופן פיזי, על ידי זה שתומך את האדם בכניסתו לרכב. אלא, שהדבר מאלץ הרמה פיזית, כאמור – ולא בטוח שכולם יודעים איך להרים אובייקט עם משקל באופן אפקטיבי. יתרה מכך, באם מדובר במתקן הרמה, שמאפשר לאדם להיות מורם יחד עם הכסא שלו, ובכך להיכנס למרחב מתאים בתוך מכונית – אפשר שזה יאפשר לו עצמאות רבה, כי הוא לא צריך לחכות שמישהו יעזור לו. ובכך הדבר, יכול לתרום לתחושת האוטונומיה שלו, וזה נפלא עד מאוד.

על כן, נדמה שישנם אביזרים שונים שיכולים לעזור בשיקום, בעת מקרה של "פציעה קבועה", ואפשר פשוט לבחור את המתאימים מבניהם.