הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

אחרי החגים שורפים

בכל יום אנו שורפים קלוריות בפעילויות שונות. את מספר הקלוריות הרב ביותר (75% מסך הקלוריות) אנו שורפים בפעילויות שאינן בשליטתנו ונועדו לקיים את הגוף למשל: נשימה, דופק לב, פעילות המוח, עיכול המזון ועוד. חילוף החומרים מושפע מגורמים רבים, ביניהם: גיל, מין, גובה, משקל, מסת שריר והמצב הורמונאלי, לכן לכל אדם קצב שריפת קלוריות אישי וייחודי לו.
התנודות במשקל הגוף מושפעות מהמאזן הקלורי שלנו, כלומר ממספר הקלוריות שאנו צורכים דרך המזון, לעומת מספר הקלוריות שאנו שורפים.
ובכל זאת אם נאמץ מספר כללים נוכל להגביר את קצב חילוף החומרים ולשרוף יותר קלוריות:

מי שאוכל מעט שורף פחות - גם כשרוצים להפחית במשקל חשוב לאכול. דיאטות קיצוניות גורמות לגוף להיכנס ל"מצב חסכון" ולהאט תהליכים מבזבזי אנרגיה. כתוצאה מכך כמות הקלוריות הנשרפות קטנה. אפשר וכדי לדעת את כמות הקלוריות המדויקת לה גופכם זקוק בבדיקת קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR).

הרבה ארוחות, מנות קטנות – ארוחות גדולות וכבדות יוצרות עומס על מערכת העיכול ועשויות לגרום לעיכול חלקי ולא יעיל של המזון. עודף המזון הנצרך בארוחה גדולה לא מנוצל ונאגר במחסני השומן. עדיף לאכול חמש ואפילו שש ארוחות קטנות במשך היום וכך להגביר את ההוצאה הקלורית לעיכול המזון וספיגתו.

טרי יותר שורף יותר - העדיפו מזון טרי על פני מזון מבושל (בעיקר ירקות חיים) - מזון טרי מתעכל זמן רב יותר ממבושל ובעיכול ממושך זה הגוף שורף יותר קלוריות.

ארוחת בוקר כבר אמרנו? אל תדלגו על ארוחת בוקר. לא בכדי אומרים כי זו הארוחה החשובה ביום. ארוחת הבוקר שוברת את הצום של הלילה ומספקת אנרגיה להפעלת הגוף. דילוג עליה עלול לגרום לגוף להיכנס למצב דחק ולחסוך בשרפת הקלוריות.

לבנות את השריר - פעילות גופנית בונה שריר, למשל אימון עם משקולות, תפתח מסת שריר בגוף. תאי השריר פעילים מבחינה מטבולית, ולכן הגוף ישרוף יותר קלוריות גם במנוחה.
אימון משקולות
אימון אירובי יסייע לשרוף במנוחה - פעילות אירובית כהליכה מהירה, ריצה או רכיבה על אופניים, גורמת לשריפת קלוריות מוגברת לא רק בזמן הפעילות, אלא גם מספר שעות אחריה. ככל שהפעילות עצימה יותר, כך שריפת הקלוריות המוגברת תמשך יותר שעות.
אל תשכחו לישון - מחקרים מצאו שחוסר בשעות שינה מגביר את התיאבון, משבש את קצב חילוף החומרים ומאט את תהליך הירידה במשקל. אנשים הסובלים מחוסר שינה נוטים לחוש רעב, למרות שאכלו כמות מספקת של מזון. הסיבה לכך נעוצה בשיבוש הפרשת הורמון בשם קורטיזול, שתפקידו בין היתר לווסת את התיאבון.