הפורטל הישראלי
לפעילות גופנית

אוכלים בגלל הרגש

מאת: דנה אברמוביץ

השמנה היא כנראה מגפת המילניום. היא גורמת לתחלואה ולתמותה, והסבל האישי הנגרם בעטייה הוא רב מאוד. ואכן, המודעות לתופעה הולכת וגוברת; הידע על הגורמים להשמנה הנו עצום; הורמון חדש המואשם בתופעה מתגלה חדשות לבקרים; לפחות פעם בשנה מופיעה "תרופת פלא" חדשה, שהיא-היא תחסל את ה"מגפה"; וחברות המזון מציעות שפע של מזונות בריאותיים ודיאטטיים.
עם זאת, נראה כי תופעת ההשמנה רק הולכת ומחמירה.
תשעים וחמישה אחוזים מעושי הדיאטות חוזרים למשקלם הקודם בתוך חמש שנים (זאת במקרה הטוב – במקרה הגרוע הם משלמים על טעויות שעשו במספר קילוגרמים נוסף).
האם שאלתם את עצמכם למה?
אף על פי שכולם כבר יודעים הכול על השמנה, מכירים, וניסו את כל סוגי הדיאטות, התפריטים והמתכונים הדיאטטיים – נראה כי הפתרון רחוק וקשה להשגה.

אז למה זה לא עובד?
נראה כי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהאכילה המופרזת אינה משמשת רק למטרות הזנה, ויש לה תפקיד נוסף, תפקיד משמעותי, המקשה על שינוי ההרגלים.
אכילת יתר, הגוררת השמנה, היא לרוב דרך להתמודדות עם צרכים אחרים, בדרך כלל צרכים רגשיים.
אילו היינו אוכלים רק מתוך רעב, הרי היינו מפסיקים לאכול בבוא תחושת השובע (אשר תמיד מגיע כשמדובר בשובע פיסיולוגי), ואולם הזלילה המופרזת היא "אכילה רגשית".

לאכילה רגשית מהלך ידוע מראש, כדלהלן:
1. העדר איזון בחיים (יותר מדי שעות עבודה, עיסוק מוגזם במה שצריך לעשות ומעט מדי במה שרוצים לעשות, לחץ מתמשך וכיוצא באלה) גורם לעלייה בתחושת הלחץ (סטרס).
2. העלייה בתחושת הלחץ גורמת לצורך בפיצוי מיידי ("מגיע לי"), להתמסרות לדחף ולכמיהה למזון שיגרום הקלה וסיפוק מידיים.
3. מנגנוני ההגנה של הנפש מאפשרים להתגבר על הקונפליקט בטכניקות משוכללות: "להיכנע לדחף או להתגבר?" ואז מופיעים כל מיני משפטי מפתח בסגנון: "העוגה זה בשביל האורחים, לא בשבילי", "רק עוד ביס אחד לא ישנה כלום" וכדומה.
מכאן הדרך לנפילה קצרה מאוד.
4. חשיפה למצבים "הרי סיכון" (קניית פיתויים הביתה, הליכה למסעדה, ביקור אצל חברה שמכינה עוגות שלא ניתן לעמוד בפניהן וכדומה).
5. העדר מיומנויות התמודדות, תחושה של "אני לא מסוגל/ת", העדר אמונה ביכולת לעמוד בפיתוי וציפייה ש"האוכל יפתור את בעיותיי" מובילים לתחושה של כישלון, ולנפילה.

תחילתו של המסע לשינוי הרגלים וירידה במשקל חייב להתחיל במודעות ובקבלה של הצרכים הרגשיים שלנו. לאחר מכן ניתן ללמוד את מגוון האפשרויות והכלים הקיימים להתמודד במצבים אלה, והם קיימים בכל אחד.
זכרו כי המטרה אפשרית והדרך ברת שינוי, כל שצריך לעשות הוא להאמין ולבחור בה.

בשבוע הבא אציג כלים להתמודדות מוצלחת עם נפילות